آغاز همگرایی منطقه ای با همسایگان شمالی

نشست سه جانبه روسای جمهور ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان عصر دیروز (دوشنبه) در باکو برگزار شد

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز،نشست سه جانبه روسای جمهور ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان عصر دیروز (دوشنبه) در باکو پایتخت جمهوری آذربایجان برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی که به منظور دیدار رسمی دوجانبه با الهام علی اف و همچنین شرکت در اجلاس سه جانبه جمهوری اسلامی ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان به این کشور سفر کرده بود،  با استقبال مقامات عالیرتبه و برخی از وزرا وارد فرودگاه مهرآباد شد.

رئیس‌ جمهوری در این سفر ضمن دیدار و گفتگوی رسمی دوجانبه با الهام علی‌اف رییس‌ جمهوری آذربایجان، در اجلاس سه جانبه کشورهای ایران، روسیه، آذربایجان شرکت کرد.

در این نشست زمینه‌های لازم به منظور توسعه روابط و همکاری‌های سه کشور در سطح منطقه‌ای مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

همچنین در حاشیه نشست یادشده، روسای جمهوری اسلامی ایران و روسیه دیدار و درباره مهمترین مسایل دوجانبه، منطقه ای و بین المللی گفت و گو و تبادل نظر کردند.

پوتین در این نشست اظهار کرد: سه کشور می توانند در باره یکی از زمینه های اصلی همکاری ها و درباره استفاده مشترک از تاسیسات خط لوله گاز برای انتقال منابع انرژی خزر مذاکره کنند.
وی افزود: تهران، مسکو و باکو می توانند برای اجرای طرح های بزرگ گاز و نفت و حمل و نقل در دریای خزر برنامه ریزی کنند.
وی با تاکید بر لزوم توسعه همکاری های سه جانبه گفت: رییس جمهوری روسیه اظهار کرد: بر این باوریم که تشکیل چنین چارچوبی ضروری است، زیرا هر سه کشور را برای هماهنگی رویکردها در طیف گسترده ای از مسائل متحد می کند. 
پوتین همچنین اظهار کرد: سه کشور برای برقراری و توسعه همکاری های علمی، بازرگانی و اقتصادی سه کشور با چالش های یکسان روبرو هستند که بحران اقتصاد جهانی از آن جمله است.
وی افزود: ایران و جمهوری آذربایجان برای روسیه همسایگان مهم و شرکای خوبی هستند وسه کشور تجربه هایی غنی در زمینه همکاری ها کسب کرده اند.

الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان نیز در ادامه اظهار کرد: ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان همکاری های موفقی دارند و این روند را ادامه خواهند داد.
وی افزود: اجلاس باکو سطح همکاری های سه کشور را افزایش می دهد و می توانیم در طرح های سرمایه گذاری مشترک همکاری کنیم. 
رییس جمهوری آذربایجان همچنین در بخش دیگری از سخنان خود بر ضرورت افزایش همکاری های سه کشور در مبارزه با تروریسم بین المللی در منطقه تاکید کرد.
وی با بیان اینکه ریسک ها و خطرهای تروریسم بین المللی افزایش می یابد، گفت: فقط با بیشتر شدن همکاری ها می توان با خطر تروریسم مقابله کرد. 
الهام علی اف در ادامه خواستار مشارکت تمامی کشورها در مبارزه علیه تروریسم بین المللی شد و این رویکرد را برای ثبات منطقه ای و بین المللی مهم خواند.
رییس جمهوری آذربایجان همچنین ابراز امیدواری کرد، اجرای راهگذر بین المللی شمال-جنوب هر چه زودتر آغاز شود که از این کشور آغاز و با گذر از روسیه به جنوب ایران می رسد و حلقه وصل گذرگاه بین قاره ای آسیا و اروپا به طول 7200 کیلومتر از هلسینکی تا بمبئی پایتخت های فنلاند و هند است.
الهام علی اف در پایان با تاکید بر اینکه با این راهگذر بین المللی حمل و نقل کالاها و محموله ها بسیار سودمند می شود، همچنین گفت که آثار اجرای طرح پل راه آهن بر روی رودخانه ارس بین ایران و جمهوری آذربایجان نیز بسیار مهم است.

