الزامات رشد سهم حضور ایران در بازار روسیه

در همایش حضور پایدار در بازار روسیه چالش های حضور مستمر ایران در بازار این کشور مورد بررسی قرار گرفت و پیشنهادهایی برای این امر مطرح گردید

امروز سالن مرکز پژوهش های صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران محل برگزاری همایش حضور پایدار در بازار روسیه بود؛ همایشی که با توجه به گسترش سطح همکاری های ایران و این کشور در مدت اخیر از اهمیت بالایی برخوردار است. کارشناسان و فعالان بازار روسیه می گویند آنطور که باید و شاید نتوانسته اند در یک سال بعد از رفع تحریم ها در بازار روسیه حضور فعال داشته باشند. به عقیده آنها عوامل متعددی از ضعف کیفی و کمی تولیدات داخلی گرفته تا چالش های پولی و گمرکی و بیمه و ... همگی بر عدم افزایش سطح همکاری های کشورمان با روسیه اثرگذار بوده اند، این در حالی است که تمهیداتی نیز برای رشد همکاری های دوطرف اندیشیده شده و بخش های مختلف از سازمان توسعه تجارت و اتاق های بازرگانی گرفته تا تأمین مالی و تخصیص اعتبارات صادراتی توسط بانک توسعه صادرات همگی در تسهیل صادرات محصولات ایرانی به روسیه دخالت داشته اند. با این حال همایش امروز با محوریت پایداری در تجارت با روسیه می تواند زیربناهای یک رابطه همیشگی را با این همسایه شمالی ایجاد کند.

 

آینده روشن روابط تجاری ایران و روسیه

به گزارش اگزیم نیوز امروز در این همایش متن پیام مهدی سنایی سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو قرائت شد که در آن بر نکات مهمی اشاره شده بود. بر اساس این پیام، بررسی روند روابط رو به رشد دو کشور در سال های گذشته بیانگر توسعه مناسبات دو طرف در عرصه های مختلف بوده و این روابط برداشت و دید بهتری نسبت به آینده مناسبات تهران - مسکو و در نتیجه افق روشن تری از امکان و زمینه فعالیت علاقمندان به تجارت پایدار در روسیه را آشکار می سازد.
سنایی افزود: توجه به شرق و در نتیجه توسعه مناسبات اقتصادی با این کشورها، مفهوم جدیدی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران را رقم زده که توسعه مناسبات دوجانبه اقتصادی با آنها از جمله با فدراسیون روسیه را موجب شده و علاوه بر گسترش مناسبات سیاسی، افزایش حجم روابط اقتصادی را نیز به همراه داشته است.
وی توسعه همکاری ها با روسیه بویژه در مدت دو سال گذشته را بسیار چشمگیر دانست که موجب نزدیکی بیشتر دو کشور در عرصه های مختلف شده است .سنایی یادآورشد: علاوه بر دیدارهای رییسان جمهوری دو کشور در یکسال گذشته، شاهد برگزاری نشست های کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی دو کشور و نیز دیدارهای متعدد مقام های ارشد و وزیران مختلف ایران و روسیه بویژه صنعت، معدن وتجارت و تبادل هیات های مختلف بلندپایه در سطوح گوناگون و کارشناسی در دولت یازدهم بوده ایم.
وی در پیام خود می افزاید: لازم است از فرصت برپایی این همایش استفاده شود و بخش های خصوصی و تجاری دو کشور بیشترین بهره برداری را به عمل آورند.
وی ادامه داد: امضای اسناد متعدد بین دو کشور در زمینه های مختلف که در حال اجرایی شدن است، بویژه در زمینه های تجاری و اقتصادی از مهمترین نکات روابط تجاری دو طرف به حساب می آید.
وی، اختصاص خط اعتباری پنج میلیارد دلاری روسیه که به تازگی بهره برداری از آن به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است را از نکاتی دانست که جدیت مقام های عالی دو کشور برای نزدیکی بیشتر و توسعه مناسبات را به دنبال دارد.
سفیر جمهوری اسلامی در مسکو معتقد است: تفاهم بین دو کشور باهدف ایجاد کریدور سبز گمرکی برای محصولات کشاورزی و مواد غذایی ایران، آینده بسیار روشنی را برای صدور محصولات ایران به روسیه رقم می زند؛ با توجه به توافق حاصله در این زمینه، دو طرف در چگونگی اجرایی سازی و نیز ایجاد سیستم مناسب برای تحقق این هدف در حال مذاکره هستند.
وی پیش بینی کرد: براساس اقدام ایران در آینده نزدیک، امکان اجرایی شدن این توافق که بر اساس آن صادرات محصولات از ایران به روسیه مطابق اظهارنامه مبدا، ترخیص شود و علاوه براین، اعمال تعرفه پایین گمرکی نسبت به محصولات کشاورزی ایران از سوی طرف روسی و صدور مجوز برای 26 شرکت ایرانی فعال در زمینه محصولات لبنی و آبزیان برای صادرات به روسیه نیز باید اضافه شود.
سنایی اعلام کرد: مقام های رسمی دولت روسیه در 6 ماهه نخست 2016 میلادی حجم مبادلات تجاری دو کشور را با رشد حدود 70 درصدی نسبت به دوره مشابه ثبت کردند.
وی، افزایش میزان صدور روادید برای تجار و گردشگران دو کشور را یادآور شد که نسبت به پارسال حدود 100 درصد رشد دارد و علاوه برآن پروازهای بین دو کشور نیز افزایش یافته است.
سنایی، گفت: ورود شرکت های بزرگ، برنامه ریزی بلندمدت، رقابت پذیر بودن قیمت کالاهای ایران و تقویت بخش لجستیک از ضروریات مهم و قابل توجه برای ورود پایدار و موفق در بازار روسیه است.
سفیر کشورمان در روسیه افزود: براثر توافق ها و اقدامات انجام شده برای تسهیل و تسریع در روند صدور روادید برای اتباع دو کشور بویژه در بخش تجاری که روند اجرایی آن آغاز شده، انتظار می رود در آینده نزدیک مشکلات روادید که در گذشته برخی از ایرانیان مسافر و بازرگانان را با مشکل مواجه ساخته بود، برطرف شود.

