تجارت؛ پادزهر فقر جهانی

تجارت جهانی در حال حاضر سالانه ۱۵ تریلیون دلار درآمدزایی دارد که ۵ تریلیون دلار کالا و خدمات تنها در آمریکا تبادل می‌شود؛ این پیشرفت بر مردم در طبقه‌های اقتصادی-اجتماعی مختلف اثرگذار بوده است

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز به نقل از روزنامه گاردین اقتصاد جهانی به یمن پیشرفت تکنولوژی و باز شدن بازارها و دسترس‌پذیرتر شدن تجارت از اوایل دهه 80 میلادی تاکنون رشد قابل توجهی داشته است. تجارت جهانی در حال حاضر سالانه 15 تریلیون دلار درآمدزایی دارد که 5 تریلیون دلار کالا و خدمات تنها در آمریکا تبادل می‌شود.

این پیشرفت بر مردم در طبقه‌های اقتصادی-اجتماعی مختلف اثرگذار بوده است. هنری پالسون، وزیر خزانه‌داری سابق آمریکا اخیرا در مقاله‌ای اشاره کرده بود میانگین درآمد خانوار در آمریکا حدود 10 هزار دلار بیش از مقداری است که بدون این پیشرفت تجاری به وجود می‌آمد. همچنین طبق اعلام بانک جهانی، تعداد افرادی که در فقر شدید به سر می‌برند، از سال 1981 تا 2010 کاهش چشمگیری داشته است.

پیتر هریس، مدیر پایداری منطقه اروپا در شرکت UPS، می‌گوید: «تجارت جهانی به واسطه تحریک رشد اقتصادی در سراسر دنیا، در دهه‌های گذشته عامل بیشترین کاهش فقری بوده که جامعه به خود دیده است. بنابراین ضروری است که روش‌هایی برای ادامه کارآمدتر تجارت به این شکل بیابیم.»

البته در نتیجه رکود اقتصادی بزرگ اخیر و رونق نسبی فعلی، رشد تجارت جهانی در این دهه کاهش یافته است. سازمان تجارت جهانی پیش‌بینی می‌کند که در سال 2016 این نرخ برای پنجمین سال متوالی کمتر از 3 درصد باشد. فاکتورهایی مانند تغییر وضعیت آب‌وهوا، افزایش جمعیت و نگرانی‌های ناشی از امنیت سایبری، آینده نامعلومی برای وضعیت اقتصاد و تجارت جهان ایجاد کرده‌اند. در ضمن، برخی منتقدان اعتقاد دارند توافق‌های تجاری مانند «مشارکت ترانس-پاسیفیک» (TPP)، برای همه کشورها عادلانه نیستند.

با این حال، به گفته لزلی گریفین، معاون ارشد سیاست عمومی بین‌الملل در UPS، «این نکته که موفقیت یک کشور در صادرات یعنی شکست یه کشور دیگر، بیش از این درست نیست. مشارکت ترانس-پاسیفیک برای بسیاری از بازیگران عرصه تجارت فرصت‌های جدیدی ایجاد می‌کند و باعث توسعه قابل توجه تجارت جهانی می‌شود.»

مقامات و اساتید دانشگاه به دنبال راه‌حل‌هایی هستند که علاوه بر کمک به کسب‌وکارها به تک تک افراد در سراسر دنیا کمک کند.

یک مبحث مهم این است که موافقت‌های تجاری جهانی تنها بر کسب‌وکارهای بزرگ متمرکز هستند. از آنجایی که تجارت الکترونیک در سطح دنیا در حال گسترش است، این روند میتواند تغییر کند و فضایی ایجاد شود که در آن شرکت‌های کوچک و متوسط نیز بتوانند خیلی سریع جهانی شوند و بنابراین با شرکت‌های بزرگ رقابت کنند.

به گفته گریفین، این امر امکان «اقتصاد کارآفرینی» را که در آن کسب‌وکارهای بزرگ با رقابت‌های جدید مواجه می‌شوند و کسب‌وکارهای کوچک فرصت‌های بزرگی پیش روی خود دارند، فراهم می‌کند.

برای نخستین بار در یک موافقت‌نامه تجاری، مشارکت ترانس-پاسیفیک زبانی را دربرمی‌گیرد که بر کمک به کسب‌وکارهای کوچک و متوسط متمرکز است. این موافقت‌نامه موانع تجاری را که به طور نامتناسبی کسب‌وکارهای کوچک را به چالش می‌کشند، مورد توجه قرار می‌دهند؛ چالش‌هایی مثل قوانین گمرکی غیرشفاف، کاغذبازی‌های پیچیده و سرعت کند حمل کالا.

 

تجارت برای محیط زیست

از آنجایی که کمیت کالاهایی که در سراسر دنیا حمل‌ونقل می‌شوند افزایش می‌یابد، این ضرورت وجود دارد که تجارت جهانی بیشتر در جهت حفظ محیط زیست پیش برود. هریس می‌گوید: «تجارت برای پایداری اجتماعی و اقتصادی دنیا ضروری است، اما سازگار کردن آن با پایداری زیست محیطی سخت‌ترین چالش موجود است. ما به پیشرفت‌های چشمگیر در تکنولوژی نیاز داریم تا همگام با توسعه تجارت، مسائل زیست محیطی را هم مد نظر قرار دهیم.»

کد خبر 12804

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 7 =