افتتاح مرکز تجارت ایرانیان در قلب روسیه

راه اندازی مرکز تجارت اختصاصی برای همسایگان شمالی یکی از راهکارهای مناسب برای توسعه تجارت بین کشورهای حوزه دریای خطر و رونق اقتصادی منطقه است که از دیرباز مورد توجه سیاست گزاران اقتصادی بوده است؛ اگزیم نیوز در گفتگو با دو تن از فعالان حوزه تجاری این اقدام را ارزیابی کرده است

راه اندازی مرکز تجارت اختصاصی برای همسایگان شمالی یکی از راهکارهای مناسب برای توسعه تجارت بین کشورهای حوزه دریای خزر و رونق اقتصادی منطقه است که از دیرباز مورد توجه سیاست گزاران اقتصادی بوده است. با در نظر گرفتن شرایط مطلوب ناشی از امتیازات رودخانه ولگا و دریای خزر به عنوان دو قطب حمل و نقل، آستاراخان کوتاه ترین و مناسب ترین مسیر برای اتصال اروپا به کشورهای اسیای مرکزی، هند، پاکستان و کشورهای این حوزه اقیانوس است. گشایش این مسیر حمل و نقل جدید در طول ینادر بمبئی، بندر عباس، انزلی، نوشهر و استاراخان روسیه را می توان با صرفه ترین مسیر موجود معرفی کرد که امکان افزایش ترانزیت کالا از سوی کشورهای حاشیه خزر،خاورمیانه و جنوب شرق اسیا به روسیه و اروپا و کشورهای آسیای مرکزی را فراهم خواهد آورد. به همین دلیل آستاراخان توجهات بسیاری را به لحاظ توسعه حمل و نقل معطوف خود کرده است. افتتاح قریب الوقوع مرکز تجاری آستاراخان بهانه ای شد تا گفتگویی داشته باشیم با مهندس هادی تیز هوش تابان رئیس اتاق بازرگانی گیلان در خصوص مرکز تجاری ایرانیان در آستاراخان که در ادامه می خوانید.

مهندس تیزهوش تابان در پاسخ به دلایل لزوم تاسیس مرکزی به نام تجارت ایرانیان در آستاراخان گفت: با توجه به ارزش و اهمیت بازار روسیه به لحاظ بازار هدف کالای ایرانی و نیز حلقه ارتباطی ایران و اروپا از سالها قبل لزوم یک مرکز تجاری در منطقه حس می شد تا اینکه نهایتا کلید این پروژه از یک سال قبل زده شد. به گفته وی آستاراخان هم‌اکنون نیز نقش ویژه‌ای در حمل و نقل میان روسیه با ایران، آذربایجان، قزاقستان و ترکمنستان و همچنین در مسیر ترانزیتی کریدور شمال-جنوب ایفا می‌کند. نفت و گاز، کشتی‌سازی و تعمیر آن، صنعت ماشین‌سازی، مواد غذایی، ماهی‌گیری و شیلات و صنعت شیمیایی از جمله صنایع این استان است و این مرکز می تواند بسیاری از مناسبات تجاری ما را با روسیه تقویت کند.

وی افزود: ساختمان مرکز تجاری ایرانیان به وسعت دو هزار کیلومتر مراحل پایانی آماده سازی خود را می گذراند و امیدواریم مهرماه سال جاری شاهد بهره برداری از این مرکز باشیم. به گفته رییس اتاق گیلان، این استان از دیرباز تعاملات اقتصادی زیادی با روسیه داشته و با افتتاح این مرکز همه تجار ایرانی از سراسر کشور می توانند از فضای باز شده بهره بیشتری ببرند. وی ادامه داد: گیلان مرکز ثقل این مراودات خواهد بود و امیدواریم ظرفیت های انسانی و اقتصادی را در زمینه صادرات از سراسر کشور برای کار از این طریق فراهم آوریم.

مهندس تیزهوش از آستاراخان بعنوان سکوی پرتاپ اجناس ایرانی به خاک روسیه نام برد و گفت: با توجه به زیرساخت های حمل و نقل خارق العاده آستاراخان این فرصت برای صادرکنندگان ایران فراهم است که کالای خود را از این طریق به اقصی نقاط روسیه بفرستند. بازار روسیه بازار بالقوه و پر اهمیتی است که تا کنون برای ایران دور از دسترس بوده و رقبای ما در این زمینه بهتر عمل کرده اند.

وی افزود: پایه روابط تجاری بین ایران و منطقه شمال به حدی قوی است که حتی در دوران تحریم روابط بین ایران و اتحادیه خزر قطع نبود، اما این روابط به علت کمبودهای زیربنایی و خلاءهایی که وجود دارد شکل بین المللی به خود نگرفته و هنوز فضا برای توسعه و کسب سهم بیشتر از کشورهای حوزه خزر وجود دارد.

تیزهوش تابان امضاء توافقنامه های بانکی در نشست اخیر ایران و روسیه را بسیار کارگشا توصیف کرد و گفت: تجار ایرانی در خارج از کشور مشکلات عمده پولی و بانکی دارند؛ بصورتی که بانک های خارجی محل ترانسفر پولهای تجار ایرانی هستند و تسهیل روابط بین بانکی لازمه توسعه تجاری اقتصادی است. لذا امیدواریم شرایط برای تجار ایرانی بهتر شود و شاهد رونق اقتصادی در این منطقه باشیم.

محدودیت های تجاری رفع می شوند

دکتر فاطمه مقیمی، عضو اتاق بازرگانی تهران نیز در گفتگو با اگزیم نیوز منطقه اوراسیا را یکی از مناطق استراتژیک به لحاظ اقتصادی خواند و گفت: با توجه به اهمیت این منطقه ما می توانیم برای دستیابی به بازارهای اختصاصی خودمان از فرصت های پیش رو استفاده کنیم. به گفته وی طبعا وقتی صحبت از همسایگان شمالی می شود زمینه های مشترک همکاری قابل توجهی را مشاهده می کنیم. این بخش از جغرافیا در طول تاریخ نیز اهمیت ویژه ای به لحاظ تجاری داشته است به طوریکه جاده ابریشم مسیر با اهمیت تجاری بوده که امروزه نیز همین مسیر می تواند فرصت خوبی را برای کشورهای این منطقه بالاخص ایران به وجود بیاورد.

مقیمی ایجاد مراکز تجاری را موقعیت بی نظیری از لحاظ درآمدزایی و نیز اشتغال زایی برای کشور دانست و گفت: این فرصت یک موهبت تجاری برای اقتصاد کشور محسوب می شود، ضمن این که محدودیت هایی مثل مشکلات حمل و نقل کالا و مسافر و تامین ویزاهای مربوطه ضمن تشکیل این مراکز رفع خواهد شد و منافع مشترک برای کشورها روند گسترش فعالیت ها را تندتر خواهد کرد. در واقع منافع مشترک باعث فرصت سازی و ارتباط بیشتر فی مابین کشورهاست.

وی با اشاره به خوشبینانه بودن فضای گسترش روابط با همسایگان شمالی در قالب مراکز اختصاصی تجاری گفت: ما می توانیم موازی با مسیر ترکیه برای ارتباط با اروپا یک مسیر جدید ایجاد کنیم و از مزایای آن بهره مند شویم که تاسیس مرکز تجاری ایرانیان در بندر آستاراخان یکی از این موارد است. مقیمی سفر اخیر ریاست جمهوری و هیات همراهشان را به منطقه خزر در مدت اخیر بسیار رضایت بخش و امیدوارکننده توصیف کرد و گفت: زمینه های خوبی برای ارتباطات اقتصادی موثر بعد از این سفر فراهم آمد و امیدواریم با برگزاری نمایشگاهها و تبادل اطلاعات بین کشورها شرایط بهتری برای تبادلات تجاری بین آنها فراهم شود.

 

کد خبر 13002

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 3 =