تقویت مزیت های رقابتی در صادرات مبلمان

احمدیان معتقد است کنترل واردات مبلمان از یک طرف و تقویت مزیت های رقابتی در داخل عواملی هستند که می توانند باعث رونق این صنعت شوند

صنعت مبلمان ایران امروزه یکی از مهمترین صنایع تولیدی و صادراتی محسوب می شود که علاوه بر گردش مالی که از گذشته داشته و به رغم تحریم های جهانی هنوز از وضعیت خوبی برخوردار است، یکی از صنایع اشتغالزا در کشور محسوب می شود. به گزارش اگزیم نیوز پیش بینی می شود در سال 95 میزان صادرات مبلمان ایرانی به خارجی از کشور بیش از 30 درصد رشد کند که این می تواند خبر خوبی برای این صنعت باشد. این در شرایطی است که به گفته کارشناسان صنعتی، مزیت نسبی صنعت مبلمان ایران برای حضور در بازارهای خارجی با توجه به کیفیت و قیمت رقابتی محصولات این صنعت،‌ واقعیتی است که در صورت حمایت عملی وزارت صنعت، معدن و تجارت، ضمن کنار رفتن ابرهای تیره رکود از پیش روی این صنعت،‌ شاهد پدیدار شدن افقهای روشنی برای آن خواهیم بود ضمن اینکه 8 درصد تولید صنعتی کشور در صنعت مبلمان و صنایع وابسته انجام می شود.

در این رابطه رییس اتحادیه تولید و صادرکنندگان مبلمان می گوید: گردش مالی صنعت مبلمان کشور در حالیکه فقط از 50 درصد ظرفیت تولید استفاده می شود حدود 30 هزار میلیارد تومان با احتساب 15 هزار واحد زیر مجموعه و وابسته است .

احمدیان گفت: برای حمایت از تولید و صنعت مبلمان داخلی، توانستیم واردات این محصول را محدود کنیم طوری که از 250 میلیون دلار در سال به حدود 10 میلیون دلار در سال کاهش دادیم که موجب شد در 4 سال اخیر از واردات حدود یک میلیون دلار مبلمان جلوگیری کنیم.

وی افزود: در صورت تداوم کم توجهی دولت به جایگاه و ظرفیت صادراتی صنعت چوب و مبلمان کشور که سهم قابل ملاحظه ای از اشتغال بخش تولید و ایجاد ارزش افزوده در کشور را به خود اختصاص داده، نه تنها فرصت صادرات و توسعه این صنعت را از دست می دهیم بلکه از دست رفتن سرمایه گذاری های کلان صورت گرفته در این صنعت و شکل گیری دومینوی ورشکستگی و تعطیلی هزاران واحد تولیدی فعال در این صنعت در سالهای آینده را شاهد خواهیم بود.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان مبلمان ایران رکن اصلی حمایت دولت از طرح پنج ساله توسعه صادرات مبلمان ایران را واگذاری امتیازات و ظرفیت های متعلق به صنعت مبلمان به اتحادیه متولی این صنعت دانست و افزود: با توجه به شرایط اقتصادی خاص حاکم بر کشور و تنگناهای پیش روی دولت، از دولت توقع خاصی به جز واگذاری تولیت امور مرتبط با این صنعت به تشکل ها و اتحادیه های تخصصی نداریم زیرا می توان از ظرفیت های آن بعنوان ضمانت اجرایی و منبع تامین مالی برای اجرایی کردن برنامه پنج ساله توسعه صادرات مبلمان ایران بهره برد.

