مکان-بازار ۲۰ زبانه محصولات صادراتی ایران کلید خورد

سعید مستشار: یکی از خلا های حوزه صادرات، ارائه خدمات صادراتی به شرکت هایی است که علیرغم برخورداری از پتانسیل صادراتی، به دلایلی مانند عدم توانایی مالی یا عدم شناخت کافی از بازارهای صادراتی توان صادرات محصولات خود را ندارند

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز، تفاهم نامه همکاری های گسترده در زمینه ساماندهی زیرساخت صادرات کشور میان شرکت گسترش تجارت برنا، از شرکت های تابعه هلدینگ بانک توسعه صادرات و شرکت همیشه پویا منعقد گردید. این تفاهمنامه که با هدف توسعه کمی و کیفی شاخص صادرات کشور امضا شده است در بستر اینترنتی «سامانه چیگل» ظاهر شده و به زودی قابلیت اجرایی پیدا خواهد کرد.

دکتر سعید مستشار، مدیرعامل هلدینگ بانک توسعه صادرات ایران در گفتگو با خبرنگار اگزیم نیوز تشریح کرد: یکی از ماموریت های بانک توسعه صادرات که در هلدینگ بانک نیز بصورت جدی در حال پیگیری است، بحث تسهیل گری و کمک به فرآیند توسعه صادرات است.

حلقه اتصال بخش خصوصی به بازارهای صادراتی

وی افزود: یکی از خلا ها و محدودیت ها در حوزه تسهیل صادرات، ارائه خدمات صادراتی به شرکت هایی است که علیرغم برخورداری از پتانسیل صادراتی، به دلایلی توان صادرات محصولات خود را ندارند. مستشار عدم توان مالی کافی برای تولید و صادرات و عدم شناخت کافی و مناسب از بازارهای هدف را مهم ترین دلایل این مشکل عنوان کرد.

مدیرعامل هلدینگ بانک توسعه صادرات ایران در ادامه گفت: هلدینگ بانک در این راستا اقداماتی انجام داده و  برنامه ریزی های جدی در این مسیر شروع شده است. نگاه ما به این پروسه مشارکت راهبردی با بخش خصوصی است و حضور ما در فرایند توسعه و تسهیل صادرات به معنای تصدی گری بجای بخش خصوصی نخواهد بود.

مستشار تاکید کرد: حضور بانک توسعه صادرات در این مسیر از طریق ارائه خدمات مالی و ارزی صادراتی به صادرکنندگان می باشد و به این ترتیب اقدامات مذکور به عنوان حلقه مفقوده اتصال بخش خصوصی به بازارهای صادراتی عمل خواهند کرد.

به عنوان مثال زمانی که واردکننده روسی نیاز به واردات محصولات کشاورزی از ایران دارد، از طریق سامانه چیگل می تواند محصولات صادراتی ایران بشناسد و برای واردات اقدام نماید.

چیگل، سامانه معرفی محصولات صادراتی ایران

این مقام مسئول در بانک توسعه صادرات گفت: یکی از اقدامات در مسیر تسهیل صادرات ایجاد مکان-بازار اینترنتی چیگل است؛ این سامانه با برخورداری از چند ویژگی مشخص امکانات منحصر به فردی برای صادرات ایران به وجود آورده است.

مستشار افزود: هر محصول دارای پتانسیل صادراتی اعم از صادرات خرد چه کلان قابلیت معرفی و ثبت در سامانه فوق را خواهد داشت.

وی ادامه داد: نکته قابل توجه در این رابطه برخورداری محصولات از استانداردهای موردنیاز است. لذا اگر محصولی استاندارهای لازم را داشته باشد و در سامانه معرفی شود، فرایند صادرات آن هم در سامانه دیده می شود. مدیریت فرایند صادراتی، تعامل با طرف معامله و مراحل مذاکره قرارداد همگی در سامانه چیگل قابل اجرا خواهد بود.

سازگاری با مختصات بازارهای هدف

مدیرعامل هلدینگ بانک توسعه صادرات تشریح کرد: یکی از مهم ترین مزیت های این سامانه سازگاری با مختصات کشورهای مختلف است که چندزبانه بودن یکی از این موارد است.

