رتبه بندی ۴ گانه بانک ها تا آبان ماه

فرشاد حیدری: تا آبان ماه بانک ها در چهار رتبه دسته بندی می شوند که شامل بانک‌های فاقد ریسک مشهود، بانک‌های کم ریسک، بانک‌های با ریسک متوسط و بانک های با ریسک بالا هستند

معاون نظارت بانک مرکزی در بیست و هفتمین همایش پولی و بانکی با اشاره به این که بانک مرکزی 8 رکن را با ابزارهای کمی و کیفی مورد بررسی قرار داده و بر اساس آن بانک ها را رتبه بندی خواهد کرد گفت: عمده این نظارت ها بر فعالیت اصلی بانک‌ها، بنگاه‌داری بانک‌ها، سودآوری و پایداری و سود بانک‌ها، توان ایفای تعهد بانک‌ها، کیفیت دارایی‌ها و سود، اصول حاکمیتی شرکتی و شفافیت است.

به گفته فرشاد حیدری، با این 8 رکن بانک ها در چهار رتبه دسته بندی می شوند که شامل بانک‌های فاقد ریسک مشهود، بانک‌های کم ریسک، بانک‌های با ریسک متوسط و بانک های با ریسک بالا هستند که تا آبان ماه این رتبه‌بندی نهایی شده و بانک مرکزی تصمیم دارد این شیوه را عملیاتی کرده و بر اساس صورت های مالی و تحقیقات میدانی آن را بررسی کند.

حیدری با تأکید بر وظایف محوله بر دوش بانک های کشور برای تأمین رشد 8 درصدی اقتصادی ادامه داد: بر این اساس نیازمند بانک سالم هستیم تا از خطرات امروز به شدت دوری کند در غیر این صورت آنچه که در سند چشم انداز معین شده دور از دسترس خواهد بود.

معاون بانک مرکزی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره بهاین که امروز بزرگترین مساله شبکه بانکی کشور مواردی همچون مطالبات غیر جاری، اضافه برداشت و عدم رعایت استانداردها است گفت: در این میان استنباط ما این است که بخش نظارت بر بانک ها حاکمی مطلق نداشته تا این استانداردها را به نحو مطلوب در شبکه بانکی اجرا کند به همین دلیل دستور کار ما این است که اصلاح صورت های مالی بانک ها ر ا داشته باشیم و نسبت کفایت سرمایه را به ۸ برسانیم.

وی خاطرنشان کرد: عمده منابع بانک ها امروز از محل سپرده سپرده‌گذاران تامین می شود در حالی که صورت های مالی برای ذینفعانی همچون سهامداران در بانک ها ارائه می شود و سپرده‌گذاران در این میان نادیده گرفته می شوند و هیچ وقت هم نتوانسته اند پاسخ مناسبی از شبکه بانکی دریافت نمایند.

وی ادامه داد: سود مشاع بانک ها باید بر اساس قاعده استاندارد بین ذی‌نفعان تقسیم شود به طوری که حقوق سهام‌داران و سپرده‌گذاران جابجا نشده و اعمال استانداردهای بین‌المللی صورت گیرد.

معاون نظارت بانک مرکزی ادامه داد: باید صورت های مالی بانک ها را به زبانی ترجمه کرد که در سطح بین‌الملل فهم مشترک ایجاد کند و ارتباط موثری نیز میان شبکه بانکی ایران و جامعه جهانی برقرار شود در این میان یکی از اقداماتی که توانستیم در ارتباط با این امر پیش ببریم ادبیات مشترک میان بانک مرکزی و بانک ها برای اصلاح صورت های مالی چهارگانه به شش گانه بود.

حیدری خاطرنشان کرد: این موارد شامل شناخت مسائل و مشکلات ساختاری شبکه بانکی با هماهنگی ساختاری در سازمان های بانکی با قوانین و مقررات حاکم، چالش های شبکه بانکی، وضعیت موجود نظارت، اهداف و تکالیف مقرر در اسناد بالادستی، نقش جایگاه و ویژگی های نظام بانکی، اهمیت حکمرانی خوب و جایگاه خاص نظارتی بانک مرکزی است.

وی در تشریح الزامات تحقق نظارتی خوب نیز خاطرنشان کرد: اهداف و ساختار شرکتی مراجع نظارتی ترکیب نهاد حاکم بر مرجع نظارتی، اهمیت شفافیت و پاسخگوی نهاد ناظر، استقلال نهاد ناظر، حمایت قانونی از ناظر از جمله این الزامات است.

وی گفت: امروز رکن مقرره گذاری بانک مرکزی شورای پول و اعتبار است و اگر بخواهیم حکمرانی خوبی داشته باشیم باید تعامل ناظر با شبکه بانکی را به صورت کارا مطرح کرده و به سرعت بتوانیم تنظیم روابط کنیم.

معاون نظارتی بانک مرکزی معتقد است امروز یکی از مسائل و معضلات نظارت بر بانک ها تعدد مراکز نظارتی است در صورتی که باید نظارت بر اساس صورت های مالی بانک ها و بدون دخالت در عملیات اجرایی آنها باشد.

 

کد خبر 12936

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 8 =