پوشش ارزی صادرات، نقطه عطف ورود بانک ها

ورود بانک ها به بازار ارز آزاد این امکان را برای صادرکنندگان ایجاد می کند که بتواند وجوه ارزی خود را در حساب بانکی خودشان دریافت کنند و اگر هم نیاز به معادل ریالی منابع خود دارند، وجوه مورد نظر را با نرخ واقعی از بانک ها دریافت کنند

محمد لاهوتی درباره ورود بانک ها به بازار آزاد ارز به خبرنگار اگزیم نیوز گفت: صدور این ابلاغیه چند نکته مهم را در بر دارد.

وی افزود: نکته اول این است که بسیاری از صادرکنندگان ما و افرادی که سپرده ارزی در بانک ها داشتند، از اواخر سال 91  و اوایل 92 که ارز مبادله ای شکل گرفت با مشکل دریافت منابع مواجه شدند.

رئیس کنفدراسیون صادرات گفت: فاصله ارز آزاد و مبادله ای که گاهی تا 1400 تومان هم رسید، باعث شد بانک ها نتوانند سپرده های قبلی را به صورت ارزی به مشتری برگردانند.

لاهوتی ادامه داد: محدودیت منابع به دلیل تحریمها علاوه بر فقدان منابع ارزی کافی موجب شد حتی برای برگرداندن مبالغ سپرده به ریال نیز وجوه را با نرخ مبادله ای به صاحبان سپرده بازگردانند. این امر زیاد هنگفتی به صادرکنندگان وارد می کرد.

به گفته رئیس کنفدراسیون صادرات، نکته دیگر در مورد صادرکنندگانی است که در دوران تحریم یا پیش از آن از کشورهای مختلف ال سی دریافت کرده بودند؛ بانک ها قادر نبودند به این دسته از صادرکنندگان که نزد بانک ها وجوه ارزی داشتند، واحد پول خارجی یا حواله ارزی بپردازند و باز هم برای بازپرداخت وجوه ارزی براساس نرخ مبادله ای اعلام آمادگی کرده بودند.

لاهوتی افزود: به این ترتیب بخشی از سرمایه صادرکنندگان بلوکه شده و عملاً قابل استفاده نبود چراکه دریافت منابع با نرخ مبادله ای باعث ایجاد ضرر و زیان می شد.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران همچنین گفت: در روز ملی صادرات دو سال گذشته معاول اول رئیس جمهور به صادرکنندگان نوید این را داد که می توانند وجوه ارزی خود در بانک ها را به صرافی بانک ها منتقل کنند؛ این موضوع به مرحله اجرایی نرسید.

لاهوتی تصریح کرد: در حال حاضر با توجه به قرار داشتن سیاست ارز تک نرخی در دستور کار دولت و بانک مرکزی، به نظر می رسد با ورود بانک ها به بازار آزاد ارز دو مشکل ذکر شده برای صادرکنندگان و سپرده های ارزی در وهله اول حل شود.

وی افزود: مهم ترین نکته در این رابطه این است که صادرکننده یا واردکننده می توانند منابع ارزی مورد نیاز خود را از بانک ها تامین نمایند و این گامی در جهت ارز تک نرخی به شمار می آید.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران در زمینه نتایج ابلاغیه بانک مرکزی در حمایت صادرات گفت: اصولاً صادرکننده به دلیل اینکه در فرایند تولید یا صادرات قرار دارد عموماً با کمبود منابع مالی مواجه است و میلی به سپرده گذاری منابع ندارد.

لاهوتی افزود: ورود بانک ها به بازار ارز آزاد این امکان را برای صادرکنندگان ایجاد می کند که بتواند وجوه ارزی خود را در حساب بانکی خودشان دریافت کنند و اگر هم نیاز به معادل ریالی منابع خود دارند، وجوه مورد نظر را  با نرخ واقعی از بانک ها دریافت کنند.

وی در پایان تاکید کرد: بهبود وضعیت صادرات در ادامه حاکمیت بیشتر بازار آزاد ارز، مشروط به برطرف شدن مشکلات بانکی ما با دنیا و رفع کامل تحریم های مالی و بانکی کشور است.

به گفته لاهوتی در صورت رفع موانع مالی و بانکی، براحتی می توانیم وجوه بین المللی را از طریق حواله های ارزی در حساب های خود دریافت کنیم. این موضوع به دلیل باقی ماندن برخی تحریم ها هنوز بصورت فراگیر عملیاتی نشده است.

به گزارش اگزیم نیوز، بانک مرکزي جمهوری اسلامی ایران روز گذشته با استناد به بند (ج) ماده (11) و بند (الف) ماده (42) قانون پولي و بانکي کشور مصوب 18 تير ماه 1351 و همچنين ماده (81) قانون برنامه پنجم توسعه، «دستورالعمل و ضوابط اجرايي خريد و فروش ارز به نرخ آزاد» را به بانک‌هاي عامل ابلاغ کرد. بر اساس اين بخشنامه  بانک‌ها‌ مي‌توانند درآمدهاي ارزي حاصل از صادرات غيرنفتي اشخاص حقيقي و حقوقي و ارز ورودي به کشور از طريق نمايندگي‌هاي ديپلماتيک مقيم ايران و سرمايه گذاران خارجي را به نرخ آزاد خريداري کنند. بر اساس ترتیبات جدید بانک‌ها مي‌توانند ارزهاي خريداري شده موضوع اين دستورالعمل را در چارچوب مجموعه مقررات ارزي و يا از طريق صرافي‌هاي معتبر به فروش برسانند، ضمن اينکه فروش ارز خريداري شده به ساير بانک‌ها و صرافی‌ها نيز مجاز است. نرخ خريد و فروش ارز بر اساس توافق بانک و مشتري تعيين خواهد شد.

کد خبر 12475

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 3 =