رونمایی از اهرم جدید توسعه صادرات

از آنجایی که افزایش صادرات ما نیازمند سرمایه قابل توجه اولیه است و سرمایه گذاری فعلی پاسخگوی تحقق اهداف صادراتی ما نیست؛ جذب سرمایه جدید برای تولیدات صادراتی باید اولویت اصلی قرار بگیرد

عضو هیات مدیره صندوق ضمانت صادرات در گفتگو با اگزیم نیوز خبر داد: کار جدیدی که در حال اخذ مجوز از هیات وزیران است، این است که ما میخواهیم علاوه بر توسعه صادرات به جذب سرمایه گذاری خارجی کمک کنیم.

نیاز به سرمایه‌گذاری 1500 میلیارد دلاری در افق 1404

مهسا برناکی- در سند چشم‌انداز، ايران 1404 هجری شمسی (2025 ميلادی) کشوری توسعه‌يافته با جايگاه اول اقتصادي، علمي و فن‌آوري در سطح منطقه آسيای جنوب‌غربی و با هويت اسلامي و انقلابي، الهام‌بخش در جهان اسلام و با تعامل سازنده و موثر در روابط بين‌الملل تصوير شده است. همانگونه که از اهداف سند مشخص است دستیابی به جایگاه اول قدرت اقتصادی در منطقه به عنوان اولویت اصلی هدف‌گذاری شده و براین اساس لازم است تولیدملی درافق‌چشم‌انداز افزایش یافته و در بین رقبای منطقه در جایگاه بالاتری قرار بگیریم. از این رو درصورتی‌که به‌دنبال قدرت اقتصادی اول در منطقه هستیم باید تولید ملی کشور در افق چشم‌انداز بالغ بر 2000 میلیارد دلار باشد. ‌لازمه رسیدن به تولید ملی 2000 میلیارد دلاری نیز تحقق رشد اقتصادی حداقل 8 درصدی است و برای این منظور حداقل نیازمند سرمایه‌گذاری 1500 میلیارد دلاری تا افق 2025 میلادی هستیم.

با توجه به عبور سخت ایران از تحریم های 10 ساله و وضعیت تنگنای مالی در سیستم دولتی و بانک ها، درسناریوی خوشبینانه تا سال 2025 میلادی چنان که بتوان سالانه به طور متوسط 10 میلیارد دلار جذب سرمایه گذاری خارجی داشت، درمجموع 150 میلیارد دلار از این محل، سرمایه‌گذاری در کشور صورت خواهد گرفت.  براساس پیش بینی کارشناسان و با در نظر گرفتن تمامی منابع داخلی و خارجی ذکر شده، برآوردها حاکی از این است که باید بالغ بر 1500 میلیارد دلار تا افق 1404 هجری شمسی در اقتصاد کشور تزریق منابع شود و برای تحقق این امر باید شریان های تازه ای برای ورود منابع به اقتصاد ایران طراحی کنیم.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز، آرش شهرآیینی عضو هیات مدیره صندوق ضمانت صادرات ایران از آغاز اقدامات صندوق ضمانت در راستای جذب سرمایه گذاری خارجی در آینده نزدیک خبر داده است.

عضو هیات مدیره صندوق ضمانت صادرات خبر داد: کار جدیدی که در حال اخذ مجوز از هیات وزیران است، این است که ما میخواهیم علاوه بر توسعه صادرات به جذب سرمایه گذاری خارجی کمک کنیم.

شهرآیینی افزود: از آنجایی که افزایش صادرات ما نیازمند سرمایه قابل توجه اولیه است و سرمایه گذاری فعلی پاسخگوی تحقق اهداف صادراتی ما نیست؛ جذب سرمایه جدید برای تولیدات صادراتی باید اولویت اصلی قرار بگیرد.

وی تشریح کرد: دولت تامین این اقدام جدید را از منابع خارجی در نظر گرفته است و بنا بر این است که صندوق برای سرمایه گذاری بیشتر در تولید و صادرات از طریق صدور ضمانت نامه ها و بیمه مشترک و بیمه اتکایی استفاده کند.

وی پیش از این در خصوص اقدامات صندوق ضمانت صادرات برای حمایت از صادرکنندگان به اگزیم نیوز گفته بود: بطور خلاصه انتظارات دولت از صندوق در دو بخش عمده قرار می گیرد؛ اول کمک به تسهیل دسترسی صادرگنندگان به تسهیلات صادراتی است که از طریق صدور ضمانت نامه بجای وثیقه مستقیم به بانک انجام می شود. مشتری ضمانت ما را به بانک می برد و با این ضمانت می تواند با شرایط ویژه ای اعم از کاهش دو درصدی نرخ از تسهیلات صادراتی استفاده کند.

شهرآیینی وظیفه دوم صندوق ضمانت صادرات را پوشش مطالبات صادرکنندگان عنوان کرد و افزود: کار دیگر و البته مهمتر صندوق ضمانت صادرات این است که مطالبات صادرکنندگان از خارج را بیمه کند.

وی ادامه داد: اعتباری بالای 80 درصد بصورت حساب باز و بخش کمتری از اعتبارات بصورت ال سی پرداختی انجام می شود. پوشش مطالبات برای صادرات اعتباری کار اصلی صندوق ضمانت صادرات است.

کد خبر 13598

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =