تشکل‌های صنعت گردشگری دچار تفرق هستند

کمیسیون گرشگری اتاق تهران در ادامه بررسی وضعیت فعالیت و فضای تشکیلاتی حوزه گردشگری، نشست بیست‌ودوم خود را نیز به همین موضوع اختصاص داد

کمیسیون گرشگری اتاق تهران در ادامه بررسی وضعیت فعالیت و فضای تشکیلاتی حوزه گردشگری، نشست بیست‌ودوم خود را نیز به همین موضوع اختصاص داد. نمایندگان برخی از تشکل‌های حوزه گردشگری نیز که در این نشست حضور یافته بودند، ضمن بیان دیدگاه‌های خود، خواستار حمایت اتاق تهران از فعالان این بخش شدند.

در ابتدای این نشست محسن مهرعلیزاده، رییس کمیسیون گردشگری اتاق تهران، با ارائه توضیحی در خصوص مباحث مطرح شده در جلسات پیشین، گفت: بررسی ها نشان می دهد، تشکل‌های بخش خصوصی در حوزه گردشگری دچار نوعی تشتت هستند و به دلیل عدم هماهنگی های بینِ تشکّلی در ارتباطات اداری با نهادها و سازمان های دولتی دچار مشکلاتی هستند.  مهرعلیزاده در ادامه به این نکته اشاره کرد که کمیسیون گردشگری اتاق تهران به منظور تقویت اثربخشی و بهبود کارکرد تشکل‌ها، کمک به آنها در جهت سازماندهی مناسب و کارا را در دستور کار قرار داده و به جد پیگیر آن است.


چالش‌های پیش روی تشکل‌های گردشگری
 در ادامه این جلسه ناصر عندلیب، کارشناس این کمیسیون و معاون آموزشی اتاق تهران که ماموریت یافته بود، مطالعاتی در زمینه و صنعت موجود و چالش های تشکل‌ها به انجام برساند، گفت: آیین‌نامه ایجاد، اصلاح و تکمیل، درجه‌بندی و نرخ‌گذاری تاسیسات گردشگری و نظارت برآنها در سال 1367 در هیات وزیران به تصویب رسید و این آیین‌نامه در سال 1394 مورد بازنگری قرار گرفته است.

عندلیب با اشاره به ماده یک این آیین‌نامه، تعریفی از تاسیسات گردشگری ارائه کرد و گفت: تاسیسات گردشگری عبارتند از واحد‌هایی که پس از اخذ مجوزهای لازم از سازمان و با رعایت قوانین و مقررات مربوطه تاسیس و فعالیت می‌کنند. حال آنکه هتل، متل، مهمانپذیر، مراکز اقامتی خودپذیرایی شامل هتل آپارتمان‌ها، زائرسراها، اقامتگاه بوم‌گردی و اقامتگاه‌های سنتی و مراکز تفریحی و سرگرمی گردشگری به عنوان انواع تاسیسات گردشگری شناخته می‌شوند.
او در ادامه به ماده 25 این آیین‌نامه اشاره کرد و گفت: سازمان دستورالعمل نحوه تشکیل و فعالیت تشکل‌های تاسیسات گردشگری و نیز صدور مجوز برای اشخاص حقوقی جهت فعالیت در تاسیسات گردشگری را تهیه و با تایید رئیس سازمان ابلاغ می‌کند.  عندلیب سپس روی چالش‌های موجود در میان تشکل‌ها دست گذاشت وگفت: تعدد مراکز صدور مجوز ایجاد تشکل‌ها، اتخاذ سیاست تقابل به جای تعامل بین تشکل‌ها و ضعف مفرط تشکل‌ها در احقاق حقوق صنفی و جایگاه قانونی بخش خصوصی از جمله این چالش‌هاست.

 معاون آموزش اتاق تهران برای رفع این چالش‌ها، راهکارهایی را هم ارائه کرد و گفت: برگزاری جلسات انفرادی با تشکل‌های مختلف صنعت گردشگری ایران، برگزاری نشست استانی و ملی با کلیه تشکل‌های موجود، ترغیب تاسیسات گردشگری برای ایجاد تشکل‌های صنفی، تشکیل فدراسیون ملی تشکل‌های گردشگری ایران متشکل از کلیه انجمن‌های ملی و استانی و بنگاه‌های اقتصادی بزرگ فعال در صنعت گردشگری می‌تواند به عنوان راهکارهایی برای ساماندهی تشکل‌های این حوزه مورد توجه قرار گیرد.


اتاق تهران، از تشکل‌ها حمایت کند
در ادامه این جلسه، اکبر غمخوار به عنوان یکی از فعالان حوزه گردشگری نیز به تعدد نهادهای صادرکننده مجوز برای فعالیت‌ها و تشکل‌های این بخش اشاره کرد و گفت: در حوزه گردشگری انجمن‌هایی وجود دارد که مجوز شکل‌گیری آنها را وزارت کار صادر کرده است. گروهی دیگر، تحت نظارت سازمان نظام صنفی هستند. بخشی از انجمن‌ها نیز در وزارت کشور به ثبت رسیده‌اند.  او ادامه داد: تفرق موجود میان تشکل‌های حوزه گردشگری، سبب شده است که حقوق این صنف نادیده گرفته شود. در چنین شرایطی انتظار ما این است که اتاق‌های بازرگانی در ایجاد تشکل‌ها و فرهنگ‌سازی آن موثر واقع شوند و از تشکل‌ها حمایت کنند. چرا که فعالان این بخش به دلیل نبود انسجام با مشکلات بسیاری مواجه هستند.

