آیا دوبی قطب استارت‌آپ‌های تکنولوژی دنیا می‌شود؟

دوبی به عنوان یکی از پنج مادرشهر دنیا که به سرعت در حال رشد است، با جذب استعدادهای تکنولوژی از سراسر دنیا به تنوع‌سازی روی آورده است

به گزارش اگزیم نیوز به نقل از نشریه فوربس، در طول سه سال گذشته، کاهش قیمت نفت برخی اقتصادهای خاورمیانه را در معرض ریسک قرار داده است. اما در این میان، دوبی به عنوان یکی از پنج مادرشهر دنیا که به سرعت در حال رشد است، با جذب استعدادهای تکنولوژی از سراسر دنیا به تنوع‌سازی روی آورده است.

محمد مکی، از موسسین شرکت آسترولبز، یک قطب تکنولوژی که میزبان کارآفرینانی از 40 کشور دنیا است می‌گوید: «دوبی در حال تبدیل شدن به مقصد استارت‌آپ‌های تکنولوژی است که می‌خواهند به بازارهای نوظهور دسترسی یابند. دوبی با زیرساخت‌های مناسبی که برای حمایت از پیشرفت اکوسیستم استارت‌آپ‌ها دارد، به مکان جذابی برای بنیان‌گذاران شرکت‌های تکنولوژی تبدیل می‌شود.»

استارت‌آپ‌های تکنولوژی زیادی از شرکت کریم (Careem) تا بریج (Bridge) و Souq.com در حال گسترش فعالیت‌های خود در دوبی هستند. به عنوان نمونه، شرکت کریم که یک سرویس مبتنی بر اپلیکیشن برای رزرو خودرو است، در سال 2013 تاسیس شده و تاکنون 7/71 میلیون دلار تامین مالی کرده و توانسته در 26 شهر مختلف در خاورمیانه و شمال آفریقا و حتی پاکستان توسعه یابد. در ژانویه 2016 تعداد نقل و انتقالات با اپلیکیشن این شرکت با افزایش 30 درصدی مواجه بود.

شکوفایی دوبی در مسیر تبدیل شدن به سیلیکون ولی بعدی دنیا صرفا به خاطر رشد سرمایه‌گذاران نیست، بلکه حمایت نهادهای دولتی و نیمه‌دولتی تاثیر زیادی در این امر داشته است. همچنین کاهش هزینه‌های تکنولوژی به این معنا است که کارآفرینان ابزارهای بیشتری برای ساخت شرکت‌های جدید در اختیار دارند.

با توجه به تحولات اخیر دنیا، کارشناسان می‌گویند موقعیت مناسبی برای شرکت‌های سرمایه‌گذاری به وجود آمده تا به دنبال راهکارهای جایگزین باشند و برای بازدهی میان مدت و بلند مدت بنگاه‌های کارآفرینی را متنوع‌سازی کنند. مثلا شرکت سرمایه‌گذاری Turn8 دوبی که تلاش می‌کند سرمایه‌گذارانی از سراسر دنیا جذب کند، در حال حاضر پورتفویی از بیش از 60 استارت‌آپ فراهم کرده است. احمد عبدالوهاب، مدیر Turn8 می‌گوید: «خبر خوب این است که بیش از 60 درصد این استارت‌آپ‌ها فعال هستند و ما تلاش می‌کنیم مقیاس کسب‌وکار را در دوبی افزایش دهیم.» از سوی دیگر جمعیت امارات از کمتر یک میلیون نفر در دهه گذشته، امروز به بیش از 9 میلیون نفر افزایش یافته که حدود 80 درصد آنها از کشورهای دیگر آمده‌اند.

عبدالوهاب می‌افزاید: «استارت‌آپ‌های تکنولوژی با توجه به وضعیت جمعیتی مسلما توسط خارجی‌ها اداره می‌شوند، اما تعداد اماراتی‌هایی که ایده‌های خلاقانه دارند نیز روز به روز در حال افزایش است.» بخش خدمات در دوبی که بیش از 70 درصد کل تولید ناخالص داخلی (GDP) آن را تشکیل می‌دهد نیز چشم‌انداز مهمی برای استارت‌آپ‌ها فراهم می‌کند و این شانس را به آنها می‌دهد که ایده‌های خود را به سرمایه‌گذاران بالقوه ارائه کنند.

کد خبر 12898

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 2 =