دغدغه رهبری درخصوص چالشهای اقتصادی کشور

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در سخنان دیروز خود با تاکید مجدد بر لزوم تکیه نظری و عملی مسئولان بر ظرفیت‌ها و استعدادهای فراوان داخلی کشور، احیای واحدهای کوچک و متوسط و توجه به اقتصاد دانش بنیان را باعث کاهش ملموس مشکلات موجود خواندند و با دعوت از مردم برای استفاده از کالای داخلی، اهمیت حمایت از تولید داخلی را گوشزد کردند

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در سخنان دیروز خود با تاکید مجدد بر لزوم تکیه نظری و عملی مسئولان بر ظرفیت‌ها و استعدادهای فراوان داخلی کشور، احیای واحدهای کوچک و متوسط و توجه به اقتصاد دانش بنیان را باعث کاهش ملموس مشکلات موجود خواندند و با دعوت از مردم برای استفاده از کالای داخلی، اهمیت حمایت از تولید داخلی را گوشزد کردند.ایشان با تاکید بر ضرورت برخورد قاطع با قاچاق، راه حل معضل  بیکاری،رکود وشرایط اقتصادی و معیشتی  مردم را در شرایط فعلی ، در راهی غیر از ارتباط با امریکا و اروپا دانستند.

در خصوص صحبت های مقام معظم رهبری درباره قاچاق و توجه به واحدهای کوچک و متوسط تولیدی و وضعیت معیشت مردم، گفتگویی انجام داده ایم با نایب رییس اتاق بازرگانی تهران،آقای میرمحمد صادقی که در ادامه می خوانید.

آقای میرمحمد مساله قاچاق را معضل بزرگ اجتماعی در راه عدم تحقق عملی اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: قاچاق مشکلات متعددی را برای بدنه اقتصادی کشور ایجاد می کند.از مهمترین آنها می توان به دامن زدن به بیکاری، خروج ارز و تقلیل وصول مالیات است. کشور ما در مرزهای شرقی ، غربی و جنوبی با معضل قاچاق دست به گریبان است.در این قسمت ها ما با کشورهایی همسایه هستیم که به خاطر عدم کنترل مرزها تمایل دارند به کشورمان جنس قاچاق وارد کنند.مبارزه با قاچاق در این فضا دشوار و مستلزم تلاش بیشتری است. کاری که تا کنون انجام نشده و تا زمانیکه مرزهای ما دروازه های باز قاچاق هستند نه اقتصاد مقاومتی و نه تولید داخالی نمی تواند در برابر هجمه آن مقاومت کند.

میر محمد صادقی با اشاره به تاکید رهبری بر رفع معضل قاچاق بصورت کامل گفت: در اینباره باید فرهنگ سازی شود. بصورتیکه وقتی مردم جنس قاچاق می بینند میلی به استفاده از آن در دلشان روشن نباشد.باید برای مردم جا بیفتد که خرید جنس قاچاق یعنی بیکاری،خوابیدن صنایع و افت اقتصاد.وی ادامه داد : قاچاق دشمن ماست و کالایی که در جای دیگری غیر کشور ما ساخته شده و همانجا اشتغال زایی کرده و ارزش افزوده اش همانجا تامین شده نباید به راحتی وارد کشور شده و ارز ما را به یغما ببرد در هر صورت قاچاق رکود را دامن می زند و

دشمن تولید داخلی است با روشن شدن این مساله برای مردم  گرایش به مصرف جنس خارجی کاهش پیدا کند.

وی گفت: رهبری در خصوص توجه ویژه به صنایع کوچک و متوسط انگشت روی نقطه حساسی از بحث صنعت گذاشته اند.عمده توجه دولت و بانکهای ما به صنایع بزرگ است. تسهیلات ده میلیاردی به این صنایع تخصیص داده می شود و صنایع کوچک و متوسط به بهانه عدم اعتماد و نداشتن وثیقه  از این امتیاز محرومند یا به سختی و محدود مشمول استفاده قرار می گیرند. درحالیکه تقویت صنایع کوچک و متوسط باعث رونق اقتصادی و تحرک بازار تولید می شوند.در گذشته وزارت صنایع سنگین داشتیم اما صنایع کوچک و متوسط متولی ندارند.تعداد زیادی از فعالین اقتصادی ما در در این بخشها فعالند که برای حمایت بیشتر محتاج توجه خاص هستند.این صنایع گره تولید و اشتغال را می توانند باز کنند.

میرمحمد صادقی در ادامه به اهمیت کیفیت کالای تولیدی اشاره کرد و افزود:حضرت آقا در خصوص کیفیت کالا نیز تذکر دادند که مساله مهم و قابل بررسی محسوب می شود. فرهنگ مردم به نسبت گذشته تغییر کرده امروزه مردم به دنبال خریدن جنس ارزان نیستند.کیفیت جواب خود را گرفته و استقبال مردم را به دنبال دارد.دیگر استراتژی جنس ارزان پاسخگو نیست و کالای نامرغوب خریدار کمی دارد و برای یک اقتصاد قوی مناسب نیست من به همکاران خودم در عرصه تولید توصیه می کنم که کیفیت تولید خود را بالا ببرند. درست است که سرعت رسیدن به سود در این شیوه کند می شود اما در نهایت برنده تولید کننده جنس با کیفیت است. متاسفانه کالای بی کیفیت باعث عدم اعتماد خریدار داخلی شده و تمایل به خرید جنس با کیفیت خارجی بالاست. ما باید در تغییر این نگرش همه تلاش خود را انجام دهیم.

نایب رییس اتاق بازرگانی تهران راه حل رسیدن به تولید با کیفیت را عزم همگانی برای بالا بردن کیفیت تولید داخلی دانست و گفت: واردات جنس بی کیفیت از خارج از کشور تبدیل به یک معضل شده است. از سوی دیگر تولیدکنندگان دیگری مثل کره از خلا موجود در کشوراستفاده کرده و اجناس خود را با کیفیت قابل قبول به دست مشتری ایرانی می رسانند. در صنایع خودرو روزگاری کره حسرت صنایع خودروسازی ما را می خورد اما شرایط جوری پیش رفت که گوی سبقت را از ما ربودند. بخشی از این وضعیت بخاطر شرایط سیاسی و تحریم ها و سنگ اندازیهای دیگران بوده است و بخشی بخاطر عجله رسیدن تولیدکننده داخلی برای رسیدن به سود است که منجر به تولید بی کیفیت کالا می شود. ما باید اعتبار از دست رفته کالای ایرانی را با یک عزم ملی دوباره بدست آوریم. ممکن است زمان بر باشد اما حتمن جوابگوست.

میرمحمد دغدغه رهبری در خصوص معیشت را دارای اهمیت بالا و مشکل عمده کشور دانست و گفت: به عقیده من اشتغال محور تامین معیشت مردم است. رسیدگی به وضعیت کارگاههای کوچک و تسهیل در ارائه تسهیلات به آنها باعث بهتر شدن وضعیت معیشت می شود.از طرفی قانون کار نیز باید تصحیح شود.بعضی از ضوابط قانون کار روند استخدام را با مشکل مواجه می کند.این قوانین مضیقه هایی برای کارفرما در استخدام و پایان دادن به آن ایجاد می کند. این مساله مانع اشتغالزایی است و بهتر است در آن تجدیدنظر شود.

 

کد خبر 12493

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 5 =