عبور از تجارت خرد به سمت سرمایه گذاری کلان

در حال حاضر از حجم روابط میان دو کشور راضی نیستیم. به طوریکه حجم روابط بین دو کشور در محدوده ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون دلار در نوسان بوده که رقم قابل توجهی نیست و می تواند خیلی بیشتر از این ارقام باشد

نشست مشترک مقامات و تجار ایران و لبنان عصر دیروز در سالن اجتماعات نمایشگاه بین المللی تهران با حضور وزیر صنایع کشور لبنان حسن الحاج الحسن و مجتبی خسروتاج معاون وزیر صنایع و ریاست سازمان توسعه تجارت و جمعی از مدیران شبکه بانکی و تجار و فعالان اقتصادی دو کشور برگزار شد. این نشست که به منظور گسترش روابط تجاری میان دو کشور مخصوصا بخش خصوصی و رفع موانع موجود بر سر راه تعاملات مالی، اعتباری، اقتصادی و نیز بررسی بسترهای توسعه روابط در شاخه های مختلف برگزار شد با استقبال خوبی از سوی دو طرف روبرو شد.

در این نشست، مجتبی خسروتاج، رییس سازمان توسعه تجارت ضمن خیر مقدم به هیات لبنانی به سوابق مثبت سیاسی، فرهنگی و اجتماعی فی مابین دو کشور اشاره کرد و گفت: با توجه به پیشینه دوستانه روابط دو کشور انتظار می رود مسئولین زمینه های توسعه همکاری های اقتصادی فعالین اقتصادی را فراهم اورده و به سطح قابل قبولی برسانند. وی افزود: در حال حاضر از حجم روابط میان دو کشور راضی نیستیم. به طوریکه حجم روابط بین دو کشور در محدوده 100 تا 150 میلیون دلار در نوسان بوده که رقم قابل توجهی نیست و می تواند خیلی بیشتر از این ارقام باشد.

وی  در ادامه به موانع عدم گسترش روابط اقتصادی دو کشور اشاره کرد و گفت: نبود زیر ساخت های حمل و نقل مناسب و تحریم ها  موجب اخلال در روابط تجاری دو کشور شده است. به گفته وی در حال حاضر موافقت نامه تجارت ترجیحی بین دو کشور نوشته شده و در این نشست به امضای طرفین می رسد. خسروتاج ادامه داد: علی رغم شهرت لبنان به عنوان اقتصاد متکی بر خدمات، بانک، بیمه و توریسم اما ما عملا نتوانسته ایم از چارچوب پوشش بانکی مناسب در روابطمان با لبنان استفاده کنیم. رییس سازمان توسعه تجارت ادامه داد: همچنین بخاطر ناامنی در منطقه مسیر حمل و نقل مناسب وجود ندارد و تخلیه و بارگیری متعدد و ترکیبی هزینه های تمام شده را بالا می برد.

وی افزود: بنابراین فراهم اوردن یک بستر مناسب حمل و نقل یک ضرورت در گسترش روابط تجاری تهران و بیروت است. وی با اشاره به این که ما طرح کشتیرانی و حمل و نقل مشترک را دنبال می کنیم ادامه داد: امیدواریم این مشکلات رفع شوند و خبر مسرت بخشی که آقای وزیر اعلام کردند این بود  مقامات بانک مرکزی لبنان و بانک مرکزی ایران اعلام آمادگی کرده اند که هیچ محدودیتی برای کار با ایران ندارند و امیدواریم این اتفاق زمینه ساز تسهیل روابط بین دو کشور باشد.

خسروتاج گفت: فرصت سرمایه گذاری های دو طرفه زیادی بین دو کشور وجود دارد اما به خاطر نا آرامی های پیرامونی سرمایه گذاری چندانی در بخش تولید اقتصاد لبنان نشده است و این موقعیت می طلبد که ایران در این حوزه سرمایه گذاری کند. به گفته وی نقش لبنان در تجارت ترجیحی منطقه ای می تواند این فرصت را فراهم اورد که این کشور به عنوان پایگاهی برای توسعه صادرات برای ایران باشد. همچنین  در بخش خدمات و توریسم می توان از تجربیات لبنان بهره برد. خسروتاج همچنین گفت: ظرفیت خدمات  فنی مهندسی ایران نیز فرصت بروز در لبنان را دارد و ما قصد داریم چارچوبی برای توسعه روابط ایجاد کنیم تا بتوانیم از ظرفیت های موجود استفاده کنیم.

وزیر صنایع لبنان نیز از حضور در ایران ابراز خرسندی کرد و گفت: ایران و لبنان دو کشور دوست هستند و مردم لبنان ملت ایران را دوست دارند. به گفته حسن الحاج الحسن ایران همواره در برابر رژیم صهیونیستی حامی لبنان بوده و امروز نیز در برابر تروریسم حامی لبنان است. وی اظهار امیدواری کرد موافقتنامه تجارت ترجیحی بین دو کشور سریعا امضا و تصویب شود. به گفته وی لبنان می تواند حلقه اتصال ایران با اروپا و افریقا باشد و از طرفی ایران نیز نفوذ بالایی در بازار آسیای میانه دارد و ما می توانیم از این ویژگی استفاده کنیم و قطعا برای آن نیاز به توسعه همکاریها داریم. همچنین برای باز کردن شعبه های بانکی ایران در لبنان و بالعکس باید تصمیم گیری شود چراکه مشکلات در روابط بانکی یکی از مسائل مهم برای دو طرف محسوب می شود.

حسن الحاج حسن گفت: ما نیاز داریم از قوانین سرمایه گذاری در ایران مطلع شویم، به همین دلیل نیازمند مشاوره در این زمینه هستیم. به گفته وی در هیات همراه ما مشاورهایی هستند که برای کسب اطلاعات در این زمینه ما را همراهی کرده اند. مهمترین بحث فی مابین سرمایه گذاری است و هدف نهایی این همکاریها رفع نیاز مصرف کننده با کیفیت و قیمت مناسب است.

کد خبر 12899

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 9 =