صنعت فولاد در گرو بخش مسکن

نعمت الله محسنی معتقد است مادامی که بخش مسکن از رکود خارج نشود امیدی به رونق در بخش فولاد نیست

مدیر فروش سابق شرکت ذوب آهن اصفهان در گفتگو با اگزیم نیوز عوامل رکود در صنعت فولاد را برشمرد و گفت:در بخش دولتی به دلیل تعطیلی پروژه های دولتی و بدهی دولت به آنها رکود سراسری را در این بخش شاهد بوده ایم. بخش اعظمی از فولاد در پروژه های دولتی مصرف می شد که در حال حاضر متوقف شده اند که خود عامل مهمی در دامن زدن به رکود در فولاد است. در بخش مردمی افزایش تورم منجر به پایین امدن توان مالی مردم و کند شدن روند ساخت و ساز شده بود، به شکلی که در چند سال اخیر شاهد افت شدید صدور پروانه های ساخت در شهرداری بودیم. فولاد بخش مهم و زیربنایی صنعت ساختمان است که از این به بعد به آن ضربه مضاعف وارد شد.

نعمت الله محسنی راهکار خروج از رکود دولتی را در پرداخت بدهی های دولت عنوان کرد و افزود: برای خروج از رکود دولتی باید بدهی های دولتی پرداخت شود تا تحرکی در پروژه های دولتی را شاهد باشیم. به گفته وی اکنون شرایط به نحوی شکل گرفته که مردم نیز میل به انجام پروژه های جدید ندارند. واحدهای مسکونی زیادی داریم که خالی هستند و عرضه بیشتر از تقاضاست و چون آهن و فولاد در مراحل اولیه ساختمان سازی مصرف می شوند، این بخش از بازار فولاد و آهن متوقف شده است. لذا باید تمهیداتی برای خروج صنعت ساختمان از رکود در قالب تسهیلات اندیشیده شود.

وی با اشاره به رشد اقتصادی 2/4 در شش ماهه اول سال جاری گفت: خوشبختانه این نرخ رشد اقتصادی محقق شده که امیدواریم واقعی باشد و منجر به راه افتادن بازار کسب و کار شود. به گفته وی رونق در بخش های مختلف صنعت منجر به رونق در فولاد می شود؛ هرچند صنعت فولاد چرخه مهم تری در گردش اقتصادی محسوب می شود. محسنی ادامه داد: اگر صنعت فولاد از رکود خارج شود با ایجاد اشتغال رشد اقتصادی را سرعت می بخشد و معمولا بقیه صنایع هم پیرو آن به حرکت در می آیند. به نوعی می توان گفت خوابیدن صنعت فولاد رکود را دامن می زند. به گفته وی در حال حاضر پیش بینی می شود در ماههای آتی در مقایسه با سالهای قبل با شرایط بهتری روبرو باشیم چراکه خیلی از واحدهایی که متوقف شده اند آغاز به تولید کرده اند هرچند این تولید زیر ظرفیت است اما نشانه امیدوار کننده ای است.

محسنی ارتباط افت صنعت فولاد را با متغیرهای خارجی چون واردات از چین کمرنگ توصیف کرد و گفت: با توجه به شرایط و کاهش شدید تقاضا واردات چندانی از چین نداشتیم؛ به جز ورق با سایزهای پایین، واردات چندانی که تاثیر منفی داشته باشد نداشته ایم و این امر تاثیر چندانی بر صنعت فولاد و رکود آن نداشته است.

مدیر فروش سابق ذوب آهن اصفهان تاثیر پذیری قیمت های داخلی را از قیمت جهانی کم توصیف کرد و گفت: با گران شدن ذغال سنک و سنگ آهن رشد قیمت های جهانی را شاهد بویم اما رابطه آن با افزایش قیمت فولاد در داخل مستقیم نیست. به عبارتی این موضوع تاثیرگذار است اما با درصدی بسیار پایین تر از قیمت های جهانی.

محسنی در ادامه به مبحث مالیات در صنعت فولاد اشاره کرد و گفت: تاثیر مالیات بر این صنعت انکار ناپذیر است. مالیات فعالیت های این حوزه را محدود کرده و این به دلیل عدم وجود برنامه ریزی برای آموزش در حوزه قوانین مالیاتی است. به گفته وی خیلی از فعالین ما مایلند متناسب با شرایط عادی مالیاتی کار کنند اما به دلیل عدم اطلاعات کافی و مشکلات بعدی که ممکن است گریبانگیرشان شود احتیاط می کنند و سعی می کنند تا کاملا تکلیفشان روشن نشده سرمایه خودشان را در سپرده ها نگه دارند. در فولاد نیز این اتفاق افتاده  و در کنار رکود و تعطیلی بازار، عدم شفافیت در قوانین مالیاتی به نوعی با بازدارندگی در سرمایه گذاری در این صنعت مواجه شده ایم.

وی در خصوص تعرفه های اعمال شده در صنعت فولاد گفت: تعرفه ها مناسب است و من دلیلی برای افزایش آن نمی بینم. نکته قابل اشاره این است که معمولا سنگ اهن خوب صادر می شود و سنگ آهن با خلوص کمتر در اختیار بازار داخلی قرار می گیرد که منجر به کاهش بهره وری می شود. لذا به نظر من نباید اجازه این کار داده شود و حتما باید روی سنگ اهن دانه درشت و خلوص بالا تعرفه در نظر گرفته شود.

محسنی هدفمندی یارانه را برنامه ای غلط ارزیابی کرد که چاره ای جز ادامه آن تا اطلاع ثانوی نداریم. وی در این باره گفت: به نظر من اگر این پول در بخش صنعت وارد می شد با رشد اشتغال مردم منفعت بیشتری می بردند و تاثیر اجرای آن تا امروز منفی بوده و نفعی از این برنامه نبرده ایم.

محسنی در پایان پیش بینی روشنی برای صنعت فولاد در اواخر سال جاری و اوایل سال آینده داشت و گفت: با توجه به پیش بینی های جهانی احتمال می رود شاهد رشد قیمت ها باشیم و شرایط بهتری را در این صنعت تجربه کنیم. روند رو به رشد در فولاد احساس می شود هرچند نرخ ها متفاوت است اما این روند سیر صعودی دارد.

 

 

 

کد خبر 13486

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 11 =