تنظیم بازار شکر با طعم واردات و تولید داخل

دولت امیدوار است با واردات میزان مورد نیاز وتولید داخلی بتواند ظرف یک ماه آینده بازار را متوازن و قیمتها را به نرخ مصوب نزدیک سازد

هرچند هنوز قیمت شکر از نرخ های مصوب آن در حدود ۷۰۰ تا هزار تومان بالاتر است اما دولت امیدوار است ظرف یک ماه آینده با ورود این محصول به بازارهای داخلی شرایط متوازنی را در این بازار شاهد باشیم و به عبارتی قیمت ها به مرز 2 هزار و500 تومان نزدیک شود.

به گزارش اگزیم نیوز افزایش قیمت شکر در بازار داخلی از حدود 2 ماه پیش و به دنبال کاهش ثبت سفارش و واردات این محصول صورت گرفت که البته به گفته برخی کارشناسان این امر با احتکار این محصول توسط تولیدکنندگان داخلی و افزایش مصرف در فصل تابستان همزمان شده و نتیجه این امر نیز افزایش شدید قیمت در بازار بوده است به طوریکه بهای این محصول به یکباره بیش از 70 درصد رشد را از سر گذراند و به 4 هزار و 500 تومان نیز رسید. در حال حاضر اما قیمت هر کیلو شکر در بازار داخل در حدود 3 هزار تومان است که نشان از تعدیل قیمت در این بازار دارد ولی هنوز با نرخ های مصوب دولتی فاصله دارد.

در این بین به تحلیل اگزیم نیوز قيمت این محصول در بازارهای جهانی با رشدي حدودا 80‌ درصدي از زير 11 سنت به ازاي هر پوند به بالاي 19 سنت رسيده است. اثرات اين رشد كم كم منجر به رشد قيمت وارداتي كشور و در نتيجه رشد قيمت بازار خواهد شد لذا افزايش نرخ براي توليد كنندگان داخلي نيز ناگزير خواهد بود. بنا بر پیش‌بینی OECD و FAO با اینکه روند کلی قیمت شکر در بلندمدت نزولی به نظر می‌رسد، اما همچنان قیمت آن بالاتر از ریزش قیمت‌ها در دوران بحران مالی سال 2008 خواهد بود. افزایش ناگهانی قیمت شکر در سال‌های 2010 تا 2011 به دلیل تصمیم بزرگ‌ترین‌ تولید‌کننده شکر جهان یعنی برزیل به تولید سوخت اتانول از شکر مربوط می‌شود، اما از سال 2011 به بعد به علت مازاد عرضه شاهد کاهش قیمت بوده‌ایم.

در این میان رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی پیش بینی می‌کند با ورود شکر جدید به بازار این کمبود جبران شودبه گفته آقاطاهر در بازار قیمت شکر نسبت به ماه گذشته کاهش داشته است اما هنوز هم قیمت‌ها به خاطر کمبودی که در بازار احساس می‌شود نسبتا بالاست و با قیمت مصوب فاصله دارد.  به گفته وی فصل به ثمر رسیدن چغندر قند فرا رسیده است که با تولید بیشتر شکر در چند ماه آینده باعث تنظیم قیمت‌ها در بازار خواهد شد و شاهد کاهش قیمت شکر خواهیم بود. به گفته وی با تولید بیشتر شکر از چغندر قند در سال جاری و واردات منظم شکر، جلوی افزایش قیمت شکر در روزهای پرمصرف سال از جمله محرم گرفته خواهد شد.

به گفته وی از دو ماه گذشته تا کنون کشتی های حامل شکر وارد کشور می شوند، افزود: با توجه به واردات شکر به کشور که از حدود دو ماه گذشته در حال انجام است، اما تا کنون تغییری در کاهش قیمت شکر تا کنون رخ نداده است.

رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی با اشاره به دست داشتن دولت در واردات و صادرات محصولات غذایی، بیان داشت: به دلیل آنکه واردات و صادرات در اختیار بخش دولتی است و بنک داران نقشی در آن ندارند، بنابراین تصویب قیمت، توزیع مواد و سایر موضوعات مرتبط در بازار به دست دولتی ها صورت می گیرد.

وی ادامه داد: دولت به دلیل آنکه توجه زیادی در خصوص انبار مواد غذایی ندارد موجب افزایش قیمت مواد غذایی در بازار شده است، اگر واردات مواد غذایی به بنکداری ها سپرده شود، آنها انبار مواد ، توزیع و واردات به درستی انجام می دهند تا دیگر در این بخش از اقتصاد کشور کمبودی دیده نشود که این امر خواست بنکداران از دولت است تا واردات را  در اختیار بنک داران قرار دهند.

در این رابطه مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی کشور می گوید: طبق مصوبه سازمان حمایت از تولید کنندگان و مصرف کنندگان قیمت هرکیلوگرم شکر در محل کارخانه فرآوری 25 هزار و 200 ریال است که با احتساب ضایعات، هزینه حمل و نقل و سود برای بنکدار و خرده فروشی، 15 تا 20 درصد افزایش پیدا می کند. بنابراین باید قیمت هرکیلوگرم شکر سفید برای مصرف کننده 28 هزار تا 30 هزار ریال شود.

نسیم صادقی افزود: اکنون شکر سفید کیفی با قیمت نزدیک به 30 هزار ریال در بورس کالا عرضه می شود اما گاهی این محصول را بخوبی نمی خرند.وی تاکید کرد در عرضه شکر سفید به بازار تهران هیچ مشکل و محدودیتی وجود ندارد و ادامه داد: اکنون افزون بر تولید داخل، واردات نیز انجام شده است و کمبودی نداریم.صادقی گفت: اکنون قیمت شکر خام وارداتی به دلیل افزایش بهای جهانی بیش از نرخ شکر تولید داخل است؛ به طوری که اگر هر تن شکر با نرخ ارز آزاد وارد شود نزدیک 450 دلار تمام می شود.

به گفته وی، نرخ هر کیلوگرم شکر وارداتی با احتساب 80 تا 100 دلار هزینه حمل و نقل، 35 درصد تعرفه، 1550 ریال هزینه تصفیه و فرآوری، 10 درصد سود واردکننده، دو درصد ضایعات تخلیه کشتی و چهار درصد ضایعات فرآوری بیش از 35 هزار ریال تمام می شود.

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی کشور اعلام کرد: سرانه مصرف شکر برای هر ایرانی نزدیک به 25 کیلوگرم است.صادقی افزود: به دلیل آغاز تولید شکر در شرکت های چغندرقند از دهم شهریورماه و کاهش دوباره قیمت در فصل تولید، احتمال احتکار این محصول کم است.

وی گفت: تولید شکر در شرکت های چغندری با ظرفیت سالیانه 750 هزارتن از شهریورماه آغاز می شود و تا پایان آذرماه ادامه دارد.این مسئول ادامه داد: در این سه ماه حجم مصرف شکر سفید کمتر می شود و مصرف ماهانه داخلی نزدیک به 180 هزارتن است. بنابراین ما با مازاد تولید 100 هزارتنی در سه ماه روبرو می شویم.وی افزود: همچنین از اواخر مهرماه تولید شرکت های نیشکری با ظرفیت 800 هزارتن آغاز می شود.

کد خبر 13109

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =