بانک های ایرانی به سمت کفایت سرمایه می روند

به گفته سلیمی، در حال حاضر حداقل سرمایه در دنیا بازل ۳ است که بالای ۱۳.۵ است. اما در ایران بازل ۲ هم کامل اجرا نمی شود

معاون وزیر نفت از آغاز همکاری‌های نفتی ایران و «دویچه بانک» آلمان خبر می دهد و از سمت دیگر به دنبال بروز مشکلات مالی برای بانک 'دویچه' آلمان و اختلافات گسترده با واشنگتن بر سر مسایل اقتصادی، سرمایه داران سرشناس در کشوهای عربی حوزه خلیج فارس دارایی های خود را از این بانک خارج می کنند. این بانک با جریمه 14 میلیارد دلاری آمریکا مواجه است و مسؤولان قطری نگرانند که به طور غیرمستقیم سرنوست مشابه قانون 'جاستا' که علیه عربستان اجرا شد، برای آنها به وجود آید. البته که به گفته حسین سلیمی، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در این زمینه مشکلی برای ایران پیش نخواهد آمد.

سلیمی در گفتگو با سایت خبری اتاق تهران درباره این ماجرا و تاثیرش روی ایران بیان کرد: معاملات نفتی حوزه ای جدا با حوزه بازرگانی دارد. نفت داستان خودش دارد و ممکن است به گفته مسئولان ارتباط ایران با دویچه بانک آلمان در این زمینه اتفاق افتاده باشد اما هنوز در بخش بازرگانی ارتباطی با این بانک ایجاد نشده است. نه تنها دویچه بلکه دیگر بانک های بزرگ آلمانی هم در زمینه بازرگانی ارتباطی با ایران برقرار نکرده اند و سوئیفت برقرار نشده است.

براساس صحبت های سلیمی، جریمه دویچه بانک از طرف واشنگتن برای ایران مساله ای ندارد و مشکل از طرف آنهاست. او ادامه داد: قرار بود از بعد تحریم ها ارتباط ایران با بانک های بزرگ جهان آغاز شود. این بانک ها هم اعلام کردند اگر ایران قوانین بین المللی بانکی را رعایت کند قوانین مانند AFTF و قوانین ضدپولشویی، ارتباطشان را از سر می گیرند. به هرحال سال های زیادی ارتباط ایران با بانک های خارجی قطع بود و ارتباط و نقل و انتقال پول از طریق صرافی ها انجام می گرفت.

سلیمی همچنین اضافه کرد: همه بانک ها می خواهند سوئیفت باز کنند و رعایت قوانین بین المللی یکی از شرایطشان است. اگر این قوانین اجرا شود دیگر مشکلی در برقرار ارتباط وجود ندارد. الان بانک مرکزی دستورالعمل اجرایی قوانین بین المللی را اعلام کرده است. البته که یکی دیگر از مسایلی که بانک های خارجی برای ارتباط با ایران به دنبالش هستند اصلاح سرمایه بانک های ایرانی است.

به گفته سلیمی، در حال حاضر حداقل سرمایه در دنیا بازل 3 است که بالای 13.5 است. اما در ایران بازل 2 هم کامل اجرا نمی شود. او تاکید کرد: ایران بازل 3 را اجرا نمی کند. بازل 2 قرار است در ایران اجرا شود که 8.5 درصد سرمایه است. اما در واقع بانک های ایرانی باید بازل 3 را اجرایی کنند و افزایش سرمایه داشته باشند تا کفایت سرمایه رخ دهد. البته که بانک مرکزی از ابتدای سال نظارت جدی را روی بانک ها شروع کرده است تا بانک ها به جای تقسیم سود، افزایش سرمایه و کفایت سرمایه داشته باشند. الان بعضی بانک ها اعلام کرده اند که سرمایه شان را از 12.5 میلیارد ریال به 27 هزار میلیارد ریال افزایش می دهند.  

این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران همچنین گفت: بانک مرکزی اعلام کرده است که کفایت سرمایه باید بالا برود. به این ترتیب در تقسیم سود نظارت می کند تا بانک ها به جای پرداخت سود، آن سرمایه را ذخیره کنند. به این ترتیب بانک های ایرانی می توانند با اصلاح ساختار و اصلاح حساب به سمتی بروند که حداقل بازل 2 را انجام دهند.

 

کد خبر 13575

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 4 =