به گزارش اگزیم نیوز در نشست روز دوشنبه سران در پایتخت جمهوری آذربایجان، افزون بر مذاکره برای افزایش روابط دو جانبه، گسترش همکاری های منطقه ای مسکو، باکو و تهران مورد تاکید قرار گرفت و در بیانیه پایانی امضا شده رییسان جمهوری نیز دامنه گسترده ای از محورهای همکاری های اقتصادی، سیاسی، امنیتی و بازرگانی تعیین شده است. 
بنا به اعلام پایگاه وزارت خارجه روسیه، سرگئی لاوروف وزیر خارجه این کشور به خبرنگاران در پایتخت جمهوری آذربایجان گفت: مسکو پیشنهاد میزبانی تهران برای برگزاری اجلاس آینده سران را پذیرفته است.
وی همچنین ادامه داد: سران سه کشور در جریان مذاکرات انجام شده باکو، ساز و کارهای مختلف را برای گسترش همکاری های سه جانبه، نشست ها و مذاکرات وزیران امور خارجه، رایزنی سران سازمان های مسئول در هر حوزه تعیین کرده اند.
وزیر خارجه روسیه گفت: براساس ارزیابی های مسکو، مذاکرات سران در باکو آغازگر رویکردی جدیدی در روابط با دورنمای خوب است که سهمی مهم در تحکیم مناسبات سه کشور براساس اصول همکاری و برابری دارد.
لاوروف تاکید کرد: رییسان جمهوری ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان همچنین بر اهمیت پایان کار تنظیم کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر تاکید کردند و دستورهای لازم برای ادامه مذاکرات داده شد و همچنین این موضوع مورد تاکید قرار گرفت که تلاش ها برای برگزاری اجلاس سران پنج کشور ساحلی این دریا در قزاقستان افزایش یابد.

علاوه بر دیدار سه جانبه روز گذشته، ولادیمیر پوتین و حسن روحانی رییسان جمهوری روسیه و ایران نیز در باکو  دیدار کردند. دو طرف در این دیدار بر لزوم تلاش هر چه بیشتر دو کشور برای شتاب بخشی بیشتر برای توسعه فراگیر همکاری ها تاکید کردند.

رییس جمهوری روسیه با خاطره انگیز خواندن سفر پاییز سال گذشته خود به تهران و مذاکره با مقام معظم رهبری و رییس جمهوری، اظهار کرد: از آن سفر تاکنون اقدام های بسیار خوبی برای توسعه روابط دوجانبه برداشته شده و روابط همچنان رو به تحکیم خواهد بود.
پایگاه خبری کاخ کرملین به نقل از سخنان پوتین نوشت: همکاری های ایران و روسیه به مشارکت راهبردی همه جانبه تبدیل شده شده است که به روابط اقتصادی و سیاسی هم مربوط می شود.
وی ادامه داد: اکنون رو ابط تهران و مسکو در تمامی عرصه ها گسترش یافته و آینده بسیار روشنی دارد.
حسن روحانی در این دیدار با ارزشمند خواندن فرصت فراهم شده برای مذاکرات سران دو کشور گفت که حضور رییس جمهوری روسیه در ایران که سال گذشته انجام شد و مذاکرات صورت گرفته دستاوردهای زیادی داشته است.
به گزارش رسانه روسی، رییس جمهوری ایران همچنین با ارزشمند خواندن همکاری مسکو در روند مذاکرات هسته ای تهران و 1+5 منجر به برجام نقش رییس جمهوری روسیه در این مذاکرات و حصول توافق را قابل توجه خواند.
روحانی همچنین با ابراز خرسندی از روند رو به رشد مبادلات بازرگانی بین دو کشور گفت: اکنون فرصت بسیار خوبی فراهم شده تا سران ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان در مذاکرات امروز زمینه های تحکیم روابط سه جانبه را بررسی و همچنین برای افزایش ثبات در منطقه برنامه ریزی کنند.
پوتین پیش از آغاز مذاکرات با همتای ایرانی خود نیز گفت: ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان با استفاده از توانمندی های خود می توانند طرح های مختلف دوجانبه، سه جانبه و منطقه ای را اجرا کنند و زمینه های اجرای همکاری های اقتصادی در حوزه انرژی، حمل و نقل و همچنین دریای خزر را دارند. 
وی اظهار کرد: نشست باکو برای افزایش همکاری های سه کشور بسیار مهم است و دستاوردهای خوبی خواهد داشت که زمینه ساز نتایج خوبی برای منطقه است. 
پوتین گفت: مسکو، تهران و باکو می توانند در مورد موضوع های مختلف مانند اقتصادی، بازرگانی و حمل و نقل گفت وگو و همکاری کنند و از منافع چند سویه آن بهره ببرند. 

کد خبر 12558

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 8 =