افت خام فروشی سنگ آهن

نوایی: استخراج سنگ آهن و صادرات آن بدون فرآوری مصداق خام فروشی است که با اجرای سیاست های لازم از سوی این وزارتخانه اکنون میزان آن کاهش یافته است

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت : استخراج سنگ آهن و صادرات آن بدون فرآوری مصداق خام فروشی است که با اجرای سیاست های لازم از سوی این وزارتخانه اکنون میزان آن کاهش یافته است. سید محمود نوابی امروز (شنبه) در حاشیه بازدید از پنجمین نمایشگاه فرصت های سرمایه گذاری در معدن و صنایع معدنی در محل مصلی به خبرنگاران اظهار داشت: فعالان بخش معدن باید به جای صادرات مواد خام معدنی در اندیشه فرآوری و ایجاد ارزش افزوده بیشتر باشند تا علاوه بر رونق تولید در کشور ایجاد اشتغال لازم شود.

وی افزود: دست اندرکاران معادن سنگ آهن پس از استخراج سنگ، باید آن را به کنسانتره، سپس گندله و در نهایت به تولید شمش برسانند که به این ترتیب با چرخه یادشده، درآمد بیشتری برای کشور رقم خواهند زد.

ظرفیت موجود تولید فولاد خام در کشور در حال حاضر در حدود ۲۵ میلیون تن است که با اجرای بخشی از طرح‌های در دست اجرا این ظرفیت تا پایان امسال با احتساب طرح‌های فیزیکی بالای 50 درصد پیشرفت به 35 میلیون تن خواهد رسید که برای تحقق این طرح‌ها به 6/1 میلیارد دلار منابع نیاز است. بر اساس گزارش منتشر شده در حال حاضر 26 میلیون تن طرح با احتساب طرح‌های فیزیکی بالای 20 درصد پیشرفت فیزیکی در بخش فولاد خام در دست اجرا است.

براساس این آمار، ظرفیت تولید آهن اسفنجی نیز در کشور برابر با 18 میلیون تن است که این ظرفیت با اجرای طرح‌های در دست اجرا تا سال 1395 با احتساب طرح‌های فیزیکی بالای 50 درصد پیشرفت به 30 میلیون تن خواهد رسید. برای رسیدن به رشد پیش‌بینی شده به یک میلیارد دلار منابع مالي نیاز است.

در حال حاضر 19 میلیون تن ظرفیت در دست اجرا با احتساب طرح‌های فیزیکی بالای 20 درصد پیشرفت در این بخش در حال اجرا است که با اجرایی شدن آن، سهم تولید آهن اسفنجی از مرز 30 میلیون تن نیز فراتر خواهد رفت. در گزارش ارائه شده همچنین ظرفیت موجود تولید گندله نيز 22 میلیون تن ذکر شده که برای این بخش نیز 26 میلیون تن ظرفیت در دست اجرا با احتساب طرح‌های فیزیکی بالای 20 درصد پیشرفت پیش‌بینی شده است.

همچنین برآورد این وزارتخانه برای سال 1395 این بخش رسیدن به ظرفیت 38 میلیون‌تن با احتساب طرح‌های فیزیکی بالای 40درصد پیشرفت فیزیکی است که برای تحقق این امر نیز به 5/1 میلیارد دلار منابع نیاز است. اما در بخش تولید کنسانتره سنگ‌آهن نیز ظرفیت موجود در کشور 28 میلیون تن برآورد شده است. طرح‌های در دست اجرای این بخش 35 ميليون تن با احتساب طرح‌های فیزیکی بالای 20 درصد پیشرفت است. همچنین برای این بخش رسیدن به ظرفیت 46 میلیون تن تا سال 1395 پیش‌بینی شده که برای رسیدن به این رشد به 8/1میلیارد دلار منابع نیاز است.

بازگشت 7500 واحد تولیدی به چرخه فعالیت

به گفته رییس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، دولت در چارچوب تامین مالی برای هفت هزار و 500 واحد تولیدی که با توقف تولید روبرو شده بودند، بازگشت آنها به چرخه تولید را برنامه ریزی و به این ترتیب زمینه رونق فعالیت آنها را فراهم کرد.
وزارت صنعت، معدن و تجارت پیش از این اعلام کرد: امسال برنامه بازگشایی هفت هزار و 500 واحد تعطیل و نیمه فعال برنامه ریزی شده که بسیاری از آنها در مدت هفت تا هشت سال قبل تعطیل شده اند. پارسال نیز دولت بیش از 800 واحد تعطیل شده در شهرک های صنعتی کشور را باردیگر راه اندازی کرد.


بازنگری در سیاست اخذ مالیات

نوابی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران درباره سیاست های مالیاتی نیز گفت: سازمان امور مالیاتی در شرایط رکودی باید با تولید همراهی داشته باشد.
وی گفت: کشورهای پیشرفته جهان نیز بسیاری از برنامه های عمرانی و توسعه ای خود را بر پایه منابع درآمدی مالیاتی متمرکز می کنند اما اکنون شرایط به گونه ای است که تولیدکنندگان به حمایت و پشتیبانی در این شرایط نیازمندند.
 

کد خبر 13352

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 4 =