افت ریسک های تجاری در عصر جدید

حسین رحمانی معتقد است ریسک های تجریم کاهش یافته ولی موضوعاتی همچون عدم ارتباط با سازمان های جهانی و یا چالش ریسک های منطقه ای تجارت ما را تهدید می کنند

عضو هیئت مدیره گروه مانی در خصوص یکی از عمده ترین مشکلاتی که تجارت ایران با آن دست و پنجه نرم می کند گفت: صادر کنندگان ما تفکر و عملکردی سنتی دارند و متاسفانه در کشور این مشکل وجود دارد که قبل از اخذ کارت بازرگانی آموزش های لازم صادرات به تجار داده نمی شود؛ همانند کسی که سر کلاس دانشگاه نرفته و مدرک دانشگاهی دارد. حسین رحمانی در ادامه گفت: در موارد زیادی شاهد این موضوع هستیم که تجار در مسیر حرکت با شکست های جبران ناپذیری رو به رو می شوند. در کشورهای پیشرفته ای همچون اتریش، آلمان، ژاپن و ... قبل از اخذ کارتی همچون کارت بازرگانی آموزش ها و مهارت های مربوط به صادرات به تجار داده می شود و بعد از اینکه آزمون گرفته شد مجوز دریافت کارت برایشان صادر می گردد. به گفته وی این موضوعات می تواند پایه یک تجارت موفق را بسازد که صادرکننده در بستری مناسب پله های ترقی را به سرعت بالا رود.

وی در خصوص ریسک های جدید ناشی از ادغام با اقتصادهای جدید در پسا تحریم گفت: بهترین روشی که در همه دنیا وجود دارد این است که تجار از بیمه های بین المللی که وظیفه پایین آوردن ریسک های تجاری را دارند استفاده کنند. از جمله این بیمه ها می توان به بیمه ساچه اشاره کرد. مثلا در پساتحریم قرار دادها با کشور فرانسه توسط بیمه مذکور منعقد شده و به این ترتیب ریسک تجارت دو کشور ایران و فرانسه را یک شرکت اروپایی متحمل شده است.

این فعال اقتصادی در ادامه افزود: وقتی شرکتی با بیمه قرار داد می بندد کشورها و شرکت های معتبر را شناسایی کرده از این طریق می توانیم برنامه ریزی بهتری برای تجارت کالا ها و محصولاتمان داشته باشیم. حال اگر کشوری مد نظر باشد که در لیست بیمه کنندگان وجود ندارد یا صرف نظر کرده یا با توجه به اصول بازرگانی قرار داد را با آن کشورها منعقد می کنیم.

به گفته رحمانی در داخل کشور هم صندوق ضمانت صادرات، برای سهولت این عملکرد با بیمه های مرتبط قراد داد دارد که بازرگان و تجار می توانند از این طریق هم به بازار های بین المللی لینک شوند. این عضو کمیسیون صادرات در خصوص عضو نبودن کشور در سازمان های جهانی و ریسک های ناشی از انزوای ایران از اتحاد جهانی تصریح کرد: بزرگترین ضربه ای که ما از این جریان خورده ایم، این است که از تصمیم گیری های جمعی و بین المللی باز مانده ایم و با توجه به این که قدرت در تصمیم گیری های جمعی است نمی توانیم از این قدرت و ابزارها استفاده کرده و همپای کشورهایی که از جایگاه ویژه ای در بحث تجارت برخوردارند گام برداریم.  

وی با توجه به اینکه منطقه خاورمیانه با ناامنی های بزرگی دست و پنجه نرم می کند در حالیکه بخش زیادی از شرکای تجاری ایران در این منطقه قرار دارند و ریسک های ژئوپلیتیک بر تجارت کشور موثر است افزود: در دوران تحریم کشورهایی همچون ترکیه، امارات و ... به اسم شریک های کشور معرفی می شوند؛ در حالی که اینها شرکای ما نبودند و بیشتر در نقش واسطه عمل می کردند؛ واسطه هایی که فقط قیمت را بالا می بردند. به گفته رحمانی با توجه به این که اثرات تحریم در حال محو شدن است ایران روز به روز بیشتر به سمت شرکای اصلی خود گام برمی دارد و به طور مثال با کشوری همچون ایتالیا وارد مذاکره می شود و به عقیده من شرایط روز به روز در حال بهبود است.

وی در آخر گفت: ایران در پسا تحریم در موقعیت خوبی به سر می برد و اگر دولت بتواند بستر مناسبی را برای تجار فراهم کند و در این مسیر هم بازرگانان بتوانند خود را به دنیای آمریکا و اروپا وصل کنند قطعا رشد شدیدی را در این زمینه شاهد هستیم. در شرایط فعلی خارجی ها بر این عقیده اند که ایران سرزمین فرصت هاست. ذکر این نکته الزامی است که اگر ما راهکارهای قبلی را پیش گرفته و به همان روند قبلی ادامه دهیم به راحتی موقعیت خود را از دست داده و از صحنه بازی حذف می شویم.

کد خبر 12440

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 4 =