ولی تیموری، مدیرکل نظارت و ارزیابی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، با اشاره به اصلاحاتی که در آیین‌نامه‌های مربوط به نحوه تشکیل و فعالیت تاسیسات گردشگری انجام گرفته است، گفت: به موجب این آیین‌نامه‌ها، تاسیسات گردشگری واحدهای صنفی تلقی نمی‌شوند و مشمول قانون خاص توسعه صنعتی ایرانگردی و جهانگردی شدند. او در ادامه به تفرق و تشتت آرا و موازی‌کاری گسترده در فضای تشکلی حوزه گردشگری اشاره کرد و گفت: واگذاری بخشی از وظایف سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به بخش خصوصی، مستلزم رسمیت یافتن تشکل‌ها و شکل‌گیری تشکل‌های منسجم است. در ادامه این جلسه، محمد عیدیان، مدیر امور تشکل‌های اتاق تهران با ارائه آماری از تعداد تشکل‌های موجود در کشور گفت: در کشور 15214 تشکل ثبت شده وجود دارد که 491 تشکل در قالب اتحادیه فعالیت می‌کنند و این اتحادیه‌ها 2600 عضو دارند.  او با اشاره به تعداد تشکل‌های عضو در اتاق ایران گفت: تعداد 370 تشکل در اتاق ایران ثبت شده است که 276 تشکل مربوط به تهران بوده و تعداد اعضای تشکل‌های اتاق ایران به 36172 عضو می‌رسد.

 عیدیان ادامه داد: تعداد تشکل‌های ثبت شده در اتاق تعاون نیز 117 تشکل است که 190 هزار شرکت عضو این تشکل‌ها هستند. همچنین 486 تشکل نیز مجوز خود را از وزارت کشور دریافت کرده که از این تعداد،437 تشکل در تهران مستقر هستند.  او به منظور انسجام بیشتر تشکل‌ها این پیشنهاد را مطرح کرد که تشکل‌های موجود در تهران، مجوز خود را از اتاق تهران دریافت کنند.


 ماموریت‌های کمیسیون گردشگری اتاق تهران
علیرضا کاظمی‌وفا، مدیر اجرایی اتحادیه هتل‌ها و هتل آپارتمان‌های استان تهران نیز با اشاره به اینکه تشکل‌های صنفی، مجوز خود را از سازمان میراث فرهنگی دریافت می‌کنند و باید رفتار خود را با اصول سازمان نظام صنفی تطبیق دهند، عنوان کرد که وجود چند مرجع برای اعطای مجوز باعث شکل‌گیری نهادهای موازی و مشابه شده و به تشتت در این حوزه دامن زده است. محسن مهرعلیزاده با اشاره به مسایل مطرح شده توسط فعالان بخش خصوصی و نمایندگان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، گفت: کمیسیون گردشگری اتاق تهران می‌تواند ماموریت‌هایی چون، ایجاد انسجام تشکلی و بازتعریف نوع ارتباط میان تشکل‌ها با اعضاء و با یکدیگر و نیز تشکّل ها با دولت را تعریف کند و نسبت به تفکیک حیطه فعالیت، شرح وظایف و حوزه عمل تشکل‌های مختلف اقدام کند. ایجاد وحدت رویه، هماهنگی دستگاه‌های صادرکننده مجوز تشکل‌ها می‌تواند از دیگر مسایل مورد پیگیری توسط کمیسیون گردشگری اتاق تهران باشد. رییس کمیسیون گردشگری اتاق تهران تاکید کرد که این کمیسیون هم‌چنین با ارائه پیشنهاداتی تلاش می‌کند تا مرجع صادرکننده مجوز تشکل‌های حوزه‌های گردشگری یک نهاد واحد و مشخص باشد.

در همین حال، غمخوار با اشاره به مشکلات حادی که اکنون گریبانگیر فعالان بخش گردشگری است، گفت: صنعت گردشگری به مثابه خانه‌ای است که آتش گرفته و خاموش کردن این آتش باید در اولویت قرار گیرد. ما فعالان بخش خصوصی چند مشکل اساسی داریم که انتظار داریم اتاق تهران رفع این مشکلات را در اولویت قرار دهد و تشکل‌های بخش خصوصی در این بخش را توانمند کند. او گفت: اتاق تهران می‌تواند، خواسته‌های ما را ازمقامات دولتی مطالبه کند.

محمدرضا خائف، عضو کمیسیون گردشگری اتاق تهران نیز بر این عقیده بود که کمیسیون، برای حل مشکلات فعالان بخش گردشگری مذاکره با دولت را آغاز کند.  بر این اساس، مهرعلیزاده از  نمایندگان تشکل‌های حاضر در جلسه و سایر تشکّل ها درخواست کرد که مشکلات و پیشنهادات و نظریات خود را به طور شفاف و مشخص به کمیسیون گردشگری اتاق تهران انعکاس دهند و به این کمیسیون کمک کنند تا این مشکلات مورد پیگیری قرار گیرد و برای برون‌رفت از آن همراه با ارائه راه‌حل اقدامات لازم صورت پذیرد.

کد خبر 12613

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 10 =