نفوذ شفافیت بین المللی در اقتصاد ایران

خیرخواهان: حضور ایران پساتحریم در فضای اقتصادی بین الملل به دلیل برخورداری از انعکاس های مطبوعاتی بین المللی، حسابرسی ها و نظارت نهادهای استاندارد جهانی می تواند به کاهش فساد و افزایش شفافیت در اقتصاد ایران کمک نماید

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز طی دهه های اخیر حساسیت، اهمیت، شناخت فساد و همچنین چگونگی برون‌رفت از گرفتاری‌های ناشی از آن در مرکز توجه جهان قرار گرفته است. امروزه اقتصاددانان معتقدند یکی از فاکتورهای افزایش حساسیت جهانی نسبت به مساله فساد، مبحث جهانی‌شدن اقتصاد است. فرشاد مومنی در این باره می گوید: زمانی‌که قرار است بازار‌های مالی در جهان به سمت هرچه‌ بیشتر بازشدن به روی سرمایه‌های خارجی پیش برود و وقتی قرار بر این می‌شود که سرعت و شتاب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی اهمیت چشمگیر پیدا کند، رسیدن به دریافت عالمانه از محیط کسب‌وکار، در تمامی کشور‌هایی که می‌توانند مقصد جریان سرمایه باشند اهمیت پیدا می‌کند. لذا از این زاویه است که بحث اندازه‌گیری و بررسی فضای کسب ‌وکار و رتبه‌بندی کشور‌ها و وضعیت آنها از نظر حقوق مالکیت و فساد مالی، اهمیت پیدا می‌کند.

یک کارشناس ارشد مسائل اقتصادی و مدرس دانشگاه به خبرنگار اگزیم نیوز گفت: جریانی که این روزها دیده می شود حرکت کشورها در جهت شفافیت و توسعه اطلاع رسانی اقتصادی  و مالی است. مباحث مربوط به تضاد منافع که زمینه ساز فساد هستند در حال تعدیل بوده و به این ترتیب فساد در سطح جهانی در حال کاهش است.

دکتر جعفر خیرخواهان افزود: از آنجا که فساد به اقتصادهای دنیا و بویژه اعتبار شرکت های جهانی آسیب می زند و همچنین هزینه ها را با ایجاد جریمه های سنگین افزایش می دهد، دنیا در حال حرکت به سمت کاهش فسادهای مالی و تشویق شفافیت در محیط های اقتصادی است.

خیرخواهان گفت: فسادزایی در اقتصاد علاوه بر تحمیل هزینه، قیمت سهام شرکت های متخلف را نیز کاهش می دهد. به این ترتیب سرمایه گذاران اعتبار کمتری برای چنین شرکت هایی قائل می شوند و مسیر جریان منابع به سمت آنها کاهش می یابد.

وی افزود: هزینه های ناشی از فساد شرکت ها را به فعالیت سالم تر و شفاف تر ترغیب خواهد کرد. منشورهای اخلاقی تدوین شده در این زمینه در سازمان های بین المللی وجود دارد.

خیرخواهان تصریح کرد: علیرغم تاکید بر شفافیت هرچه تمام تر محیط اقتصادی در کشورها، متاسفانه در ایران برعکس مسیر فوق عمل شده و سلامت مالی کامل در شرکت ها کمتر دیده می شود.

وی با اشاره به نمونه های جهانی مبارزه با فساد گفت: تخلف مربوط به سیستم های آلایندگی در شرکت فولکس واگن یا فساد چند سال گذشته در شرکت زیمنس در حوزه نیرو و انرژی علاوه بر تحمیل جریمه های سخت بر این شرکت ها موجب افت قیمت سهام آنها شد. بازگشت وجهه اعتباری شرکت های متخلف به گذشت زمان زیادی نیاز دارد.

خیرخواهان افزود: در حالی که افشای فساد در کشورهای جهان بازخورد ها و برخوردهای سنگینی در پی دارد؛ در داخل کشور مردم و مسئو لین ما نسبت به این موارد کمی بی تفاوت شده اند.

وی در پایان گفت: امید می رود افزایش حساسیت ها نسبت به مقوله فساد به عنوان نکته مثبتی در کاهش فسادهای مالی و اقتصادی عمل کند و با ورود شفاف و سالم  به عرصه جهانی بتوانیم اعتبار و اطمینان از دست رفته ایران را بازگردانیم.

خیرخواهان افزود: نکته مثبت دیگر در این رابطه حضور ایران پساتحریم در فضای اقتصادی بین الملل است؛ این مهم به دلیل برخورداری از انعکاس های مطبوعاتی بین المللی، حسابرسی ها و نظارت نهادهای استاندارد جهانی می تواند به کاهش فساد و افزایش شفافیت در اقتصاد ایران کمک نماید. بدین ترتیب با حاکمیت شفافیت و اقتصاد سالم در بین شرکت های ایرانی حیثیت و آبروی کشور بیش از پیش حفظ خواهد شد.

به گزارش اگزیم نیوز، چندی پیش رییس‌ جمهور در زمینه مبارزه با فساد مواردی را تشریح و مورد تاکید قرار داد. وی با بیان اینکه نظارت بر نهادهای عمومی غیردولتی باید ساماندهی شود، خاطر نشان کرد: در قانون اساسی سه بخش دولتی، خصوصی و تعاونی ذکر شده است، اما امروز با نوع چهارمی به نام نهادهای عمومی غیردولتی، مواجه هستیم و چگونه می‌توان بر این موجود عجیب و عظیم‌الجثه نظارت کرد؟ لذا برخی از معضلات از چنین مسایلی نشأت می‌گیرد. روحانی اظهار امیدواری کرد، دولت در مسیری که پیش رو دارد، همچنان برای کمک به بخش خصوصی گام بردارد و بخش خصوصی نیز در فضای مناسبی که ایجاد شده هر چه فعال‌تر وارد عمل شود.

کد خبر 12550

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 14 =