۱۰ خبر خوب برای اقتصاد ایران

رشد ۵ درصدی، تورم تک رقمی، اصلاح سیستم بانکی، اصلاح روند خصوصی سازی، ارتباط با ۴۰۰ بانک خارجی، تحرک بخش صنعتی، افزایش تولید و صادرات نفت، بهبود مبارزه با قاچاق، تراز مثبت تجاری، بهبود سرمایه گذاری داخلی و خارجی ۱۰ خبر خوب رییس جمهور بودند که دیشب اعلام کرد

رییس جمهور کشورمان شب گذشته با حضور در برنامه تلویزیونی با مردم سخن گفت. به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز دکتر روحانی شب گذشته با حضور در برنامه تلویزیونی از عملکرد دولت به خصوص بعد از برجام سخن گفت و نکات مهمی را مورد بررسی قرار داد. وی با اظهار امیدواری به این که وضعیت کشور از ابعاد اقتصادی، اجتماعی و امنیت ملی امیدوارکننده تر از قبل است نسبت به رشد 5 درصدی در اقتصاد کشور اظهار امیدواری کرد. به گفته رییس جمهور در زمینه مسائل اقتصاد هرچند آمار اولیه سه ماهه اول را نداریم، اما همه علامت ها از حرکت رو به جلو حکایت دارد. وی در ادامه به رشد 4.2 درصدی مصرف برق در کشور اشاره کرده و این موضوع را یکی از نشانه های رشد صنعتی در کشور دانست.

به گفته روحانی، در صادرات غیرنفتی حرکت رو به جلویی را شاهد هستیم به طوریکه در سال 1388 ارزش صادرات ما در 4 ماهه نخست 5.9 و واردات 15.7 میلیارد دلار بوده است اما امسال  صادرات غیرنفتی ما 13.4 میلیارد دلار و واردات ما 12.9 میلیارد دلار است که علاوه بر رشد صادرات و کاهش واردات از مثبت شدن تراز تجاری کشور حکایت دارد.

به گفته رییس جمهور ده میلیارد دلار کاهش قاچاق کالا داشته ایم و با توجه به این که گمرکات در حال تجهیز است می توان گفت حرکت به سمت دولت الکترونیک به مبارزه با قاچاق کالا کمک می کند. وی افزود: درمبارزه با قاچاق همه قوا و نیروهای مسلح باید به ما کمک کنند.       

برجام و نسخه عبور از بحران اقتصادی

رییس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود اشاره کرد طرف مذاکره اهمال هایی در اجرای برجام دارد اما برجام فضای خوبی را برای اقتصاد کشور به وجود آورده است. به گفته وی بعد از برجام دیگران هم تعجب کردند که چگونه ما توانستیم تولید و صادرات نفتمان را تا این حد بالا ببریم و تقریبا به شرایط قبل از تحریم برسیم.

طبق آمار روحانی پیش از برجام در 10 ماهه نخست 94، تولید نفت خام و میعانات ما 3.250 میلیون بشکه و صادرات ما 1.348 میلیون بوده است. درچهار ماهه 95، تولید 4.122 میلیون بشکه و صادرات 2.382 میلیون در روز بوده است. در تیرماه نیز تولید به 4.154 میلیون و صادرات ما 2.428 میلیون بشکه رسید.

روحانی موضوع دیگر را ارتباط ایران با بانک های خارجی در پساتجریم دانست و گفت: امروز 400 بانک خارجی با ما در ارتباط هستند و در دسترسی به پول نفت هم دستمان در پسابرجام باز شده است. به عقیده  وی در دوران تحریم کشورهای خریدار برای ما شرایط  نحوه پرداخت پول نفت را تحمیل می کردند. مجبور بودیم بابت نفت از  کشورهای خریدار کالا وارد کنیم. امروز دست ما باز است.

در دوران پسابرجام در زمینه بیمه و کشتیرانی هم گشایش ایجاد شده است. کشتی های بزرگ در بنادر ما پهلو نمی گرفتند اما اکنون این اتفاق می افتد. اگرشرایط قبل از برجام، ادامه می یافت، نفت را نباید بیش از یک میلیون بشکه می فروختیم. به تدریج 20 درصد 20 درصد فروش نفت ما کاهش می یافت و امروز فروش نفت ما به صفر رسیده بود.

اصلاحات آغاز شده است

رییس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود از وضعیت خصوصی سازی در دولت قبل انتقاد کرد و اعلام کرد: تلاش می کنیم واگذاری ها واقعا به مردم و بخش خصوصی انجام شود. اقتصاد را باید به خود مردم واگذار کنیم و دست بخش خصوصی را باز بگذاریم. وی اضافه کرد: برای اینکه بخواهیم در بخش تولید، کشور را در مسیر رونق قرار دهیم یا به سرمایه داخلی نیاز داریم یا سرمایه خارجی یا بودجه دولت یا حمایت بانک ها.

به گفته روحانی سرمایه گذاری داخلی عمدتا بدون کمک بانک قادر به سرمایه گذاری قابل ملاحظه نیست. باید بانک ها متحول شوند و بر این اساس برنامه اصلاح امور بانکی کشور به مجلس تسلیم شده است تا بانک ها تقویت شوند و بتوانند تسهیلات بیشتر با نرخ سود کمتر اعطا کنند.

رییس جمهور با اشاره به این که از سال 92 که فعالیت دولت یازدهم شروع شد روند کاهشی در نرخ تورم را شاهد بودیم اعلام کرد: پیش بینی ما رسیدن به تورم یک رقمی در سال 96 بود که خوشبختانه امسال به رقم 9.5 درصد رسیده ایم.

وی ادامه داد: تجربه ما در سال 93 این بود که از رکود عبور کردیم و به رشد 3 درصد رسیدیم اما کاهش قیمت نفت نگذاشت روند را ادامه دهیم. به گفته وی امسال ما این روند را ادامه خواهیم داد و رشد 5 درصد را در کنار کاهش تورم خواهیم داشت. وی افزود: می توانیم از رکود عبور کنیم. برای این کار نیاز به تشویق سرمایه گذاری و فن آوری داریم.

کد خبر 12498

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 2 =