۵ چالش بزرگ اقتصاد دنیا در سال ۲۰۱۷

به گزارش اگزیم نیوز به نقل از نشنال اینترست، پیش‌بینی‌کنندگان بین‌المللی اعلام کرده‌اند که سال ۲۰۱۷ از نظر بهبود وضعیت رکودی اقتصاد دنیا تفاوت چندانی با سال ۲۰۱۶ نخواهد داشت

به گزارش اگزیم نیوز به نقل از نشنال اینترست، پیش‌بینی‌کنندگان بین‌المللی اعلام کرده‌اند که سال 2017 از نظر بهبود وضعیت رکودی اقتصاد دنیا تفاوت چندانی با سال 2016 نخواهد داشت. با توجه به این که ریسک‌های متعدد ژئوپلتیک و بی‌ثباتی اقتصادی پیش رو است، 5 چالش اصلی که اقتصاد دنیا سال آینده میلادی با آن مواجه خواهد شد، عنوان می‌شوند:

  1. حمایت رییس جمهور آمریکا از تولید داخلی

صندوق بین‌المللی پول (IMF) هشدار داده که افزایش پوپولیسم و حمایت از تولیدات داخلی در ارتباط مستقیم با کندی رشد اقتصاد دنیا است. این در حالی است که هر دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در صحبت‌های خود از موضع قبلی کشورشان مبنی بر حمایت از تجارت آزاد عقب‌نشینی کرده‌اند.

کریستین لاگارد، رییس IMF، سیاست‌های محدودکننده تجارت را «سوء مدیریت اقتصادی» توصیف کرده که می‌تواند رشد اقتصادی، شغل و دستمزدها را محدود و چشم‌انداز جهانی را بیش از پیش تضعیف کند.

  1. برگزیت و بی‌ثباتی اروپا

سال 2017 انتخابات ملی در فرانسه، آلمان و هلند برگزار خواهد شد و از آنجایی که در هر یک از این انتخابات یک نامزد راست افراطی وجود دارد، احتمال اتخاذ سیاست‌های مخرب حمایت از تولید داخلی در حوزه یورو افزایش خواهد یافت.

از سوی دیگر، با این که نفوذ بریتانیا بر اقتصاد دنیا در دهه‌های گذشته کمتر شده، اما تاثیر همه‌پرسی ژوئن گذشته در بازارها و ارزهای جهانی مشاهده شده است. بعد از این که ترسا می، نخست‌وزیر بریتانیا اعلام کرد روند برگزیت از مارس آینده شروع می‌شود، ارزش پوند به کمترین حد خود در 186 سال گذشته رسید. هر چقدر این اتفاق طولانی‌تر شود، ابهام ناشی از آن بر ارزها و سرمایه‌گذاری شرکتی تاثیر منفی خواهد داشت و این موضوع به طور کلی به اقتصاد اروپا آسیب می‌زند.

  1. محدودیت‌های سیاست پولی

هشت سال «تسهیل مقداری پول» توسط بانک‌ها بعد از بحران مالی جهانی، باعث شده ترازنامه چهار بانک مرکزی بزرگ دنیا از 6 تریلیون دلار به 18 تریلیون دلار افزایش یابد که بیشتر آن متشکل از اوراق خود دولت‌های آنها است. با این که عملیات تسهیل مقداری در حفظ نقدینگی در بازارها به صورت کوتاه مدت موفق عمل کرده، اما بازده نزولی یعنی پایان آن نزدیک است و گمانه‌زنی‌ها در مورد این که بانک مرکزی اروپا و بانک انگلستان آماده محدود کردن سیاست‌های پولی هستند، افزایش یافته است. بنابراین، سال 2017 باید شجاعانه با این موضوع مواجه شود.

۲ .     محدود شدن سیاست‌های پولی

گزارش ماه اکتبر IMF پیش‌بینی کرده با وجود درخواست برای افزایش هزینه‌های دولتی به منظور تحریک رشد، سیاست‌های مالی در اقتصادهای توسعه یافته در سال 2017 محدودتر خواهد شد. با این حال، این امید وجود دارد که چین به دلیل تمایل به حفظ رشد اقتصادی در سطوح قابل قبول، به ریخت و پاش سیاست‌ پولی خود ادامه دهد.

         ۲. معکوس شدن رونق کالاهای پایه

طبق گزارش اکتبر IMF، قیمت کالاهای پایه که در سال 2016 به رشد اقتصادی برزیل، روسیه، نیجریه و دیگر کشورهایی که پیش از آن اقتصادهای نوظهور تلقی می‌شدند آسیب وارد کرد، در سال 2017 با رونق نسبتا کمی مواجه خواهد شد. 

قیمت پایین کالاهای پایه به طور نامتناسبی به اقتصادهای نوظهور که در سال‌های اخیر سهم قابل توجهی در رشد اقتصادی جهان داشتند، صدمه زده است. اقتصادهای نوظهور آسیا و هند ظاهرا تا حد زیادی منعطف هستند، اما IMF اظهار نگرانی کرده که کشورهای جنوب صحرای آفریقا، آمریکای جنوبی، منطقه مشترک‌المنافع و خاورمیانه شرایط خوبی نخواهند داشت؛ به خصوص اگر اوپک نتواند در مورد کاهش تولید نفت به توافق برسد.

به هر حال، تجربه رکود برخی اقتصادهای نوظهور بزرگ در سال 2016 و رشد بسیار کند بیشتر اقتصادهای توسعه‌یافته، نشان می‌دهد سال 2017 نیز سال پرچالش دیگری برای اقتصاد دنیا خواهد بود. جنگ، تروریسم و دیگر تهدیدهای اینچنینی عواملی هستند که به این چالش‌ها اضافه می‌شوند.

کد خبر 13638

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 8 =