بروز نشانه های رونق در اقتصاد جهان

هیچکس پیش بینی نمی کند وضعیت اقتصاد جهان بزودی به رونقی که قبل از بحران مالی و رکود اقتصادی سال ۲۰۰۸ مشاهده می شد بازگردد، اما به نظر می رسد موانعی که سبب کاهش نرخ رشد در آمریکا و دیگر اقتصادهای بزرگ بوده به تدریج از میان می روند

با آنکه درباره کاهش نرخ رشد اقتصاد جهان نگرانی هایی وجود دارد، برخی اقتصاددان ها معتقدند نشانه های رونق در حال نمایان شدن است. هیچکس پیش بینی نمی کند وضعیت اقتصاد جهان بزودی به رونقی که قبل از بحران مالی و رکود اقتصادی سال 2008 مشاهده می شد بازگردد، اما به نظر می رسد موانعی که سبب کاهش نرخ رشد در آمریکا و دیگر اقتصادهای بزرگ بوده به تدریج از میان می روند. اقتصاددان های بانک کردیت سوییس در گزارشی خطاب به سرمایه گذاران آورده اند، "پس از دو سال رشد کند، اقتصاد جهان وارد مرحله جدید شده است که در آن نرخ رشد بالاتر است."

از دید تحلیلگران این بانک، امسال و سال آینده میلادی نرخ رشد اقتصاد جهان به ترتیب 2.4 درصد و 2.8 درصد خواهد بود. نرخ رشد مربوط به سال آینده، پیشتر کمتر از این حد پیش بینی شده بود. تحلیلگران بانک گلدمن ساکس نگاه مثبت تری به افق اقتصاد جهان دارند. آنها نرخ رشد اقتصاد جهان در سال آینده میلادی را 3.5 درصد پیش بینی کرده اند.

پس از رکود بزرگ چند دهه پیش، نرخ بالای بیکاری و بدهی های عظیم سبب تداوم ضعف اقتصاد جهان شد. در آن دوران برخی دولت ها برای کمک به رونق اقتصاد بر بودجه خود افزودند اما این برنامه زودگذر بود. اخیرا کاهش شدید قیمت نفت و دیگر مواد خام لطمات بزرگ به اقتصادهای نوظهور وارد کرده است زیرا برخی از آنها صادرکننده مواد خام هستند.

با این حال اقتصاددان های خوشبین معتقدند این گونه موانع در حال رفع شدن است. و این امر زمینه را برای رشد اقتصادی بالاتر فراهم خواهد کرد. البته تحلیلگران معتقدند بزرگ ترین ریسک های کوتاه مدت، سیاسی هستند. و مهمترین ریسک، انتخابات ریاست جمهوری در آمریکاست. در برخی دیگر از کشورها نیز ابهام های سیاسی وجود دارد که می تواند به تغییر رویه های اقتصادی منجر شود.

رای مردم انگلستان به جدایی کشورشان از اتحادیه اروپا تازه ترین نمونه از تغییر رویه سیاسی به سمت ملی گرایی است که تحولاتی در صحنه اقتصادی پدید می آورد. یکی از این تحولات، کاهش حجم مبادلات تجاری است.

در ایالات متحده، هر دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری وعده داده اند تغییراتی در سیاست های مالیاتی و بودجه ای اعمال خواهند کرد. اگر چنین شود لطماتی به رشد اقتصاد وارد می شود زیرا هر گونه ابهام درباره آینده از سرمایه گذاری شرکت ها و مصرف شهروندان می کاهد.

پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا و مشخص شدن سیاست های کلان دولت جدید، برنامه بانک مرکزی این کشور در خصوص نرخ های بهره اهمیت بالایی دارد. تحلیلگران معتقدند پایان امسال نرخ ها یک بار دیگر بالا برده می شود و از آن پس جهت گیری سیاست های پولی بانک مرکزی شفاف تر خواهد بود. تحقق این پیش بینی ها از شدت ابهام های موجود می کاهد و زمینه را برای رونق اقتصاد جهان فراهم خواهد کرد. در زیر نمودار تغییرات شاخص استاندارد اند پورز در یک سال اخیر نشان داده شده است:

 

 

منبع: جهان سهم

کد خبر 13405

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 2 =