جاپای سفت چشم بادامی ها در تجارت ایران

بررسی ها نشان می دهد طی دوره ۱۰ سال گذشته میزان تجارت ایران با سرزمین اژدهای زرد روندی رو به رشد را تجربه کرده است

بررسی های اگزیم نیوز حکایت از آن دارد که که رقمی در حدود 40 درصد از کل تجارت ایران را در مجموع دو بخش صادرات و واردات، چین در اختیار دارد به طوریکه سهم این کشور از کل واردات ایران در سال گذشته 25 درصد بوده وبا آن که نسبت به سال 93 با افت 2میلیارد دلاری روبرو شده اما در رقم 10 میلیارد و 454 میلیون دلار بوده است. این در حالی است که بررسی ها نشان می دهند همواره تراز تجاری ما با چین در 10 سال گذشته منفی بوده و به عبارتی ما در تمام این سال ها بیشتر  واردکننده بوده ایم.

با این حال در فاصله یک دهه گذشته میزان واردات ما در حدود 2.5 تا 3 برابر شده است که از جهش در واردات از این شریک استراتژیک حکایت دارد. بررسی این آمارها نشان می دهد برخلاف بسیاری از کشورها که میزان روابط تجاری خود را درسال های تحریم با ایران کاهش دادند میزان تجارت ایران و چین در این سالها نیز روند رو به رشدی را پشت سر گذاشته و تقریبا بدون وقفه رشد کرده است. در این بین برخی کارشناسان می گویند روابط تجاری ایران و چین به صرفه نیست. به عقیده آنها در خلال این سال ها آنچه در قالب واردات از چین بوده کالاهای درجه 2و 3 با کیفیتهای بسیار پایین بوده است. این در حالی است که رییس اتاق مشترک ایران و چین معتقد است ورود کالای بی کیفیت ربطی به تولید این کشور ندارد وواردکننده ما نباید این نوع کالاها را خریداری و به کشور وارد کند.

به گفته عسگر اولادی بازار از محصولاتی که واردکننده ما برای سود بیشتر وارد کرده و یا از طریق قاچاق وارد شده پر شده است درحالیکه محصولات باکیفیت چینی نیز وجود د ا رد که مقصد آنها آمریکا و اروپا است. در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد ایران به منظور دستیابی به پشتیبانی‌های سیاسی چین و بلوک شرق سیاستی را در پیش گرفت که از آن با نام «نگاه به شرق» یاد می‌شد. این هنگامی بود که همکاری‌های تجاری و قراردادهای گسترده‌ای میان دو کشور برقرار شد. در آخرین سال ریاست جمهوری وی یعنی سال 1391 میزان صادرات غیرنفتی ما به این کشور حدود 5.5 میلیارد دلار و واردات ما نیز حدود 8 میلیارد دلار بوده است. بنابراین چین دومین شریک تجاری ایران بود که 15.31 درصد از کل واردات ایران از این کشور  و 16.93 درصد از کل صادرات ایران به چین رقم خورده است.

در دولت تدبیر و امید نیز از اهمیت رابطه با چین کاسته نشد و دو کشور همکاری های متعددی در صنایع مختلف و نیز سرمایه گذاری های مشترک داشتند. مبادلات تجاری و اقتصادی چین و ایران اساساً در دو حوزه، یعنی تجارت عمومی و تجارت نفت و گاز، رشد داشته است. طبق آخرین آمار منتشر شده توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران این کشور به اولین شریک تجاری ایران در سال 1394 تبدیل شد. چین کشوری است که 3 هزار و 200 میلیارد دلار مبادلات تجاری با سایر کشورهای دنیا دارد. چین بعد از عربستان در خاورمیانه با ایران بیشترین مبادلات تجاری را دارد.

چین و ایران در زمینه‌های مختلفی با هم به فعالیت می‌پردازند. چین خواهان حضور شرکت‌های کشورش در بازار ایران است؛ چرا که ایران را بازار مناسبی برای تکنولوژی و محصولات تولیدی خود می‌بیند. همچنین چین ایران را به عنوان شریک دائمی برای صادرات خود و منبعی برای تقاضای فزاینده‌ی انرژی‌اش می‌داند. ایران هم درآمد قابل ملاحظه‌ای از صادرات نفت و گاز‌ش به چین به دست می‌آورد. عسگر اولادی در این رابطه چین را مهمترین شریک تجاری ایران از لحاظ کمی و کیفی می داند و می گوید: چین در دهه گذشته روابطش را با ما گسترش داده و این روابط قبل از تحریم ها و در طول تحریم ها با وجود فشارهای بین المللی ادامه داشته و دارد. به گفته وی تنها کشوری که در طول تحریم، مشتری نفت و میعانات گازی از کشور ما بود چین بود و این خرید باعث شد ما بتوانیم نیازهای خود را از لحاظ صنعتی و مواد اولیه و ماشین الات برطرف کنیم.

وی می گوید: این کشور خشکبار و مواد غذایی کنسروی از ایران خریداری می کند و طی سه سال گذشته، سالی بیست میلیون تن سنگ آهن به این کشور صادر کرده ایم. به گفته عسگر اولادی روابط ما در سال 2012 و 2013 در خلال ده الی دوازده سال به مرز 52 میلیارد دلار رسید هرچند در پی کاهش قیمت نفت و شرایط تحریم این رقم به 40 میلیارد دلار رسیده است. وی به سرمایه گذاریهای مشترک بین دو کشور اشاره کرد و گفت: در رشته های معدن، صنایع موتور و دوچرخه، راهسازی و جاده، راه آهن، سد، اسکله و شهرکهای صنعتی سرمایه گذاری مشترک با این کشور داریم.

عسگر اولادی به وجود گره هایی در روابط بانکی دو کشور اشاره کرد و گفت: هنوز بزرگترین بانکهای چین تحت تاثیر فشار امریکا همکاری لازم را با ما نمی کنند که انتظار داریم شرایط بهتر شود. وی ادامه داد: قرار است در خلال بیست روز آینده هیات ایرانی به چین سفری خواهد داشت که در راستای گسترش روابط و بررسی زمینه های سرمایه گذاری مشترک بین دو کشور صورت خواهد گرفت و شهریورماه نیز ایران در نمایشگاه صنعتی شهر اروم چی با سی غرفه پنجاه همراه شرکت خواهد کرد.

کد خبر 12623

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 1 =