قاچاق از مرز سازمان یافتگی هم عبور کرده/ مسئولان تعارف نکنند

یک کارشناس اقتصادی با بیان این که قاچاق در کشور ما از مرز یک پدیده تشکیلاتی و سازمان یافته هم عبور کرده و به یک «اَبَر سازمان یافته» مبدل گشته است گفت: دشمنان نیاز به برنامه ریزی و تلاش دیگری ندارند و صرفا از مسیر همین خاکریز پیش خواهند آمد

محمدحسین برخوردار در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم در خصوص امحاء کالاهای قاچاق اظهار داشت: وقتی فساد در کشور به آن درجه از شیوع برسد که نتوان بر اجرای قانون اطمینان داشت، چاره ای جز امحاء کالاهای مکشوفه وجود ندارد.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: واقعیت دردناک این است که قاچاق در کشور ما از مرز یک پدیده تشکیلاتی و سازمان یافته هم عبور کرده و به یک واقعیت «ابر سازمان یافته» مبدل گشته است. به طوری که در اغلب سازمان ها و ادارات کشور ریشه دوانده و منافع آن با منافع بسیاری از افراد گره خورده است.

برخوردار اضافه کرد: مقام معظم رهبری از قاچاق با تعبیر «خنجری به پشت نظام » یاد کرده اند که دقیقا تعبیر درستی است. چرا که قاچاق صرفا اقتصاد کشور را تحت شعاع خود قرار نداده، بلکه سلامت و بقای تمام نظام را هدف قرار داده است.

وی تصریح کرد: در همه جای دنیا اراده‌هایی که معطوف به رشد و ارتقای کشورها هستند در مواجهه با فساد و سود سرشار قاچاق زمینگیر می شوند و این واقعیت رنج آور و دردناکی است که در کشور ما نیز مشاهده می شود.

برخوردار ادامه داد: با این وضعیت که فساد اداری و اقتصادی در کشور در حال گسترش است، باید بگوییم که دشمنان نیاز به برنامه ریزی و تلاش دیگری ندارند و صرفا از مسیر همین خاکریزی که گشوده اند، پیش خواهند آمد و اگر دلسوزان نظام دیر بجنبد، قطعا شرایط از این هم بدتر خواهد شد.

به گفته برخوردار، عوامل بسیاری همچون طولانی بودن وسعت مرزها، نرخ بالای تعرفه، خلاء‌های قانونی، بیکاری و نبود امنیت شغلی، مابه التفاوت نرخ ارز، سطح پایین آگاهی مردم، کیفیت نامناسب کالاهای تولید داخل، فقدان امنیت سرمایه‌گذاری، رشد نقدینگی، توسعه نیافتگی مناطق مرزی، سیستم یارانه‌ای، هزینه‌های پایین قاچاق، سطح نازل قیمت کالاهای قاچاق در مقایسه با محصولات داخلی در بروز پدیده قاچاق موثر است که باید نسبت به رفع آنها اقدام شود. اما مسئله اساسی این ها نیست.

وی در پایان تصریح کرد: فارغ از عوامل بالا، مهمترین نکته این است که مردم و مسئولین باید انتخاب کنند که آیا واقعا می خواهند ریشه قاچاق را بخشکانند و حاضر هستند در مقابل آن، هزینه این کار را بپردازند یا اینکه بازهم در مقابل منافع یکدیگر قصد دارند که تعارف کنند و به قول معروف پا روی منافع غیر قانونی یکدیگر نگذارند.

کد خبر 12739

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 6 =