وی افزود: سازگاری با مختصات بازارهای هدف فاکتور مهم دیگری از انواع سازگاری است. به عنوان مثال اگر کاربری از چین وارد سامانه شود، به محصولات مطابق با نیاز بازار چین به راحتی دسترسی پیدا می کند. به عبارتی نوعی از هوشمندی برای چنین سامانه ای لازم است.

مستشار در ادامه گفت: از بعد صادرکننده ایرانی هم مواردی در سامانه دیده شده است؛ ایجاد جذابیت هایی برای ثبت و ورود به سامانه موضوع مهمی در این رابطه خواهد بود.

وی افزود: در این راستا صادرکننده هایی که استاندارد های کیفی و کمی را کسب نمایند و همچنین به لحاظ ظرفیت سازی برای تعهد بلندمدت آماده باشند از امتیاز معرفی محصولاتشان در عرصه جهانی و در بستر مکان-بازار اینترنتی چیگل برخوردار خواهند شد.

مستشار گفت: علاوه بر این تسهیلات ویژه ای از سوی بانک توسعه صادرات در نظر گرفته می شود که مطلوبیت لازم را برای ورود و ثبت نام در سامانه ایجاد کند.

مدیرعامل هلدینگ بانک توسعه صادرات ایران با اشاره به وجود امکانات ویژه هم برای واردکننده خارجی و هم صادرکننده ایرانی در سامانه فوق افزود: خدمات ارزی و امکانات ویژه برای نقل و انتقال وجوه از جمله امکانات مکان-بازار صادراتی مذکور است.

مستشار تاکید کرد: در این راستا اصل بر ظرفیت سازی و توسعه صادرات در تعامل با بخش خصوصی است.

به گزارش اگزیم نیوز، پارک علم و فناوری استان فارس و شرکت همیشه پویا در ذیل آن، طرف انعقاد تفاهمنامه چیگل با هلدینگ بانک توسعه صادرات می باشند. مدیرعامل هلدینگ بانک توسعه صادرات ایران در این باره گفت: اجرایی شدن مکان-بازار 20 زبانه محصولات صادراتی ایران موسوم به سامانه چیگل در فاز اول خود آماده بهره برداری است.

مستشار افزود: ثبت شرکت هایی که محصولات صادراتی دارند در اولین فاز اجرایی حدود یک تا یک ماه و نیم آینده انجام می شود و فرایند تکمیلی زنجیره صادرات در فازهای بعدی قابل اجرا خواهد بود.

وی گفت: این تجربه مختص کشور ما نیست و کشورهایی مانند چین، ژاپن و ترکیه که در زمینه صادرات خود به صورت جدی فعالیت می کنند از این امکان برخوردارند.

برخورداری از امکان تعامل دو طرفه

گفتنی است، چندزبانه بودن، تعاملی و انعطاف پذیر بودن چیگل، این سامانه را از سایر نمونه های ایرانی آن متمایز کرده است.

مدیرعامل هلدینگ آرمان در این باره گفت: سامانه چیگل این امکان را ایجاد کرده است که صادرکننده داخلی و واردکننده خارجی به نوعی در تعامل و مذاکره دو طرفه قرار بگیرند.

مستشار افزود: امکان رد و بدل کردن اطلاعات محصول و رویه مبادله از طریق طرف سومی که سامانه چیگل است محقق خواهد شد.

مدیرعامل هدلینگ بانک توسعه صادرات در پاسخ به خبرنگار اگزیم نیوز، ارائه انواع تسهیلات، صدور انواع ضمانت نامه ها و اولویت در بهره گیری از خطوط اعتباری ویژه صادرات محصولات ایرانی را در سامانه چیگل قابل ارائه اعلام کرد. به گفته سعید مستشار هر گونه خدماتی که بانک توسعه صادرات به صادرکننده های ایرانی و واردکننده های خارجی ارائه می دهد به صورت ویژه برای این سامانه تعریف خواهد شد.

کد خبر 12601

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 3 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ساناز IR ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
      سامانه صادرات واقعا برای ایران نیاز بود. کاش بشه محصولات ایران هم به دنیا معرفی بشه.