شکست مذاکرات تجارت آزاد اروپا و آمریکا

زیگمار گابریل، وزیر اقتصاد و معاون صدر اعظم آلمان نوشت: مذاکرات تجارت آزاد بین اتحادیه اروپا و ایالات متحده شکست خورده، اما «هیچ کس به آن اعتراف نمی‌کند

ایندیپندنت به نقل از زیگمار گابریل، وزیر اقتصاد و معاون صدر اعظم آلمان نوشت مذاکرات تجارت آزاد بین اتحادیه اروپا و ایالات متحده شکست خورده، اما «هیچ کس به آن اعتراف نمی‌کند. مذاکرات در مورد «مشارکت سرمایه‌گذاری و تجارت فراآتلانتیک» یا به اصطلاح TTIP در سال‌های اخیر پیشرفت بسیار کندی داشته است. چهاردهمین دور این مذاکرات بین مقامات آمریکا و اتحادیه اروپا در ماه ژوییه در بروکسل انجام شده که سومین دور مذاکره در طی شش ماه بود.

در همان موقع، به دلیل اظهار نگرانی برخی سیاست‌مداران اروپایی نسبت به اثرات TTIP و عدم تمایل آمریکا به پذیرش تغییرات در توافق پیشنهادی، مشکلاتی در پیشرفت مذاکرات پیش آمد. در ماه مه که فرانسه تهدید کرد  این توافق را تحریم می‌کند، تنش‌های تازه‌ای ظهور کرده بود. فرانسوا اولاند، رییس جمهور فرانسه اعلام کرده بود هرگز این توافق را در شکل فعلی و به دلیل قوانینی که بر فرانسه و سایر کشورهای اروپایی اعمال می‌کند، نخواهد پذیرفت؛ به ویژه قوانینی در رابطه با کشاورزی.

به هر حال، گابریل در یک سخنرانی اعلام کرد: «به نظر من، مذاکرات با آمریکا در عمل شکست خورده است؛ اگرچه هیچ کس به آن اذعان نمی‌کند.» او گفت که در 14 دور مذاکرات قبلی طرفین در مورد هیچ یک از فصل‌های مشترک از 27 فصل تنظیم شده، به توافقی نرسیده‌اند.

او در ادامه مذاکرات TTIP را تقبیح کرده و گفت معاهده تجارت آزاد بین اتحادیه اروپا و کانادا موسوم به «توافق‌نامه جامع اقتصادی و تجاری» برای طرفین عادلانه‌تر بود.

منتقدان می‌گویند یکی از نگرانی‌های اصلی در رابطه با TTIP این است که می‌تواند به شرکت‌های چندملیتی اجازه دهد از دولت‌ها برای انجام اقداماتی که ممکن است به کسب‌وکار آنها آسیب بزند، به راحتی شکایت کنند. آنها ادعا می‌کنند طبق شرایط فعلی این توافق‌نامه، شرکت‌هایی آمریکایی قادر خواهند بود از قوانین مختلف بهداشتی، ایمنی و زیست محیطی اتحادیه اروپا اجتناب کنند.

پیش از این، بریتانیا یکی از اصلی‌ترین حامیان TTIP بود که حال بعد از خروج این کشور از اتحادیه اروپا، آمریکا یکی از نزدیک‌ترین متحدان خود در مذاکرات را از دست داده است.

از آنجایی که مقامات سیاسی ارشد فرانسه و ایتالیا پیام‌هایی مبنی بر متوقف کردن این توافق ارسال کرده‌اند، مطمئنا وقت آن رسیده که سسیلیا مالم‌سترون، کمیسیونر تجارت اتحادیه اروپا، شکست آن را اعلام کند.

کد خبر 12918

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 4 =