پتانسیل های ۳۰۰ میلیون تنی صنایع تبدیلی

بهروز فروتن: سی سال قبل ما ۲۵ میلیون تن تولید داشتیم و امروز به بیش از ۱۰۰ میلیون تن تولید رسیده ایم و به شرط مدیریت آب می توانیم به بیش از ۳۰۰ میلیون تن تولید برسیم

صنایع تبدیلی حلقه اتصال تمام بخش‌های تولیدی و صنعتی کشور است که با اتصال این حلقه به سیستم تولید کشور می‌توان مسیر حرکت به سمت توسعه اقتصادی را با تدوین سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های منطقی و علمی هموار کرد تا از هدر رفت منابع جلوگیری شود. توسعه و حمایت از صنایع تبدیلی یکی از ضروریات اقتصاد ایران محسوب می شود.حال آنکه این بخش از صنعت به ندرت  و در نمونه های انگشت شمار توانسته در حد و اندازه های بزرگ و موثر ظاهر شود. به منظور بررسی دلایل ضعف صنایع تبدیلی کشور نظر بهروز فروتن کارآفرین برتر و فعال اقتصادی کشور در اینباره  را جویا شده ایم که در ادامه می خوانید.

بهروز فروتن وجه مشترک ضعف در صنایع اعم از تبدیلی و تولیدی را عدم آموزش علمی و تحقیقی در این زمینه دانست و گفت: دنیای امروز فضای کاری ما را نمی پذیرد. مثلا در دنیا قیمت کالا ثابت است و درجه ارتقای قیمت به تدریج و با پیش بینی های علمی صورت می پذیرد. این در حالی است که ایران به دلیل اینکه در واردات مواد اولیه و تامین آن با نوسان مواجه است، این موضوع اثر مستقیم روی قیمت گذاری دارد. دنیا نمی تواند هر لحظه خودش را با نوسانات قیمت ما تطبیق دهد و این مشکل عمده ای است که همکاران من در صنایع غذایی با آن دست به گریبانند.

وی افزود: غذا امروز به صنعتی مدرن تبدیل شده که سلایق 40-30 سال قبل در آن جایی ندارد. اگر قرار است صنعت ما در دنیا رشد کند باید لباس جدید این صنعت را به آن پوشاند؛ لباسی برازنده که لایق پتانسیل بالقوه و بی نظیر کشور ما خصوصا در صنایع غذایی باشد.

بهروز فروتن گفت: به طور کلی هر نوع صنعت اعم از صنایع وابسته به منابع تجدید شونده مثل کشاورزی و تجدید ناشونده مثل معدن و نیز صنایع خدمات امتیاز وسیعی برای اقتصاد کشور محسوب می شوند. اما آنچه که می تواند فی البداهه در جامعه ما شکوفا شود صنایعی است که از اندیشه و نیروی انسانی متخصص و تحصیل کرده تغذیه می کند. بعد از آن می توان روی صنایع کشاورزی، نساجی و معدن حساب ویژه باز کرد. به گفته وی این حوزه ها فرصت های تولید ثروت برای کشور هستند به شرطی که به مدیریت علمی و آموزشی لازم در این زمینه توجه ویژه شود.

فروتن  امضای برجام را دمیدن جانی تازه به اقتصاد خواند و گفت: سی سال قبل ما 25 میلیون تن تولید داشتیم و امروز به بیش از ۱۰۰ میلیون تن تولید رسیده ایم و به شرط مدیریت آب می توانیم به بیش از 300 میلیون تن تولید برسیم. در این صورت 200 میلیون تن مازاد مصرف محصولات کشاورزی داریم که به معنای امکان صادرات محصولات تازه خوری، کشاورزی و صنایع تبدیلی و بسته بندی است. این فرصت در شرایط پیش رو که درهای ایران به روی دنیا باز شده یک موقعیت سودآور قطعی است و چشم انداز امیدوارکننده ای برای این حوزه وجود دارد.

وی در ادامه به سرمایه گذاری خارجی در توسعه صنایع تبدیلی اشاره کرد و اظهار داشت: اگر ما بخواهیم با دنیا تعامل داشته باشیم باید ارتباطات علمی و اقتصادی خود را با دنیا همخوان کنیم. ترکیب سرمایه، دانش فنی سرمایه گذار خارجی با مواد اولیه و نیروی انسانی و انرژی ارزان ما می تواند بازار تقاضا برای حداقل 400 میلیون نفر در منطقه را تامین کند. دانش فنی و ماشین آلات خارجی در مقابل منابع طبیعی و نیروی انسانی ما دو بازوی استوار برای موفقیت درعرصه تولید داخلی و بهره برداری از بازار دنیاست.

وی عملکرد دولت در زمینه توسعه زیرساختهای تولید و حمایت از تولیدکننده را خوب اما ناکافی ارزیابی کرد و گفت: واقعیت این است که کارهایی که تا الان انجام شده خوب بوده اما به هیچ عنوان کافی نیست. خصوصا در صنعت غذا توجه به موهبتی که کشور ما در این حوزه دارد بسیار اندک است. با این وجود شاهد ورود مواد غذایی از خارج خواهیم بود در حالیکه ما نه تنها امکان تولید برای مصرف داخلی را داریم بلکه می توانیم نقش پررنگی را در دنیا در این حوزه بازی کنیم. قطعا نباید اجازه دهیم کالای خارجی به راحتی وارد ایران شود. مگر اینکه بحث رقابت مطرح باشد که آن هم مستلزم برقراری شرایط عادلانه باشد. یعنی ما همان امکانات را در اختیار داشته باشیم که رقبای خارجی ما در اختیار دارند و همان علم و دانش را بتوانیم به کار ببریم که آنها در اختیار دارند.

فروتن گفت: اگر قرار است ایران هویت واقعی خود را پیدا کند، چه از نظر نیروی انسانی، دانش فنی، آمایش سرزمین چاره ای جز مدیریت صحیح صنایع نداریم. خصوصا در بخش کشاورزی فرصت ویژه ای برای احیای سرزمین و اقتصادمان داریم.

 

کد خبر 14703

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =