آغاز بسترسازی برای ارز تک نرخی

رییس کل بانک مرکزی اطمینان داد که نرخ ارز تا پایان سال یکسان سازی می شود

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز، ولی الله سیف گفت: به رغم اینکه گفته می شد دولت بر کنترل تورم تمرکز کرده و سیاست اقتصاد انقباضی را در پیش گرفته اما در سال 1393 بعد از یک دوره 2 ساله رکود، رشد نقدینگی 30 درصد و رشد اقتصادی سه درصد شد.
وی افزود: با اینکه در سه سال گذشته کشور با شوک شدید نفتی و تحریم اقتصادی مواجه بود، بازار اقتصاد ایران در این مدت آرامش نسبی را تجربه کرد.
سیف اظهار کرد: یکی از اهداف اصلی اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی این است که اقتصاد کشور در مقابل محرک های خارجی مصون نگه داشته و آرامش مردم شود.
رئیس کل بانک مرکزی گفت: در سه سال گذشته اقتصاد کشور برخلاف هشت سال دولت پیشین، پیش بینی پذیر شده و افق روشنی برای سرمایه گذارانی که طرح های بلندمدت دارند، ایجاد شد.
وی همچنین اظهارکرد: همیشه گفته می شد که نظام بانکی مشکل دارد اما تحلیل درستی از این مشکل انجام نمی شد.
سیف گفت: مشکل دار بودن نظام بانکی محرز است اما این مشکل به دلیل نگاه غلط دولت پیشین در سنوات گذشته و توقعات عجیبی که از این نظام داشته، بروز یافته است.
وی افزود: 90 درصد از بار تامین بخش مالی اقتصاد کشور بر دوش نظام بانکی و توقع همه سرمایه گذاران برای تامین مالی از این محل است که چنین موضوعی در هیچ کشوری وجود ندارد.
وی اظهار کرد: نظام بانکی کشور دچار پدیده تنگنای اعتباری و حجم عظیمی از دارایی های منجمد غیرقابل استفاده است که این مساله باعث به نیمه رسیدن قدرت پرداخت تسهیلات در نظام بانکی شده است.
رئیس کل بانک مرکزی افزود: در این راستا یکی از اساسی ترین اقدام ها شامل اصلاح نظام بانکی یا بخش مالی کشور به تصویب دولت رسیده و در دستور کار قرار گرفته است.
سیف با بیان اینکه دریافت وثیقه از متقاضی تسهیلات بانکی در کشور به نوعی افراط مبتلاست؛ گفت: گرفتن وثیقه برای پرداخت تسهیلات بانکی نیاز به بازنگری دارد و این رویه باید یکنواخت شود.
وی با اشاره به افزایش پرداخت تسهیلات بانکی در کشور افزود: پارسال نظام بانکی چهار هزار و 170 هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت کرد که حدود 50 درصد از این میزان، موارد تمدیدی و تجدیدی های گذشته و حداقل 2 هزار میلیارد ریال تزریق جدید بود.
وی با اشاره به تکلیف این بانک برای تامین مالی هفت هزار و 500 واحد تولیدی کوچک و متوسط به میزان 160 هزار میلیارد ریال در سال جاری اظهار کرد: این تسهیلات فقط به طرح هایی که بیشترین بازده و توجیه اقتصادی را دارند، پرداخت می شود.
سیف گفت: کارگروه های ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در استان ها باید دقت لازم را داشته و نسبت به داشتن شرایط لازم واحدها برای دریافت تسهیلات حساس باشند.
وی افزود: باید فهرست کاملی از وضعیت واحدهای کوچک و متوسط کشور که نیاز مالی دارند، تهیه شود و به هیچ وجه نباید منابع بانکی را با پرداخت به واحدهایی که بازده مطلوب ندارند، هدر داد و باید از ریخت و پاش در این حوزه جلوگیری کرد.
وی ادامه داد: واحدی که دارای بازار مصرف برای تولید، فروش آسان محصولات، قیمت فروش بالاتر از قیمت تمام شده و حرکت رو به جلو باشد، شایسته دریافت تسهیلات است.
رئیس کل بانک مرکزی درباره پرداخت تسهیلات به واحدهای بزرگ تولیدی گفت: واحدهای بزرگ را باید جداگانه بررسی کرد و نمی توان در کارگروه های تسهیل و رفع موانع تولید استانی از بررسی آنها نتیجه گرفت زیرا این واحدها نیاز به ملاحظات مدیریتی و اقتضائات کنترلی در سطح کلان کشور دارند.
وی نرخ سود بانکی را برای بخش تولید ناعادلانه دانست و افزود: به رغم کاهش نرخ تورم و تک رقمی شدن آن، نرخ سود بانکی کاهش محسوسی نداشته است زیرا پیشتر نظام بانکی کشور با 50 درصد دارایی بدون بازده و بازار بسیار ملتهب و افراد غیرحرفه ای که منابع را با نرخ بالا جذب می کردند، مواجه بود. 
سیف اظهار کرد: با کاهش نرخ تورم و ساماندهی نرخ سود تسهیلات، این التهاب در بازار درحال فروکش است و کاهش نرخ تورم اثر خود را بر نرخ سود بانکی گذاشته و به اختلاف 2 درصدی بین این 2 نرخ خواهیم رسید.
وی با اشاره به دستاوردهای برجام برای اقتصاد کشور ادامه داد: شرایط موجود و فضای بین المللی در مقایسه با قبل از برجام متحول شده و ارتباط کارگزاری های ایران با اروپا شکل گرفته است و منابع مالی به راحتی جابه جا می شود.
وی گفت: اکنون 472 کارگزاری جدید داریم که با تمام دنیا در ارتباط هستند و روز به روز گشایش بین المللی بیشتر و ارتباطات ما با کشورهای دیگر عادی تر می شود و فضای باز بین المللی برای اقتصاد ایران دستاوردی است که می تواند انتظارات را برآورده کند.
رئیس کل بانک مرکزی افزود: 90 درصد از دستاوردهای اقتصادی در دولت یازدهم به دلیل رعایت انضباط پولی و مالی بوده که توسط دولت دیکته شده است. 

به گزارش اگزیم نیوز، سیف افزود: بر اساس دستورالعملی که هفته آینده ابلاغ می شود، بانک ها مجاز می شوند ارز آزاد مشتری را تحویل گرفته و نسبت به خرید و فروش آن اقدام کنند.
وی ادامه داد: در این دستورالعمل صادرکنندگان می توانند ارز حاصل از صادرات خود را به بانک بفروشند و یا سپرده گذاری کنند.
رییس کل بانک مرکزی اطمینان داد که نرخ ارز تا پایان سال یکسان سازی می شود.
سیف با اشاره به عزم نظام بانکی برای کمک به تسریع در رونق اقتصادی و تامین مالی واحدهای تولیدی کوچک و متوسط در سال جاری خاطرنشان کرد: لازم است کارگروه های استانی با وسواس و دقت کافی تلاش کنند منابع محدود تسهیلاتی به پروژه ها و واحدهای تولیدی که خلق ارزش می کنند، تخصیص یابد تا همگی به نتیجه مطلوب موردنظر که همان حرکت شتابان تولید و افزایش اشتغال است، دست یابیم.
رییس کل بانک مرکزی همچنین از دستگاه های ذیربط دولتی از جمله وزارت صنعت، معدن و تجارت خواست در مسیر تامین مالی واحدهای تولیدی و ابلاغ دستورالعمل ها و بخشنامه های مربوط، با هماهنگی کامل گام بردارند تا توفیق کامل حاصل شود.
سیف همچنین بار دیگر هشدار داد نباید موضوع حمایت از واحدهای تولیدی به سرنوشت بنگاه های زودبازده و یا طرح های ضربتی اشتغال که در سال های گذشته اقتصاد کشور را آسیب پذیر کرد، منجر شود.
وی تاکید کرد: قرار نیست بانک ها اصول بانکی خود را زیر پا بگذارند. باید به پروژه هایی تسهیلات داد که بتوانند منابع را به بانک بازگردانند و به تسهیلات به عنوان تسهیلات یک بار مصرف دیده نشود. این امر در دولت تدبیر و امید جایگاه ویژه و مهمی دارد.
در همین زمینه، وی از اعضای کارگروه های استانی تسهیل و رفع موانع تولید خواست با نگاه آگاهانه خود مانع هدررفتن منابع محدود کشور شوند و واحدهای تولیدی را که مشکل واقعی کمبود نقدینگی دارند، شناسایی و حمایت کنند.
رییس شورای پول و اعتبار با اشاره به اراده دولت برای اصلاح نظام بانکی نیز گفت: طرح اصلاح نظام بانکی در واقع اصلاح بخش مالی کشور است که اجرای آن با مسئولیت وزارت امور اقتصادی و دارایی، بانک مرکزی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی شروع شده و انتظار می رود بخشی از بار تامین مالی کشور از دوش نظام بانکی برداشته و به بازارهای دیگر از جمله بازار سرمایه منتقل شود تا بانک ها بتوانند نسبت به ایفای بهتر وظایف خود عمل کنند.
به گفته سیف، در طرح اصلاح بخش مالی و بانکی که اخیرا در هیات وزیران و ستاد اقتصادی دولت تصویب شده، دولت یازدهم کوشیده است از باورهای غلطی که دولت های گذشته نسبت به بانک ها داشتند، دوری کرده و نظام پولی و مالی را در مسیر طبیعی و درست خود قرار دهد؛ روشی که به گفته رییس کل بانک مرکزی، از ابتدای فعالیت این دولت آغاز شده و ادامه داشته است.

کد خبر 12459

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 16 =