یک معادله و دو مجهول ارز تک نرخی

برخی معتقدند زمینه های کافی برای تحقق نظام تک نرخی ارز فراهم نشده است. از سوی دیگر گروه بزرگی از کارشناسان و صاحب نظران پولی و بانکی کشور به یکسان سازی ارز تا پایان سال امیدوارند

پیش بینی محقق شدن ارز تک نرخی یا عدم تحقق این اقدام مورد اختلاف کارشناسان قرار گرفته است. برخی معتقدند زمینه های کافی برای تحقق نظام تک نرخی ارز فراهم نشده است. از سوی دیگر گروه بزرگی از کارشناسان و صاحب نظران پولی و بانکی کشور به یکسان سازی ارز تا پایان سال امیدوارند.

کارشناس خبره اقتصاد و حسابداری و مشاور وزیر راه و شهرسازی در این باره به اگزیم نیوز گفت: هدف اصلی بر این بود که نرخ ارز تا پایان سال یکسان سازی بشود.

غلامرضا سلامی تشریح کرد: با توجه به احتمال حرکت معکوس تورم در کنار افزایش حجم نقدینگی و اینکه افزایش نرخ ارز هم یکی از علل افزایش تورم است، در این مقطع برای تک نرخی کردن نرخ ارز دست نگه داشته اند اما  اگر اتفاق خاصی پیش نیاید حتما این تصمیم تا پایان سال عملی خواهد شد.

وی افزود: فارغ از نتایجی که ارز تک نرخی برای بهبود وضعیت اقتصادی و سالم سازی و شفافیت اقتصاد خواهد داشت، توجه به این نکته ضروری است که دولت شدیداً در مضیقه بودجه است و مجبور است سیاست یکسان سازی ارز را پیاده کند.

سلامی دراین باره گفت: افزایش نرخ ارز برحسب فاصله نرخ مبادله ای و آزاد می تواند کمک زیادی به دولت بکند تا در همین مدت باقیمانده کسری بودجه خود را تا حدی برطرف نماید.

مشاور وزیر راه افزود: بنابراین اراده و اجبار دولت هر دو روی یکسان سازی ارزی تاکید داردند و اگر موانعی پیش نیاید که خارج از اراده دولت باشد، نظام ارز تک نرخی حتماً تا پایان سال برقرار خواهد شد.

یک معادله و دو مجهول یکسان سازی ارز

استاد اقتصاد دانشگاه شریف و هیات علمی موسسه عالی بانکداری نیز در پاسخ به سوالی مبنی بر امکان سنجی تحقق ارز تک نرخی به اگزیم نیوز گفت: بطور کلی و با توجه به سیستم پولی و مالی ما بعید است چنین چیزی اتفاق بیفتند.

داوود سوری افزود: بازار ارز چه از طرف عرضه و چه در سمت تقاضا در اختیار دولت است. استاد دانشگاه شریف معتقد است: یکسان سازی ارز وقتی اتفاق میفتد که دولت به اندازه کافی منابع ارزی در اختیار داشته باشد و این موضوع نیز به قیمت ارز برمیگردد؛ لذا یک معادله با دو مجهول ایجاد می شود که در اصل حل نشدنی است.

وی ادامه داد: نظام ارز تک نرخی در اقتصاد ایران در این مقطع عملی نمی شود مگر در شرایط وفور درآمد ارزی یا انعطاف کامل قیمت ها.

سوری در پایان گفت: اینکه قیمت ها کاملا منعطف شود یا منابع ارزی بدون نوسان و فزاینده در اختیار دولت قرار بگیرد هردو در چارچوب این سیستم دشوار هستند.

به گزارش اگزیم نیوز، نهادهای تصمیم ساز طی سال جاری بارها بر یکسان سازی ارزی به عنوان ابزاری برای ارتقای سلامت اقتصادی و اصلاح نظام پولی و مالی تاکید کرده اند و محقق شدن آن را برای مقطع پایانی سال 95 امکان پذیر دانسته اند. در همین راستا روز گذشته وزیر امور اقتصادی و دارایی برای چندمین بار بر تک نرخی شدن ارز تاکید نمود و تصریح کرد: دولت بر تک نرخی کردن ارز مُصر بوده و این اقدام تا پایان سال جاری عملیاتی می شود.

 

کد خبر 13370

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 8 =