نخستین نمایشگاه اختصاصی ارمنستان در ایران

نخستین نمایشگاه اختصاصی ارمنستان در ایران با حضور نزدیک به یکصد شرکت ارمنستانی، صبح امروز ۱۴ مهر در نمایشگاه بین المللی تهران آغاز به کار کرد.این نمایشگاه با هدف توسعه همکاریهای متقابل اقتصادی، تشویق سرمایه گذاری های دوجانبه،توسعه صنعت گردشگری و تسهیل تعامل تجاری بین ایران و ارمنستان برگزار شد

نخستین نمایشگاه اختصاصی ارمنستان در ایران با حضور نزدیک به یکصد شرکت ارمنستانی، صبح امروز 14 مهر در نمایشگاه بین المللی تهران آغاز به کار کرد.این نمایشگاه با هدف توسعه همکاریهای متقابل اقتصادی، تشویق سرمایه گذاری های دوجانبه،توسعه صنعت گردشگری و تسهیل تعامل تجاری بین ایران و ارمنستان برگزار شد .در افتتاحیه این نمایشگاه  آقای استهبدی معاون وزیر اقتصاد، هیات بلندپایه ارمنستانی از جمله سفیر ارمنستان،آقای آرتاش تومانیان،اسقف اعظم ارمنستان در تهران،آقای سوگو سرکیسیسان و معاون وزیر اقتصاد هوهانس هوهانسیان این کشور را همراهی کرد. این نمایشگاه تا 17 مهر در محل نمایشگاههای بین المللی تهران برپاست.

دکتر استهبدی ضمن خوش آمدگویی به هیات ارمنستانی و شرکت کنندگان در این نمایشگاه گفت: این نمایشگاه اولین نمایشگاه اختصاصی کشور دوست ارمنستان در ایران است .وی تراز تجاری بین دو کشور را در پنج ماهه نخست سال جاری 130 میلیون دلار اعلام کرد و افزود امیدواریم این عدد با گشایش های پیش آمده تا پایان سال افزایش بیشتری پیدا کند.

استهبدی افزود:در کمیسیون های مشترک گذشته بین دو کشور توافق ها و تفاهم نامه هایی خوبی امضا شده است. امیدواریم نمایشگاه بعدی در ارمنستان با شکوه برگزار شود.

سفیر ارمنستان نیز در افتتاحیه این نمایشگاه به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: در این نمایشگاه صد شرکت تولیدی ارمنی محصولات خود را ارائه می کنند که آمادگی تعامل با بازرگانان ایران را دارند.استقبال از این نمایشگاه بسیار خوب بوده و دولت ارمنستان در قالب صندوق حمایت از صادرات از بازرگانان خود در این زمینه حمایت می کند. فعالیت های مقدماتی را وزارت اقتصاد ارمنستان انجام داده که عزم جدی ارمنستان را در توسعه روابط تجاری فی مابین می رساند.درهمه مراحل برقراری ارتباطات موثر بین دو کشور حمایت وزارت خارجه های دو طرف را پشت سر خود حس کردیم.

روابط ایران و ارمنستان برای طرف ارمنی یک رابطه استراتژیک است و از اهمیت ویژه ای برخوردار است.هر دو کشور این لیاقت را دارند روابط تجاری خود را در راستای ارتقای سطح رفاه مردمشان بالا ببرند. امیدوارم این نمایشگاه دستاوردهای خوبی داشته باشد و شاهد مشارکت ها و سرمایه گذاریهای متعدد بین دو کشور باشیم.

معاون وزیر اقتصاد ارمنستان نیز روابط ایران و ارمنستان را دارای ریشه های عمیق تاریخی دانست و گفت: از اولویت های جمهوری ارمنستان تلاش برای توسعه همکاریهای اقتصادی، تجاری و سیاسی فی مابین است. این نمایشگاه هم پیامد همین تلاشهاست.

وی افزود: ارمنستان بعنوان یکی از اعضای  اتحادیه اوراسیا می تواند برای کارافرینان ایرانی جذابیت داشته باشد. همچنین ارمنستان با اتحادیه اروپا قرارداد ترجیهی دارد که  فرصت مناسبی را برای ارتباط با اروپا در اختیار فعالین اقتصادی ایرانی قرار  می دهد.

در این نمایشگاه شرکتهای محصولات غذایی، پوشاک، تزیینات ساختمانی وصنایع چرم ، توریسم و... ارائه کردند.حضور سه بانک ارمنستانی از جنبه های قابل توجه این نمایشگاه بود. ABB، UNIBANK و آمریا بانک سه بانک مهم ارمنی برای معرفی خدمات خود در حوزه تعاملات مالی و معرفی ابزارهای مالی در این نمایشگاه حضور داشتند.اعتبار اسنادی، افتتاح و رسیدگی به حسابهای بانکی در بیزینس بانک ارمنستان و ارائه کارتهای اعتباری از جمله خدمات ارائه شده این بانکها برای گشایش فصلی نو در تعاملات مالی بین دو کشور است.

بانکهای ارمنستان آمادگی همکاری و کمک در زمینه واریز و برداشت وجوه نقد،عملیات تبدیل غیر نقدی ،حواله جات ارزی،کنترل از راه دور حسابها و... را دارند. جلسات گفتگو نیز بین بانکهای ارمنی با بانک مرکزی ایران صورت پذیرفته که در مسیر برداشته شدن موانع مالی و بانکی ناشی از تحریم ها است. از برایند صحبت های نمایندگان این بانکها در نمایشگاه اختصاصی ارمنستان اینگونه به نظر می آید هرچند  سیستم بانکی ارمنستان هنوز در تردید برقراری ارتباط کامل با ایران است اما سعی دارد از طرق قانونی و یافتن راهکارهای حقوقی اولین گامها را برای ارتباط مستقیم با ایران بردارد. 

کد خبر 13427

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 2 =