صندوق های جسورانه گامی بلند برای حمایت از صنایع دانش بنیان

مهندس خواجه نصیر: با هدف سرمایه گذاری خطرپذیر و حمایت از طرح ها و ایده های خلاقانه ی دانش بنیان، مجوز ۵ صندوق از سازمان بورس به شرکت های مختلف داده شد که یکی از آنها صندوق سرمایه گذاری جسورانه است که شرکت تامین سرمایه آرمان مجوز آن را دریافت کرده است

لازمه نوآوری پذیرش ریسک سرمایه گذاری است. كارآفرينان، مخترعان و مبتكران به دلیل عدم دانش و تجربه مديريتي، نبود منابع مالي كافي، تضمین بازار و مشتري فرصت عملی کردن ایده های کاربردی خلاقانه خود را ندارند. صندوق های سرمایه گذاری خطر پذیر با بهره گیری از شم خود این خطر را پذیرفته و تامین مالی آنها را به عهده می گیرند. این روش  یکی از روشهاي مطلوب حمايت از كارآفرينان، مخترعان، مبتكران و صاحبان ايده، مشاركت در تجاري سازي طرح با صاحبان طرح بوده كه ضمن حفظ مالكيت فكري طرح، صاحب طرح نيز در موفقيت يا شكست آن شريك مي گردد و  ضمن حل مشكلات اخذ وام از بانك، موانع پيشرفت طرح با همكاري و مشاركت شركا برطرف خواهد شد و در نهايت سرمايه گذار خطرپذير پس از به نتيجه رسيدن طرح، سهم الشركه خود را از طريق مكانيسمي به صاحب ايده واگذار مي کند. شرکت تامین سرمایه آرمان یکی از شرکت هایی است که در زمینه سرمایه گذاری خطر پذیر فعالیت می کند و قصد دارد پروژه های دانش بنیان را حمایت کند. اگزیم نیوز در این باره گفتگویی با مهندس خواجه نصیر مدیر عامل شرکت تامین سرمایه آرمان داشته که در ادامه می خوانید.

مهندس محمودرضا خواجه نصیر در رابطه با طرح های در دست اجرا در این زمینه گفت: با هدف حمایت از طرح ها و ایده های خلاقانه ی دانش بنیان، مجوز 5 صندوق از سازمان بورس به شرکت های مختلف داده شد که یکی از آنها صندوق سرمایه گذاری جسورانه است که شرکت تامین سرمایه آرمان مجوز آن را دریافت کرده است. قرار است این صندوق ها زمینه سرمایه گذاری در شرکت های دانش بنیان را فراهم کند.

خواجه نصیر از حوزه فعالیت های صندوق جسورانه توسعه آرمان را فناوری های نوینی چون IT و ICT بر شمرد و اضافه کرد: صندوق جسورانه در انواع مختلف فعالیت جدید در حوزه فناوری های نوین ورود می کند و سعی دارد با شناسایی و ارزیابی آنها وارد سرمایه گذاری در بخش فعالیت های دانش بنیان شود. به گفته وی روال کار بر آن است که سرمایه گذاری هم از طریق تامین مالی و نیز مشارکت در مدیریت این شرکتها صورت بگیرد تا اینکه به مرحله سوددهی برسند و همزمان صندوق و شرکت مورد نظر به منافع مالی دست پیدا کنند.

وی افزود: صندوق های جسورانه از یک سو ابزار یا یک فعالیت سرمایه گذاری است و از سوی دیگر یک فعالیت مدیریتی و تخصصی است و تمام توان مدیریتی خود را برای سرمایه گذاری در این حوزه به کار می گیرد. همچنین با توجه به اینکه برنامه های شرکت تامین سرمایه آرمان بواسطه سهامداری بانک توسعه صادرات انجام می پذیرند، تمرکز ویژه ما روی آن دسته از تکنولوژی هایی خواهد بود که می تواند ارزش صادراتی و ارزآوری برای کشور داشته باشد.

مدیر عامل شرکت تامین سرمایه آرمان همچنین خبر از راه اندازی تارنمای صندوق برای ارتباط موثر سرمایه گذاران و فعالان حوزه دانش بنیان با این صندوق داد و گفت: صاحبان ایده و طرح های دانش بنیانی که تمایل دارند در این پروژه مشارکت کنند می توانند از این طریق در خواست خود را ارسال کنند. این درخواست ها ارزیابی شده و با توجه به فاکتورهای تعریف شده اگر مزیت های لازم برای سرمایه گذاری را داشته باشند، از این امتیاز استفاده خواهند کرد.

خواجه نصیر گفت: همانطور که مطرح شد تمرکز ما در حال حاضر روی IT و ICT است. در عین حال سایر صنایعی که با بخش نانو و بیو در ارتباطند و نیز صنایع دارویی می توانند کاندیدای استفاده از خدمات این صندوق باشند. به گفته وی صنایع دانش بنیان جزو صنایع پیشرو محسوب می شوند و چشم انداز روشنی برای آنها متصوریم. اگر مسیر اقتصاد جهانی را نگاه کنیم می بینیم که اقتصاد از اتکای صرف به کالا و صنایع کالا محور به سمت صنایع تکنولوژی محور حرکت می کند. وی افزود: دلایل متعددی از جمله محدودیت منابع زیر زمینی و کاهش تقاضا برای آن در این روند بی تاثیر نیست. بنابراین تلاش بر این است از ظرفیت ارائه خدمات و سرویس ها که متکی بر تکنولوژی های جدید هستند استفاده شود. وی افزود: ما برای اینکه در این حوزه حرفی برای گفتن داشته باشیم باید در آن سرمایه گذاری کرده و موجبات پیشرفت را فراهم آوریم. تجربه ثابت کرده فعالیت در این بخش ها سود قابل توجهی به سرمایه گذاران می دهد.

 

 

کد خبر 12756

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 2 =