ضرورت بازنگری در جغرافیای صادراتی منطقه

ابراهیم جمیلی: همزمان با حفظ تجارت فعلی لازم است با بازنگری جغرافیای صادراتی و نگاه به مزیت هایمان در کشورهای هدف جریان بهتری را برای اقتصاد و تجارت ایران در منطقه فراهم کنیم

اهمیت حضور باثبات و پیشرو در بازارهای منطقه خلیج فارس ایجاب می کند با دقت بیشتری به موانع افزایش سهم ایران در این بازار پرداخته شود. همچنین با توجه به مانع تراشی های سیاسی و اقتصادی مختلف از سوی برخی کشورها در منطقه، استفاده از اهرم های نوین حفظ بازار و توسعه سهم تجاری ایران نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار خواهد بود.

ابراهیم جمیلی در این باره به اگزیم نیوز گفت: در اخبار رسانه ای و تحلیل های تجاری نباید به دنبال تشنج آفرینی در منطقه بود. اولویت فعلی تلاش برای ارتقای روابط است. ضمن اینکه شرح روش های عبور از محدودیت ها و دور زدن موانع تجاری باعث می شود کشورهای وضع کننده این محدودیت ها نقاط دور زدن ما را کور کنند.

در نظر گرفتن بزرگ ترین مزیت های ایران در جدول صادرات کشور و تمرکز بر صادرات محصولاتی مانند پتروشیمی به عنوان قطب صادراتی ایران در منطقه از مهم ترین مسائلی است که در شرایط نوسانات تجاری و ناپایداری های سیاسی منطقه باید به آن توجه داشت.

رئیس خانه اقتصاد ایران درباره شرایط تجاری ایران در منطقه افزود: شرایط ما در منطقه بد نیست؛ هیچ گاه حتی در دوران جنگ و تحریم های اخیر نتوانستند جلوی تجارت ایران در منطقه را بگیرند.

وی تاکید کرد: تجارت اعضای منطقه و کشورهای حاشیه خلیج فارس به نوعی با ایران عجین شده است و سطح روابط در این حوزه به محدودیت های جزئی ایجاد شده توسط برخی اعراب ربطی ندارد.

به دنبال مزیت های صادراتی در منطقه باشیم

رئیس خانه اقتصاد ایران تشریح کرد: همزمان با حفظ تجارت فعلی لازم است با بازنگری جغرافیای صادراتی و نگاه به مزیت هایمان در کشورهای هدف جریان بهتری را برای اقتصاد و تجارت ایران در منطقه فراهم کنیم.

جمیلی افزود: ورود به پیمان های تجاری و موافقت نامه های دوجانبه یا چندجانبه یک اهرم کلیدی در این راستا خواهد بود.

این مقام مسئول گفت: در ادامه باید تلاش کنیم موانع ورود به سازمان تجارت جهانی(WTO)  را برطرف نموده و تکلیف خودمان را به عنوان یک عضو از این سازمان مشخص نماییم.

به تجارت جهانی ملحق شویم

دبیرکل شورای ایران و عربستان افزود: آنچه بعد از اجرای برجام دیده شد نشان میدهد شرایط بین المللی به نفع ما است و وزارت صنعت باید در این زمینه قوی تر و فعال تر عمل کند تا از فرصت بدست آمده استفاده کنیم و به جریان تجارت جهانی ملحق شویم.

جمیلی در پاسخ به سوالی مبنی بر ابزارهای تعرفه ای و قیمتی برای توسعه تجارت در منطقه گفت: در همان موافقت نامه ها و تجارت های ترجیحی همه اینها لحاظ می شود. مزیت های صادراتی ایران مشخص می شود و تعرفه های ترجیحی و سایر مقررات تجاری بصورت کاملاً تفکیک شده قابل استفاده هستند.

چشم انداز تجاری نیمه دوم سال

رئیس خانه اقتصاد ایران در ادامه گفت: با توجه به شرایط فعلی به نظر می رسد وضعیت اقتصادی و تجاری در 6 ماهه دوم بهبود یابد و حجم تجارت افزایشی برای امسال ثبت شود. جمیلی افزایش صادرات نفتی کشور معادل روزانه یک میلیون بشکه را گواه خوبی برای رونق صادرات در نیمه دوم سال معرفی کرد.

وی افزود: بحث های بانکی تا حدودی حل شده اما مرتفع شدن کامل موانع در این حوزه نیاز به کارشناسی دقیق و متمرکز و متخصصین حقوق بین الملل دارد. تا بتوانیم مشکلات را حل کنیم و بهانه دست دیگران ندهیم.

عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: امیدواریم بانک مرکزی مشکلات باقیمانده بانکی را در حوزه یورو و همچنین روابط بانکی بین الملل با کشورهای آسیایی حل نماید و در نتیجه نقش فعال تری برای سیستم بانکی ایران در صحنه جهانی ایجاد شود.

ابراهیم جمیلی در ادامه خطر بازگشت تورم در سال پایانی دولت یازدهم را یک احتمال ضعیف عنوان کرد و افزود: نباید روی جزئیات تغییر تورم تا این حد وسواس به خرج دهیم. آنچه واضح است این است که کشور به شرایط اواخر دولت دهم بازنخواهد گشت.

وی در پایان گفت: در حال حاضر باید همه تلاش خود را برای خروج از رکود به خرج دهیم و بجای پرداخت به بحث های انتخاباتی و حواشی، برنامه ریزی اقتصاد کشور را در اولویت مسائل در نظر بگیریم.

بدین ترتیب براساس گفته های این کارشناس خبره اقتصاد و تجارت، فاصله گرفتن از حواشی سیاسی و سعی در تثبیت موقعیت تجاری ایران در منطقه و به تبع آن در جهان اولویت فعلی ایران در افق پسابرجام است.

کد خبر 13118

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 13 =