میز ایران در آلمان آماده بهره برداری است

نشست فعالان اتاق بازرگانی تهران با هیات تجاری باواریای آلمان با حضور وزیر اقتصاد این ایالت، مدیرعامل اتحادیه صنعت و کاردار سفارت آلمان و رییس اتاق بازرگانی تهران در محل هتل اسپیناس تهران برگزار شد

نشست فعالان اتاق بازرگانی تهران با هیات تجاری باواریای آلمان پانزدهم شهریور ماه با حضور وزیر اقتصاد، مدیرعامل اتحادیه صنعت و کاردار سفارت آلمان و نیز مسعود خوانساری رییس اتاق بازرگانی تهران و بهمن عشقی بعنوان مسئول امور اجرایی شرکتهای آلمانی در ایران و تنی چند از فعالان اقتصادی و مدیران صنایع ایران و آلمان در محل هتل اسپیناس تهران برگزار شد.

مسعود خوانساری ضمن خوش آمدگویی به هیات بلندپایه آلمانی با اشاره به ظرفیت های عمده تجاری بین دو کشور گفت: ایران و آلمان قابلیت های بسیار زیادی برای تبادلات تجاری دارند. هر چند تحت تاثیر تحریم ها حجم مبادلات کاهش یافته اما امروز دو کشور تمایل خود را برای افزایش روابط اقتصادی نشان داده اند. به گفته وی ده ماه قبل هیات تجاری دیگری از آلمان وارد ایران شد و مقدمات روابط تجاری کلید خورد و امروز حضور وزیر اقتصاد کشور باواریا در ایران نشان می دهد عزم جدی برای گسترش روابط از سوی دو طرف وجود دارد.

خوانساری از عمده مشکلات تجارت با آلمان را مسائل بانکی و بیمه ای دانست و گفت: هراس از تحریم های آمریکا در آلمان نیز باعث بروز مشکلات در تبادلات مالی تجار ایرانی است که خوشبختانه با توافقات انجام شده مقرر شده که بانکهای ایرانی از جمله بانک های خاورمیانه، سینا و پارسیان در ایالت باواریا شعبه باز کنند. وی افزود: مشکلات بیمه ای نیز تا حدودی حل شده، بیمه هرمس همکاریهای لازم را با طرف ایرانی انجام می دهد. ایران تنها یک بازار 80 میلیونی نیست بلکه یک بازار 400 میلیونی از طریق ایران در اختیار آلمان و سایر کشورهایی که تمایل به مراودات تجاری با ایران دارند قرار می گیرد.

وی افزود: در حال حاضر امن ترین کشور منطقه ایران است. در سال جدید ما پیش بینی رشد 5 درصدی در اقتصاد کشور را داریم این رشد بیانگر تقویت نهادهای زیربنایی توسعه ماست و این نوید را به ما می دهد که جذب سرمایه گذار داشته باشیم. به گفته خوانساری در زمینه نفت و گاز آماده جذب سرمایه گذار خارجی هستیم و اکنون توتال فرانسه برای این هدف پیش قدم شده است. به گفته وی در زمینه دارو و انرژی های نو نیز آمادگی جذب سرمایه را داریم. بهترین نوع ارتباط بین فعالین اقتصادی جلسات BTOB است که در ادامه این نشست انجام می شود. در مجموع باید گفت بسیار به روابط دو کشور خوشبین هستم و امیدوارم این نشست نتایج مثبت ملموسی را به دنبال داشته باشد.

در ادامه این نشست خانم ایگنر، وزیر اقتصاد،رسانه ها، انرژی و فناوری ایالت باواریا ضمن خشنودی از حضور در ایران و ملاقات مسئولین اقتصادی کشور گفت: صادرات بایرن به ایران بالغ بر 205 میلیون یورو می باشد و ما پتانسیل رشد عظیم برای توسعه دو جانبه اقتصادی را می بینیم. به گفته وی شرکت های بایرنی می توانند انواع خدمات و محصولات مورد نیاز ایران را ارائه دهند و میل همکاری شرکت های متوسط و کوچک بایرنی با ایران نسبتا زیاد است. به گفته وی ما شرکتهای بایرنی را برای همکاری با ایران پشتیبانی می کنیم؛ به خصوص در رشته های فنی و تکنولوژی آمادگی همکاری با شرکت های ایرانی را داریم.

خانم ایگنر افزود: بعد از لغو گسترده تحریم های اقتصادی در آغاز امسال، ایران دوباره به اقتصاد جهانی بازگشته و نقش مهمی را در تجارت جهانی بازی می کند. به گفته وی ایران با جمعیت بالغ بر هشتاد میلیون نفر، داشتن یک طبقه متوسط قوی، سطح مناسب آموزش و پرورش و ذخایر مواد خام بزرگ شانس خوبی برای تبدیل شدن به یک قدرت بزرگ اقتصادی را دارد. ایگنر اضافه کرد: افتتاح نمایشگاه های مشترک، تبادل علمی بین دانشگاههای دو کشور، گفتگوهای سیاسی از جمله فعالیت هایی است که به گسترش روابط دو کشور کمک می کند. در زمینه رفع موانع بانکی تا کنون سه توافقنامه همکاری امضا شده که در تسهیل مبادلات مالی کمک خواهد کرد.

بروسارت، مدیر اتحادیه صنعت باواریا نیز آمادگی این ایالت را در رفع نیازهای زیرساختی و بازرگانی برای تجار ایرانی اعلام کرد و گفت: بخش صنعت ما قوی است به طوریکه باواریا 27 درصد افزایش ارزش در صنعت دارد در حالیکه این رقم در بقیه جاهای آلمان 11 الی 12 درصد است. به گفته وی از آلمان شرکای خوبی برای ایرانی ها پیدا می شود. نوآوری،خلاقیت و اعتماد جزو اخلاق ماست و در طولانی مدت می توان روی این خصایص حساب کرد. وی افزود: روابط دو کشور ده سال مسکوت مانده و این روابط را نمی توان در ده ماه احیاء کرد بنابراین به طرف ایرانی توصیه می کنم صبور باشد.

وی افزود: تا کنون قدم های کوچکی برداشته ایم و امیدواریم این روند رو به گسترش باشد. در بایرن میز اتاق ایران آماده است تا محل مذاکرات شما باشد. به علاوه اهداف عمده ما فعالیت در حیطه اتومبیل و قطعات، صنایع نساجی، هوافضا است و در این زمینه آمادگی هر نوع سرمایه گذاری را داریم.

در جلسه پرسش و پاسخ خوانساری در پاسخ به پرسش خبرنگار اگزیم نیوز در رابطه با پیش بینی های اتاق تهران برای صادرات به آلمان و بهره مندی از فضای پیش آمده گفت: یکی از اهداف مهم ما توسعه صادرات است. باید استاندارهای لازم کالای تولیدی خود را به استانداردهای اروپایی برسانیم تا بتوانیم از این فرصت استفاده کنیم. وی افزود: البته تحریم ها بسیاری از واحدهای تولیدی ما را نیازمند نوسازی و به روز رسانی کرده که در این حوزه می توانیم روی تبادل تکنولوژیهای روز  آلمان برای نوسازی صنایع داخل حساب کنیم.

 

کد خبر 13022

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =