بانک‌های اروپا دیگر به وضعیت سابق برنمی‌گردند

از زمان شروع بحران مالی جهانی بانک‌های اروپایی در حال کوچک شدن هستند و هم از لحاظ ارزش بازار و هم از لحاظ تعداد شعب و کارکنان، تحلیل یافته‌اند

به گزارش روزنامه فایننشال تایمز، از زمان شروع بحران مالی جهانی بانک‌های اروپایی در حال کوچک شدن هستند و هم از لحاظ ارزش بازار و هم از لحاظ تعداد شعب و کارکنان، تحلیل یافته‌اند. دارایی و سود بانک‌های اروپایی در نتیجه اعمال قوانین سختگیرانه، رکود اقتصادی کلی و کاهش نرخ بهره، کاهش یافته است.

پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهند بعید است این بانک‌ها دوباره مثل سابق شوند. به علاوه، کاهش اتکای بیش از حد به بانک‌ها در اروپا می‌تواند فرصت‌های جدیدی برای این منطقه از دنیا ایجاد کند تا به فکر کانال‌های مالی جایگزین باشند.

یک تریلیون یورو ضرر شرکت‌های مالی

از اوت 2007 تاکنون تعداد 471 شرکت خدمات مالی در اروپا بیش از یک تریلیون یورو ارزش بازار خود را از دست داده‌اند. این رقم معادل تولید ناخالص داخلی (GDP) یک سال اسپانیا است.

هیچ یک از دیگر بخش‌های اتحادیه اروپا چنین ضرری را تجربه نکرده و حتی پایین آمدن قیمت‌های انرژی تا این حد به بخش نفت و گاز آسیب نرسانده است.

تا سال 2007 شرکت‌های خدمات مالی بزرگ‌ترین بخش اتحادیه اروپا از نظر ارزش بازار محسوب می‌شدند و تقریبا 64 درصد بزرگ‌تر از بخش کالاهای مصرفی بودند. اکنون تقریبا همین وضعیت وجود دارد و بخش کالاهای مصرفی بعد از همه‌پرسی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، کمی بزرگ‌تر شده است.

بانک‌ها، بدترین بخش از نظر عملکرد

شاخص مالی اتحادیه اروپا از نقطه اوج خود در دوران پیش از بحران اقتصادی، به نصف کاهش یافته است. اگر بخواهیم مقایسه کنیم، شاخص‌های سهام بخش‌های بهداشت و کالاهای مصرفی 70 درصد افزایش یافته است. سهام بانک‌ها در کلیه کشورهای اروپایی با نرخی کمتر از 40 درصد قیمت‌های اوت 2007 مبادله می‌شوند. بانک‌های آلمانی و ایتالیایی با قیمت 15 درصد سطوح سال 2007 معامله می‌کنند.

تعدیل شغل و شعبه

در سال 2015 تعداد شعب بانک‌ها در حوزه یورو 27 هزار شعبه کمتر از تعداد شعب در سال 2007 بود که کاهشی 13 درصدی را نشان می‌دهد. همچنین تعداد کارکنان بانک‌ها 212 هزار نفر کمتر بود که حاکی از کاهش 10 درصدی نسبت به دوران قبل از شروع بحران اقتصادی است.

 کوچک شدن بانک‌ها به ویژه در فرانسه قابل توجه بوده، به طوری که تعداد بانک‌ها نصف شده و به 360 رسیده است. پس از آن تعداد بانک‌ها در اسپانیا که در احیای اشتغال به طور کلی ضعیف عمل کرده، کاهش یافته است.

بانکداری آلمان نیز بی‌نصیب نمانده است. در ژوییه امسال، تعداد موسسات اعتباری این کشور 1745 بود که 14 درصد کاهش در همان ماه در سال 2007 را نشان می‌دهد.

تا دهه 90 میلادی، بخش بانکداری اتحادیه اروپا از نظر اندازه قابل مقایسه با دیگر کشورهای توسعه یافته دنیا بود. اما خیلی زود این بخش پیشرفت فوق‌العاده‌ای کرد و اکنون اروپا بزرگ‌ترین نظام بانکی دنیا را دارد.

اما در پس این رشد نامتناسب، می‌توان سیاست‌های دولتی را مقصر دانست. جایگزین کردن شیوه‌های جدید تامین مالی سخت بوده و تا به امروز عملکرد ضعیفی در این باره صورت گرفته است. کوچک شدن بانک‌ها رکودی ایجاد کرده که بازارهای سهام تا حدی عامل آن هستند. ماریو دراگی، رییس بانک مرکزی اروپا، گفته که «بهتر است به جای تکیه کردن بر یک کانال تامین مالی، کانال‌های متعددی داشته باشیم.»

 

 

کد خبر 12562

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 15 =