حیاط خلوت تجاری ایران در CIS

ارمنستان به علت عضویت در WTO و برخورداری از مزیت معافیت حقوق واسطه خوبی برای تجارت ایران با کشورهای همسایه و جهان خواهد بود؛ یکی از این فرصت ها بازار ۳۰۰ میلیون نفری روسیه است

مهندس شاهرخ ظهیری، مشاور کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تهران و رئیس هیأت مدیره مرکز تجاری ایرانیان در ارمنستان در گفتگو با اگزیم نیوز تشریح کرد: کشور روسیه با 300 میلیون جمعیت در همسایگی ما قرار دارد ولی متاسفانه تابحال نتوانسته ایم آنطور که شایسته است از فرصت های صادراتی در این کشور استفاده کنیم.

وی افزود: بعد از فروپاشی شوروی و استقلال یافتن کشورها در حوزه سی آی اس، موقعیت خوبی برای تجارت ایران در منطقه ایجاد شده است که تاکنون از آن استفاده نکرده ایم. در چند سال اخیر ورود به کشور روسیه بدلیل مشکلات بین ترکیه و روسیه آسان تر شده است و ترک ها که پیش از این بیشتر بازارهای روسیه را در اختیار داشتند جای خود را در این بازارها خالی کرده اند.

ظهیری گفت: باوجود تمایل ایجاد شده از سوی روسیه به سمت ایران، مسئولین توجه کافی برای گسترش سهم ایران در این بازارها اعمال نکرده اند.

به گفته این کارشناس حوزه CIS و مشاور اتاق بازرگانی، کشور ارمنستان با توجه به همسایگی و روابط حسنه مردمشان با ایران می تواند پل توسعه روابط تجاری ما برای ارتباط با روسیه و سایر کشورهای جهان باشد.

ظهیری ادامه داد: در زمانی که محمد نهاوندیان رئیس اتاق بازرگانی ایران بود به ارمنستان رفتیم و محل بزرگی را برای ایجاد مرکز تجاری ایرانیان در ارمنستان در نظر گرفتیم. با گران شدن دلار و آغاز مشکلات تحریم پروژه به مانع برخورد و متوقف شد.

به گزارش اگزیم نیوز، رئیس هیأت مدیره مرکز تجاری ایرانیان در ارمنستان افزود: در حال حاضر و بعد از رفع تحریم ها درصدد دریافت وام برای ادامه پروژه مذکور هستیم.

ظهیری افزود: امتیازی که ارمنستان برای ما قائل شده این است که کالاهای صادراتی ایران به مقصد مرکز تجاری آزاد ارمنستان مشمول حقوق و عوارض گمرکی برای صادرات نمی شود. در ادامه به موجب قراردادی که روسیه با کشورهای اوراسیا شامل ارمنستان تاجیکستان و قزاقستان دارد از آنها حقوق و عوارض نمی گیرد. به این ترتیب ما می توانیم از طریق ارمنستان به روسیه صادرات داشته باشیم که این یک مزیت است.

به گفته مشاور اتاق بازرگانی تهران، تمامی کالاهای ایرانی بویژه فرش و صنایع دیگر مورد علاقه ارامنه در تمامی استان ها و بخش های ارمنستان است و ما زمینه خوبی برای گسترش بازار ایران در این کشور داریم. امیدواریم مرکز تجاری ایرانیان سریع تر راه اندازی شود و از این طریق بتوانیم بطور موثر وارد بازار روسیه شویم.

به گزارش اگزیم نیوز، ارمنستان به علت عضویت در WTO و برخورداری از مزیت معافیت حقوق واسطه خوبی برای تجارت ایران با جهان است؛ بنابراین ازآن‌جایی که ایران به علت همسایگی با این کشور امکان دسترسی به بازارهای مشترک اروپا، آمریکا، کانادا و ژاپن را دارد، باید از این مزیت بهره کافی را برده و از طریق مرکز تجاری ایرانیان در ارمنستان که به همت اتاق مشترک ایران و ارمنستان، در این کشور ایجاد شده است، دسترسی تولیدکنندگان ایرانی را به بازارهای صادراتی اروپای شرقی، اتحادیه اروپا، کانادا، آمریکا و ژاپن فراهم کند.

کد خبر 12483

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 6 =