درخواست کاهش تعرفه، فصل مشترک تجار ایرانی و پاکستانی

نشست اقتصادی مشترک ایران و پاکستان با حضور آقای منیر رییس سازمان توسعه تجارت و وزیر دولتی پاکستان و مهدی جهانگیری نایب‌رییس اتاق تهران و جمعی از تجار و بازرگانان پاکستانی و ایرانی صبح امروز دوم شهریور در محل اتاق بازرگانی تهران برگزار شد.پاکستان یکی از همسایه های مهم ایران با اشتراکات فرهنگی دینی متعدد است که بستر مناسب برای همکاریهای اقتصادی در ابعاد مختلف از جمله فنی، علمی و صنعتی را داراست

نشست اقتصادی مشترک ایران و پاکستان با حضور آقای منیر رییس سازمان توسعه تجارت و وزیر دولتی پاکستان و مهدی جهانگیری نایب‌رییس اتاق تهران  و جمعی از تجار و بازرگانان پاکستانی و ایرانی صبح امروز دوم شهریور در محل اتاق بازرگانی تهران برگزار شد.پاکستان یکی از همسایه های مهم ایران با اشتراکات فرهنگی دینی متعدد است که بستر مناسب برای همکاریهای اقتصادی در ابعاد مختلف از جمله فنی، علمی و صنعتی را داراست. بعد از امضای قرارداد هسته ای این اولین هیات تجاری منسجم است که در ایران حضور پیدا می کند. نمایندگان تجاری صنایع غذایی،تجهیزات پزشکی و دندانپزشکی،سنگهای زینتی و کشاورزی در این نشست حضور داشتند.

پورقاضی ضمن خیر مقدم به هیات پاکستانی گفت: مشکلات عمده ای که بازرگانان دو طرف مطرح می کنند مساله مبادلات بانکی است. نگرانی در مورد تعاملات بانکی بین دوکشور وجود دارد. در مورد انتقال پول از دبی ابهاماتی وجود دارد و همه منتظر فرصت گشایش LC از سوی دو کشور هستند. همچنین مشکلات صادرات کالا از طریق زمین و مسائل گمرکی و هزینه های آن و قاچاق کالا مطرح کردند که جای بررسی بیشتر دارد.

مهدی جهانگیری نیز با اشاره به اهمیت و جایگاه ویژه پاکستان در زمینه صادرات گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره در توسعه مناسبات خارجی خود پاکستان را شریکی قابل اتکا و مهم تلقی کرده است. ایران و پاکستان در مجموع 270 میلیون نفر جمعیت، 909 کیلومتر مرز مشترک، نیروی کار ارزان و منابع طبیعی  فراوان از ظرفیت های بسیار برای همکاریهای مشترک برخوردار هستند در حالیکه از این ظرفیت ها استفاده نشده است.

جهانگیری گفت: در سال 2012 هیات بلند پایه به کراچی و لاهور مسافرت کرد که بخاطر نگرانی هایی که بابت تحریم ها وجود داشت نتیجه مثبتی از این سفر حاصل نشد. تفاهم نامه های سازنده ای امضا شده که امیدواریم در پنج سال آینده هر سال 20 درصد افزایش حجم و ارزش صادرات داشته باشیم.زمینه های بسیاری از جمله احداث خط لوله گاز، صادرات برق،حمل و نقل، ارتباطات و تسهیل در مبادلات بانکی و پولی از موضوعات مهم مورد بحث بین دو کشور است.تشکیل بانک مشترک در هر دو کشور و کاهش تعرفه های تجاری نیز از مسائل مهمی است که دو طرف روی آن تاکید دارند.

وی گفت: اتاق بازرگانی بعنوان بزرگترین تشکل بخش خصوصی امادگی خود را برای تعامل بیشتر با تجار پاکستانی اعلام می کند و برای تبادل سیاست ها، برپایی سمینارها و نشست ها بین دو کشور اعلام امادگی می کند.

منیر رییس سازمان توسعه تجارت پاکستان نیز از حضور در ایران ابراز خشنودی کرد و ضمن معرفی اعضا هیات همراه به مشکلات پیش روی تجارت فی مابین اشاره کرد و گفت: زمینه های متعدد همکاری بین دو کشور موجود است و لازم است موانع سر راه تجارت ازاد بین دو کشور برداشته شود.وی ضمن اشاره به مباحثی که بقیه سخنرانان به ان اشاره کردند گفت  از مهمترین مشکلات موجود مسائل بانکی، تعرفه ها و ویزا و پرواز مستقیم بین دو کشور است. باید اتاق فکر بین دو کشور تشکیل شود تا بتوانیم جزییات را بررسی کرده و برای اینده برنامه بریزیم.

کد خبر 12816

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 5 =