شناسایی تنگناهای تولید در اقتصاد ایران

وزیر صنعت، معدن وتجارت می گوید دو عامل باعث رکود تولید و صنایع است؛ اول کمبود منابع مالی و دوم کیفیت پایین تولید؛ فعالان صنعتی اما میگویند باید جمایت های دولت وسیاست گذاریها را نیز به این دو افزود

هفته جاری وزیر صنعت، معدن و تجارت در افتتاح کارخانه لوازم خانگی سامسونگ عامل توقف فعالیت برخی بنگاههای تولیدی را در داخل کمبود منابع مالی و رقابتی نبودن کالای تولیدی عنوان کرد. کارشناسان و فعالان صنعتی اما معتقد ند این همه ماجرا نیست و در کنار این عوامل، بحران نقدینگی، بالابودن نرخ تمام شده تولید و حضور گسترده کالای وارداتی را نیز باید به چالش های موجود افزود. به عقیده آنها آنچه ضروری است حمایت بیشتر از تولید داخل به لحاظ تامین منابع مالی، کنترل واردات و نیز اعمال سیاست های تشویقی برای تحریک بازار و سوق دادن مردم به خرید کالای ایرانی و قدم برداشتن در مسیر اقتصاد مقاومتی است.

در این راستا مهندس لطافتی، مدیر آموزش و استاندارد انجمن صنایع لوازم خانگی ایران در گفتگو با اگزیم نیوز می گوید: تولید کالا با استاندارد مطلوب آرزوی هر تولید کننده ایرانی است. با توجه به رکود بی سابقه و خلاء نقدینگی، تولیدکنندگان ناچارند هزینه های خود را پایین بیاورند و قطعا این محصول در دراز مدت کارایی مطلوب ندارد. از سوی دیگر واردات اجناس بی کیفیت با نصف قیمت کالای داخلی گوی رقابت را از تولیدکننده داخلی می رباید.

لطافتی گفت: بسیاری از تولیدکنندگان ما برای اینکه تن به تولید اجناس بی کیفیت و غیر استاندارد ندهند، خط تولید خود را متوقف کرده اند. تنگناهای موجود در اقتصاد کشور در 10 سال اخیر بی سابقه بوده با وجود این تولید کننده سعی داشته سرپا بایستد. به گفته وی در حال حاضر کالای داخلی خدمات پس از فروش ارائه می کند اما شرایط به نحوی پیش رفته که تمایل مردم به دلیل عدم فرهنگ سازی و تورم بالا به خرید اجناس بی کیفیت چینی است که نه تنها خدمات پس از فروشی ارائه نمی دهند بلکه خطر جانی و مالی را متوجه مصرف کننده می کنند.

وی افزود: تولید داخلی نیازمند حمایت است. برخی تولید کنندگان ما اسطوره هستند و محصولات آزمایش، ارج و ... سالها در ذهن مصرف کننده ایرانی باقی مانده و خاطره مثبتی از مصرف محصولات این برندها دارند. لذا نباید تجربه ارزشمند این بنگاهها به همین سادگی فراموش شود. به گفته وی در ارائه تسهیلات به این شرکت ها که الان با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می کنند نباید دریغ کرد، در غیر اینصورت تولید لوازم ایرانی را باید به فراموشی بسپاریم.

به گزارش اگزیم نیوز یکی از سازمانهای حامی تولید کننده و تقویت بهینه سازی، سازمان بهره وری انرژی ایران است که از سال 1375 که با توجه به نیاز کشور در بخش های مختلف تولید حمایت های خود را در قالب یارانه سود تسهیلات و وام قرض الحسنه از محل وجوه اداره شده ارائه می کند. این سازمان زیرمجموعه وزارت نیرو و شرکت مادر تخصصی توانیر است.

مهندس دودآبی نژاد، معاون آموزش و بهینه سازی مصرف انرژی در خصوص طرح های حمایتی این سازمان گفت: بحث کیفیت و زیر مجموعه آن بهره وری را نمی توان در چرخه تولید نادیده گرفت. هزینه های تولید و انرژی برای کالایی که مصرف کننده انرژی است دو موضوع مهم در این حوزه هستند. به گفته وی موضوع بهره وری انرژی در رقابت پذیری و ماندن در چرخه تولید کلیدی است و وقتی هزینه های انرژی بالا باشد، هزینه های تولید هم بالا می رود و تولیدات ما به نسبت تولیدات خارجی با قیمت بالاتری وارد بازار می شود و قدرت رقابت با محصول خارجی را از دست می دهد؛ خصوصا در بخش مصرف انرژی محصولاتی که مصرف بالایی دارند با استقبال مواجه نمی شوند و بازار را به کالای رقیب واگذار می کنند.

دودآبی نژاد گفت: به این ترتیب شرکت هایی که طرح بهینه سازی دارند و این طرح ها در قالب یک فرایند صنعتی برای اصلاح و بهینه سازی یک فرایند صنعتی باشد برای تولید محصولات کارا، تسهیلات با سود کم دریافت می کنند و متناسب با زمان اجرای پروژه و پیشرفت آن پرداخت ها انجام می شود و باید بگویم طی فعالیت این سازمان پروژه های موفقی در این زمینه انجام شده است.

وی افزود: این سازمان یک سری پروژه های تحقیق و توسعه و پژوهشی را  در حوزه ارتقای بهره وری انجام می دهد و در اختیار بخش صنعت قرار می دهد تا هزینه های این بخش را از دوش صنعت به لحاظ فنی مهندسی و طراحی بردارد. ممیزی انرژی،طرح های استاندارد های مصرف انرژی، متون  و نرم افزارهای آموزشی و آگاه سازی، راهنمای ممیزی انرژی در واحدهای صنعتی و بسیاری طرح های دیگر از جمله فعالیت هایی است که این سازمان برای ارتقای رقابت پذیری صنایع پیشرو انجام داده و در اختیار بخش صنعت قرار می دهد.

دودآبی نژاد گفت: تنها رقابت پذیر نبودن مخل تولید نیست. مساله تنگنای مالی در بخش تولید باید رفع شود. چراکهبخاطر بدهی انباشته صنعت برای تامین مالی سرمایه در گردش خود دچار مشکل شده و به تنهایی قدرت حل آن را ندارد. وی ادامه داد  از طرفی بخشی از مشکل مربوط به محیط کسب و کار است. به نظر من صنعت ما نمی تواند در مقیاس انبوه جهانی تولید کند و مقیاس محدود تولید طبیعتا فرصت بهبود،ارتقای تکنولوژی و افزایش بهره وری را نخواهیم داشت و همه اینها در نهایت باعث می شود ما نتوانیم کالایی تولید کنیم که بازار جهانی داشته باشد؛  بنابراین همه مساله در بحث تولید تنها کیفیت کالا نیست.

کد خبر 12932

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =