امضای تفاهم نامه همکاری بین موسسه مطالعات و سازمان توسعه تجارت ایران در زمینه توسعه صادرات

تهران- ایرنا- نظر به اهمیت هلدینگ ها و شرکت های بزرگ در توسعه صادرات کالایی و خدمات غیرنفتی و در راستای تحقق بخشی به اهداف صادراتی تعیین شده در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در سال ۹۵، تفاهم نامه همکاری بین موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی و سازمان توسعه تجارت ایران منعقد شد

به گزارش ایرنا به نقل از شاتا، این تفاهم نامه به منظور مشارکت در انجام اقداماتی برای تحقق اهداف توسعه صادرات کالا و خدمات غیرنفتی از طریق ایجاد کارگروه توسعه صادرات هلدینگ ها و شرکت های بزرگ بین موسسه و سازمان توسعه تجارت ایران منعقد شده است.
در این تفاهم نامه طرفین بر فرهنگ سازی و ارایه آموزش های مورد نیاز برای تشویق هلدینگ ها و شرکت های بزرگ به توسعه صادرات، مساعدت به تدوین برنامه توسط هر یک از هلدینگ ها و شرکت های بزرگ صادراتی برای مشخص کردن اهداف صادراتی آنها به لحاظ کالایی و کشوری و نحوه برندسازی محصولات تاکید شده است.
از دیگر موضوعات این تفاهم نامه می توان به تشکیل کمیته های تخصصی برای شناسایی و احصای مشکلات و موانع توسعه صادرات هلدینگ ها و شرکت های بزرگ و ارایه راهکارهای مناسب و همچنین انجام مذاکرات لازم برای تقسیم بازارها و یا توافق سهم از بازارهای صادراتی و بررسی و پیشنهاد مشوق های ممکن برای بنگاه ها و ارایه به بانک توسعه صادرات، صندوق ضمانت صادرات و جوایز صادراتی و همچنین تدوین و ارایه بسته سیاستی در کارگروه به منظور توسعه صادرات هلدینگ ها و شرکت های بزرگ بر اساس راهکارهای ارایه شده توسط کمیته تخصصی و ارایه آن به مقام عالی وزارت، ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی و دبیرخانه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید اشاره کرد.
در این تفاهم نامه موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی بر تعیین اعضای کمیته های تخصصی و مدیریت این کمیته، استقرار دبیرخانه کمیته های تخصصی کارگروه در محل موسسه، انجام بررسی های لازم درخصوص برنامه های صادراتی تدوین شده توسط هلدینگ ها و شرکت های بزرگ، مطالعه و پژوهش در زمینه شناسایی و معرفی مدل های مختلف ایجاد و توسعه شرکت های بزرگ صادراتی عمومی و تخصصی و روش های ارتقای مقیاس شرکت ها در سایر کشورهای در حال توسعه و همکاری برای فرموله شدن توافقات لازم برای پیشبرد طرح های مشترک میان هلدینگ ها و شرکت ها از یک سو و دولت از سوی دیگر متعهد شده است.
بر اساس این تفاهم نامه، سازمان توسعه تجارت ایران باید اقدامات لازم در زمینه مدیریت کارگروه توسعه صادرات هلدینگ ها و شرکت های بزرگ، شامل دعوت از اعضا، صدور احکام و ...، استقرار دبیرخانه کارگروه در محل سازمان و همکاری و مشارکت در انجام مطالعات پشتیبان و ارایه آمار و مستندات مورد نیاز به اعضای کارگروه به عمل آورد.
در این تفاهم نامه طرفین با تشکیل کمیته اجرایی مشترک بر تعیین اعضای کارگروه توسعه صادرات هلدینگ ها و شرکت های بزرگ، تعیین اعضای کمیته های تخصصی و برنامه های آنها، بررسی و پیشنهاد مشوق های مورد نظر در گام پنجم ماده 1 این تفاهم نامه به نهادهای ذی ربط ، تدوین بسته های سیاستی برای تشویق توسعه صادرات و ارایه به کارگروه و سایر مراجع برای تصویب و نظارت بر حسن اجرای بسته های سیاستی تاکید کرده اند.

کد خبر 12567

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 15 =