ردیابی مزیت های صادراتی ایران

ابوالفضل شریف معتقد است ما از ظرفیت های خدادادی و شرایط جغرافیایی مناسب جهت تاسیس بنگاههای تولیدی بهره مندیم و فضای سیاسی و دیپلماسی کشورمان برای تولید و تجارت امن است

عضو شورای عالی پیشکسوتان اتاق ایران در گفت و گو با سایت خبری و تحلیلی اگزیم نیوز در خصوص مهمترین مزیت های ایران در توسعه صادرات نفتی اظهار کرد: از مهترین مزیت های توسعه کالاهای غیر نفتی وجود بازارهای هدف بزرگی همچون عراق، افغانستان و .... در همسایگی کشورمان است. کشورهایی که در شرایط فعلی از کالاهایی با تکنولوژی های بالا هم استفاده نمی کنند و در همین سطح از تولیدات هم می توانیم نیاز آن ها را تامین کنیم . البته در این میان ما باید به فکر گسترش سطح تولید و پیشرفت صنعت خود هم باشیم و با برنامه ریزی های بلند مدت و میان مدت و با بهره گیری از دانش، تکنولوژی و مدیریت به روز دنیا در مسیر پیشرفت گام برداریم.

ابوالفضل شریف می گوید: نیروی نسبتا جوان کشور که در زمینه های مختلف تحصیلات دانشگاهی و تخصصی دارند را می توان از دیگر مزیت های کشور به حساب آورد که این گروه می توانند با بهره گیری از علم و دانش خود به توسعه بخش تولید و صادرات بپردازیم.

وی در ادامه تصریح کرد: علاوه بر این ما از توان، ظرفیت های خدادادی و شرایط جغرافیایی مناسب جهت تاسیس بنگاههای تولیدی بهره مندیم و فضای سیاسی و دیپلماسی کشورمان برای تولید و تجارت امن است. عضو شورای عالی پیشکسوتان اتاق ایران افزود: اگر به بررسی کشور عراق بپردازیم می بینیم که طی سال های اخیر این کشور تقریبا به تمامی کالاهای نهایی نیازمند است.کشوری که بازارهایش از بزرگترین و مهم ترین بازارها در همسایگی ما به شمار می آید اگر ما به درستی بتوانیم نیاز های این کشور را بازاریابی کرده و بر طبق سلیقه و علایق بازارهای آن کالاهای صادراتی تولید کنیم مطمئنا ارزآوری بسیاری را خوهیم داشت و به این ترتیب می توانیم چرخه اقتصادی را باسرعت بیشتری به حرکت در آوریم.

وی در ادامه با اشاره به شرایط سیاسی حاکم بر این کشور تصریح کرد: با توجه به اینکه این کشور در شرایط خوبی به سر نمی برد ولی ما نباید از رقیبانی همچون چین و ترکیه غافل بمانیم و بگذاریم سهم ما در این کشور از دست رود. این عضو اتاق در ادامه می گوید : با تحریم های 8 ساله غرب علیه کشورمان سهم زیادی از بزرگترین بازار هدفمان به دست رقیبان افتاد که در شرایط فعلی که حدود 1 سالی است که رفته رفته سایه تحریم ها از بین رفته و نسبت به همسایگان خود در شرایط بهتری به سر می بریم و باید بتوانیم از این موقعیت نهایت بهره را ببریم و در مسیر درست گام برداریم.

وی در ادامه با اشاره به کریدور ترکیه اضافه کرد: در این سال های قرادادهایی بین ترکیه و کشور عراق هم بسته شد که این عوامل باعث آن گردید که بازارهای کشور عراق به سمت بازارهای ترکیه شیفت پیدا کند و ترکیه یکی از رقیبان اصلی ماشود.

به گفته شریف: البته درگیری های اخیر کشور ترکیه باعث شد مقداری از این فعالیت ها کاسته شود و این جاست که ما باید از تمام توان و ظرفیت های خداستفاده کرده و بتوانیم جبران سال های تحریم را کنیم. وی در ادامه بنادر آزاد کشورمان را ( حوزه خلیج فارس و دریای خزر) را از دیگر مزیت ها بر شمرد و تصریح کرد: کشور ما از لحاظ جغرافیایی به گونه ای قرار گرفته است که با حمل و نقل دریایی می تواند تجارت پر رونقی را داشته باشد و به آسانی به مبادله کالاها با کشورهای مختلف بپردازد.

این عضو اتاق در ادامه در باره این موضوع که چرا در صادرات محصولات صنعتی مزیتی نداریم گفت: کالاهای صنعتی ما از استاندارد های جهانی بهره مند نیستد. البته این در حالی است که در این زمینه تلاش هایی را هم داشتیم.  وی افزود: به عقیده من یکی از راههای رسیدن به سطوح جهانی و رقابت با کالاهای پیشرفته عضویت در سازمان های بین المللی همچون WTO است. با عضویت در این سازمان ها ما با متد و روش های به روز دنیا آشنا می شویم و همین امر عاملی است که باعث می شود در مسیر پیشرفت و ترقی گام برداریم.

وی در ادامه به جذب سرمایه های خارجی اشاره کرد و گفت: اگر بتوانیم مشکلات همچون گشایش های اعتباری، ارتباطات پولی و بانکی، بیمه ای و ... را با کشورهای که تمایل سرمایه گذاری در کشورمان را دارند حل کنیم و آ نها را متقاعد کنیم که در کشورمان سرمایه گذاری کنند علاوه بر جذب سرمایه دانش، تکنولوژی، مدیریت و ... را به کشورمان انتقال داده و می توانیم همپای کشورهای پیشرفته گام برداریم .

وی در آخر به بخش خصوصی و حمایت دولت از این بخش اشاره کرد و گفت: بخش خصوصی کشورمان از بخش های بسیار مهم و سرنوشت ساز بخش صنعت محسوب می شوند که با تعرف پروژه های قوی و پشیبرد آن ها می توانند کمک زیادی به تولید کلاهای صنعتی کشور داشته باشند. شریف افزود: البته این کار مستلزم همکاری و حمایت دولت است تا بخش خصوصی بتواند پا بگیرد و به سرعت روند پیشرفت کمک کند.

کد خبر 13413

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 7 =