 

توسعه زیرساخت ها در دستور کار

در این همایش قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور تولید نیز با ابراز نارضایتی از میزان مراودات تجاری دو کشور بر ضرورت اصلاح زیرساخت های حمل و نقل تأکید کرد. به گفته رحمانی یک سال پیش در مذاکرات دو طرف موضوع هایی مانند ایجاد خط کشتیرانی، موافقتنامه ترجیحی و ارتباط زمینی مورد بررسی گرفت و این همایش می تواند فرصتی را برای شناخت نسبت به توانمندی دو کشور فراهم آورد.
رحمانی اضافه کرد: همه امور بین دو کشور نباید از سوی دولت سازماندهی شود، بلکه اصل برنامه بر عهده بخش خصوصی است که باید روابط تهران- مسکو را عمق ببخشند و موانع را برطرف سازند.
به گفته وی، بر اساس برنامه ریزی وزارت صنعت، معدن و تجارت امسال پنج هزار و 400 واحد تولیدی جدید با هدف اصلی صادرات به بهره برداری می رسد.
رحمانی از سیاست دولت های پیشین انتقاد کرد که با صدور یک بخشنامه ممنوعیت های صادراتی اجرا می کردند، در حالی که مدت ها وقت صرف شناسایی نیازهای یک بازار و صدور کالا به آن صورت گرفته بود.
وی گفت: اکنون در دولت یازدهم تلاش شده است از اینگونه شوک ها جلوگیری شود.
این مسئول برپایی نمایشگاه غذایی مسکو (بیست و دوم تا بیست و پنجم شهریورماه) را فرصت مناسبی برای شناسایی نیازهای این بازار دانست و افزود: باید نیازهای این بازار بزرگ در ابعاد مختلف کالایی (کشاورزی، باغی و...) شناسایی و برای حضور در آن برنامه ریزی شود.
به گفته وی، سفارت جمهوری اسلامی در مسکو به منظور شناسایی راه های حضور در این بازار و عرضه کالاهای صادراتی کشور ما با بازرگانان و تولیدکنندگان کشور همکاری لازم را دارد.
رحمانی یادآوری کرد: به ارزیابی مبادلات روسیه با کشورهای دیگر نیازی نیست، بلکه بازرگانان ایرانی باید فعالیت خود را به گونه ای تنظیم کنند که جمهوری اسلامی بتواند سهم خود را در این بازار به دست آورد.
به باور وی، سامان بخشی به فعالیت در قالب کنسرسیوم در روسیه اثرگذار است و فعالیت خرد و جزیی در این بازار نمی تواند ثمربخش و تضمین کننده منافع کشور باشد.
رحمانی فراهم سازی زیرساخت های صادراتی را ضروری دانست و گفت: باید به بازارهای صادراتی نگاه بلندمدت داشت؛ زیرا اکنون که نهضت گسترده تولید در کشور شکل گرفته است باید فعالیت ها هدف دار و صادرات محور باشد.


راه اندازی مرکز تجارت اختصاصی برای همسایگان شمالی

در این همایش رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران گفت: امروز برای توسعه مناسبات تجاری با همسایگان شمالی بویژه روسیه به یک مرکز تجارت اختصاصی نیاز داریم و این سازمان به سهم خود آماده کمک است. محمدرضا مس فروش اضافه کرد: مناسبات تجاری با کشورهای جهان با تاکید بر کیفیت تولیدات، صنایع چاپ و بسته بندی، تبلیغات و برند سازی باید شکل بگیرد و همسایگان شمالی بویژه روسیه در این عرصه اهمیت بسزایی دارد.
مس فروش گفت: تولیدکنندگان ایرانی به حضور در نمایشگاه های روسیه توجه کنند و همچنین از حضور در بورس روسیه غافل نشوند. وی عرضه تولیدات استاندارد به بازارهای هدف و تامین زیرساخت های شبکه حمل و نقل کالایی در ابعاد مختلف را از نکات مهم برای همکاری های بین المللی دانست.
این مسئول بر لزوم آشنایی بازرگانان ایرانی- روسی با قوانین و مقررات کشورهای یکدیگر تاکید کرد و گفت: آگاهی از مسائل گمرکی، روش های عقد قرارداد بین دو طرف و شیوه حل دعاوی یک نیاز جدی است.
مس فروش شناخت نسبت به مسائل ارزی و شیوه ضمانت قراردادها و کالاها را لازمه حضور بازرگانان در بازارهای برون مرزی دانست و افزود: تنوع صادرات کالا در بازارهای منطقه می تواند زمینه حفظ آنها را به دنبال داشته باشد.
وی اعلام کرد 17 هزار واحد صنعتی دارای مجوز در استان تهران برای بیش از 500 هزار نفر اشتغالزایی کرده است. همچنین 400 هزار واحد صنفی بازرگانی در استان تهران قرار دارد که بیش از 80 هزار واحد آنها تولیدی است.

کد خبر 12938

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 7 =