چالش های اصلی اقتصاد ایران در پسابرجام

شایان معتقد است رکود بزرگ، دولتی بودن اقتصاد، کاهش قیمت نفت، کم حوصلگی فعالان دولتی و بخش خصوصی، قوانین متعدد بازدارنده و ... همگی از جمله عواملی هستند که مانع از حرکت اقتصاد در پسابرجام شده اند

ناصر شایان یکی از اعضای تشکل های اتاق ایران، در گفت و گو با پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز در خصوص دلایل اصلی توسعه نیافتگی ایران در حوزه تولید و صادرات و متغیرهای کلان گفت: اقتصاد کشور ما در شرایط رکودی به سر می برد و این امر باعث شده که پروژه ها نتوانند آن طور که باید و شاید شروع به کار کنند و حتی بعضا در مواردی می بینیم با توجه به جو حاکم برخی از پروژه ها در میانه کار از ادامه بازمانده و تعطیل شده اند و با قاطعیت می توان گفت این مورد یکی از مهمترین علت های توسعه نیافتگی در حوزه تولید است که در پی آن بخش اقتصاد هم در گیر می شود و برآیند این دو بخش بر متغیرهای کلان تاثیر گذاشته و چرخه اقتصادی را دچار اختلال می کند.

وی در ادامه تصریح کرد: مورد دیگری که می توان به آن اشاره کرد بحث بودجه دولتی است که به این پروژه ها تعلق می گیرد و با توجه به شواهد امر شاهد آنیم که رقم قابل توجهی برای این پروژه ها در نظر گرفته نشده که البته ذکر این نکته در اینجا ضروری است که طی این چند سال که کشور درگیر تحریم ها بوده درآمد ارزی کشور کم شده و در طرف دیگر زمانی که این محدودیت ها برداشته شد بازار نفت جهانی شرایط خوبی را سپری نمی کرد و درآمدهای ما از محل فروش نفت کم شد و پر واضح بود که ما در تامین بودجه با مشکلاتی هم روبه رو خواهیم شد.

به عقیده وی حرکت لاک پشتی ما در طی کردن مسیر ترقی به این دلیل است که متاسفانه ما همیشه منتظر وقوع اتفاقی هستیم تا بعد از آن به طور جدی برنامه ریزی کرده و به پیاده کردن پروژه ها بپردازیم (بارها این جمله را شنیدیم که مثلا برجام انجام شود بعد یا فلان قانون تصویب شود بعد فلان کار را خواهیم کرد) و هیچ گاه یک چشم انداز حساب شده و نقشه راهی با برنامه ترسیم نکردیم که بتوانیم طبق آن عمل کنیم و به اهداف و پیشرفت های والایی برسیم؛ نقشه راهی که منتظر اتفاق خاصی نباشد و به هر قیمتی از تمام ظرفیت ها و توانایی های کشور، نیروی انسانی و ... در جهت رسیدن به هدف برنامه ریزی شده باشد.

این فعال اقتصادی در ادامه تصریح کرد: نکته قابل ذکر دیگر در این میان وضع قانون های متفاوت در روند کار است؛ قانون هایی که واقعا راه به جایی نمی برند و در بعضی شرایط به جای این که تسهیل کننده باشند مانع هستند و در این بین زمان و انرژی که برای پیشبرد پروژه ها به آن نیازمندیم از بین می رود.

وی در ادامه با اشاره به رکودی که گریبانگیر اقتصاد کشور است افزود: برای رهایی از چنین وضعیتی باید همگی بسیج شوند و این غلط است که فقط از دولت انتظار داشته باشیم مسیر را هموار کند و اشتباه بزرگ تر این است که فکر کنیم فقط تیم سیاسی کشور همه مشکلات را حل کنند.

شایان در ادامه گفت: بعد از نهایی شدن برجام حال نوبت تیم اقتصادی کشور است که متاسفانه تا به حال نتوانسته اقدام کارساز کند تا بتواند باعث رونق چرخه اقتصادی شود.

به عقیده این عضو اتاق بازرگانی بحث دیگری که در این میان وجود دارد رقابت است. در شرایط کنونی کالاهای تولیدی داخل کشور ما هم در شرایطی نیستند که بتوانند با محصولات کشور های خارجی به رقابت بپردازند و علاوه بر اینکه سهم زیادی از بازارهای خود را در دوران تحریم های غرب علیه ایران از دست دادیم هنوز هم با توجه به کیفیت محصولات و قیمت تمام شده کالاهایمان، در حال از دست دادن قسمت عظیمی از بازارهای بین المللی هستیم و اگر بخواهیم به همین استراتژی ادامه دهیم انقدر کمرنگ خواهیم شد که به راحتی از میدان بازی حذف می شویم و اسم برند ایرانی از ذهن همگان خواهد رفت.

این عضو اتاق بازرگانی در ادامه در خصوص تعامل دولت و بخش خصوصی تصریح کرد: دولت و بخش خصوصی در یک مجموعه با اعتماد متقابل به یکدیگر باید به گونه ای عمل کنند که بتوانیم به تعالی برسیم.

شایان اظهار کرد: کشور ما یک کشور نفتی است که همیشه بر درآمد های نفتی تکیه کرده و از این موهبت الهی استفاده کرده است. اما از زمانی (سال 94) که قیمت طلای سیاه پا در مسیری نزولی گذاشت و قیمت آن از 110 دلار تا رقمی در حدود 40 دلار رسید و قسمت عمده ای از درآمد ما که از این بخش تامین می شد از بین رفت و باعث شد با کمبود بودجه در بخش های صنعتی رو به رو شویم و به این منظور تیم اقتصادی کشور باید هر چه سریع تر بستر های مناسب برای جذب سرمایه های خارجی را فراهم کرده و در کنار آن جذابیت هایی را برای سرمایه گذاران داخلی و بخش خصوصی ایجاد کند که آن ها برای سرمایه گذاری و فعالیت انگیزه بیشتری داشته و باشند و بتوانند با حمایت های دولتی بخض صنعتی کشور را به حرکت درآورند.

وی در ادامه گفت: با این اقدام هم سرمایه به کشور ما جاری می شود و در کنار آن هم تکنولوژی ،دانش فنی، تربیت نیروی انسانی متخصص هم می آید و از طرفی شرایطی فراهم می شود که به واسطه وجود آن ها در کشورمان خطرهایی همچون تحریم ها در کمین کشورمان قرار نمی گیرند و بعد از گذشت چند سال علاوه بر این که ما توانستیم کالاهایی با کیفیت را عرضه کنیم نیروهایی تعلیم دیده در صنعت را داریم که در عرصه صنعت می توانند قدرتمند ظاهر شوند.

وی در نهایت افزود: بخش خصوصی هم باید بتواند به درستی نیازهای کشور و بازارهای خارجی را شناسایی کرده و با توجه به این نیاز ها محصولاتی حدالامکان با کیفیت بالا و قیمت تمام شده پایین تولید کنند و علاوه با شرکت کردن در نمایشگاههای بین المللی، کنفرانس های جهانی و ... محصولات را به همه شناسانده و با بازاریابی مناسب بیشترین سود را از ظرفیت های کشور به دست آورند.

به عقیده شایان اگر بخش خصوصی و دولت بتواند دست در دست هم مسیر را طی کنند ما در حوزه صادرات موفق خواهیم بود و می توانیم بازار کشور های دیگر را هم در دست گرفته و به اقتصاد پویایی ببخشیم.

کد خبر 12616

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 2 =