احمدیان افزود: امروز صنعت مبلمان ایران بیش از هر زمان آماده ورود به عرصه صادرات است اما برای تحقق این موضوع باید بتواند از عهده هزینه های سنگین اجرای طرح های بازاریابی صادراتی در کشورهای هدف برآید. وی اضافه کرد: بیش از سه دهه است که نهاد دولت در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه حمایت مستقیم از طریق تخصیص یارانه به فعالیت های بازاریابی صادراتی صنایع کوچک و متوسط مانند صنعت مبلمان را در دستور کار قرار داده و قاطعانه آن را اجرا می کند که کشورهایی مانند مالزی، ترکیه،‌ مکزیک و چین نمونه های بارزی در این باره هستند اما متاسفانه درکشور ما در این مساله مهم غفلت های زیادی صورت گرفته است. احمدیان گفت: مسئولان صرفاً افزایش صادرات را از صنایع کوچک و متوسط مطالبه می کنند اما هیچ گونه توجه و دغدغه ای به الزامات و ضرورت های اجرایی کردن برنامه های صادراتی در این حوزه ندارند

وی افزود:‌ در دو سال اخیر چند دور مذاکره با فدراسیون اتحادیه های صنعت چوب و مبلمان ایتالیا انجام دادیم که این تلاشها منجر به عقد تفاهم نامه همکاری میان اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان با فدراسیون اتحادیه های صنعت چوب و مبلمان ایتالیا شد که در ارتقاء توان فنی و بازاریابی صنعت مبلمان ایران برای گرفتن سهم مناسب از بازار 400 میلیون نفری منطقه موثر خواهد بود.

احمدیان در ادامه با اشاره به این که طرح دوره تنفس جنگل احتمالا از 10سال به 5 سال و ورود سازمان محیط زیست مبنی بر عدم بهره برداری از جنگل و عدم سیاست گزاری سازمان جنگل ها و مراتع کشور، وزارت جهادکشاورزی ، سازمان حفظ نباتات ، وزارت صنایع و منابع طبیعی به جهت تامین نیاز رو به افزون چوب در کشور متاسفانه بابت جوابگونبودن سیستم دولتی عملا مسئله قاچاق چوب ، گران بودن چوب، موجودبودن چوب های نامرغوب و آلوده، بیکاری خیلی ازصنف هایی که مستقیما با امرچوب سرو کاردارند جدا از رکود، راندمان اقتصادی را کند می کند واز طرفی می­دانیم که در کل دنیا میزان مصرف چوب و محصولات چوبی نقش مهمی درضریب پیشرفتگی کشور در نظر می گیرند. وی افزود: در امریکا میزان سرانه چوب یک مترمربع، کشورهای پیشرفته هفت دهم مترمکعب متوسط جهانی سه دهم مترمکعب و ایران پایین ترازمتوسط جهانی درحالت خوشبینانه 2 دهم مترمکعب است باتوجه به جمعیت ایران ،14میلیون مترمکعب نیازچوبی داریم و باافزایش جمعیت ایران دراینده نزدیک به 30میلیون مترمکعب چوب براساس متوسط جهانی خواهیم داشت. وی ادامه داد: درحال حاضر برداشت چوب در جنگل به کمتر از700هزارمترمکعب رسیده است و برداشت چوب به صورت پراکنده نه به صورت فنی و علمی با استفاده ازچوب های بیمار،شکسته صورت می گیرد.این سوال پیش می اید نیازچوب ازچه طریقی و توسط کدام متولی باید تامین شود؟

به گفته رییس اتحادیه تولید و صادرکنندگان صنعت مبلمان از طرفی در خصوص این موضوع درماده 15قانون افزایش بهره وری کشاورزی و منابع طبیعی مصوبه مجلس شورای اسلامی به صراحت آورده شده و به دولت مکلف کرده به توسعه درخت چوب یا زراعت چوب و همچنین درماده12قانون تشکیل صندوق حمایت از محصولات کشاورزی سال 1379باز توسعه زراعت چوب مطرح و عملا اقدام موثری، از سوی دولت ها نشده است.

وی ادامه داد: با توجه به نیاز روزافزون برخی صنایع به چوب عملا هیچ راهکار منطقی برای تامین نیاز چوب ازسوی دولت­ها ارایه نشده است، متاسفانه وزارت جهادکشاورزی، سازمان جنگل ها و مراتع کشور، سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان حفظ نباتات درتصمیم گیری ها، جزیره ای عمل می کنند.

 

کد خبر 13600

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 9 =