رشد آرام تجاری در پساتحریم

قضاوی: امروز تاجر ما یا هرکسی که میخواهد پولی را حواله کند و یا وجهی را از خارج دریافت کند، حداقل یک راهکار بانکی برای این امر پیش رو دارد

عبور از تحریم های ظالمانه با آغاز اجرایی شدن برجام استارت خورد و بعد از آن تاریخ تاکنون، به آرامی و در برخی مقاطع بصورت پلکانی از فشارهای اقتصادی تحریم بر مبادلات بین المللی کشور کاسته می شود. سوال اینجاست که برداشته شدن بخش بزرگی از تحریم های اقتصادی و تجاری غرب علیه ایران تا چه میزان توانسته آثار محسوس خود بر اقتصاد و تجارت کشور را به نمایش بگذارد و چه نتیجه ای در حوزه صادرات ایران اعم از نفت و محصولات غیرنفتی داشته است.

معاون وزیر اقتصاد و دارایی در این باره به خبرنگار اگزیم نیوز گفت: در طول یکسال گذشته پیشرفت های خوبی در حوزه تجارت بین الملل و اقتصاد پساتحریم حاصل شده است. هزینه مبادلات پولی بین ایران و کشورهای دیگر به نحو قابل ملاحظه ای کاهش یافته است و البته لازم است بیش از این کاهش یابد.

وجود حداقل یک راهکار بانکی برای مبادلات بین المللی

حسین قضاوی افزود: آنچه واضح و قابل لمس است این است که امروز تاجر ما یا هرکسی که میخواهد پولی را حواله کند و یا وجهی را از خارج دریافت کند، حداقل یک راهکار بانکی برای این امر پیش رو دارد.

وی ادامه داد: گرچه راهکارهای فعلی بطور 100 درصدی مطلوب نیستند و برخی تجار ایرانی برای برقراری مراودات تجاری و بانکی هنوز به راهکارهای دوران تحریم رجوع میکنند؛ اما آنچه مسلم است آغاز مسیر رو به بهبود در این بخش است.

این مقام مسئول در وزارت اقتصاد در ارزیابی آثار لغو تحریم ها بر حوزه صادرات تشریح کرد: در مورد صادرات نفتی همانطور که می دانید پیشرفت های قابل ملاحظه ای حاصل شده است. ما امروز می توانیم به همان میزان صادرات نفت داشته باشیم که قبل از تحریم ها داشتیم و درآمدهای ناشی از فروش نفت را به آسانی دریافت کنیم.

امکان دریافت وجوه صادراتی از بانک ها

قضاوی افزود: به همین ترتیب در مورد صادرات غیرنفتی و محصولات پتروشیمی هم پیشرفت هایی صورت گرفته و چیزی که امروز دیده می شود این است که صادرکنندگان قادرند وجوه حاصل از صادرات خود را آسان تر و از طریق بانک ها دریافت کنند.

بانک بزرگ چین در راه سرمایه گذاری در ایران

به گزارش اگزیم نیوز، معاون وزیر اقتصاد افزایش سطح مذاکرات بین المللی برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی را گام مثبت دیگری در دوره پساتحریم دانست و گفت: در جلسه ای که اخیراً با یکی از بزرگترین بانک های چین داشتیم تلاش کردیم فرصت های سرمایه گذاری در ایران را به آنها معرفی کنیم و گزارشی در جهت شناخت وضعیت فعلی اقتصاد ایران به هیات چینی ارائه نماییم.

قضاوی افزود: «بانک چین» یکی از بانک های بزرگ و فعال در سطح بین الملل است که با 47 کشور در ارتباط بانکی است. این ارتباط بصورت نمایندگی یا شعبه بانک چین در کشورهای مختلف ایجاد شده است.

وی در ادامه گفت: هیات بانک چین هفته گذشته برای اولین بار به ایران آمد. در نشستی که با این هیات در محل وزارت اقتصاد داشتیم، تلاش شد اطلاعات کافی از اقتصاد ایران و شناخت مبسوطی از بازارهای ما برای این بانک حاصل شود.

قضاوی تاکید کرد: در مدت 2 ساعت جلسه با مدیرعامل و همکاران وی در بانک چین علاوه بر ارائه اطلاعات به آنها، سعی کردیم آنها را  تشویق کنیم به ایجاد شعبه بانک چین در ایران اقدام کنند یا بانک جدیدی ایجاد کنند.

معاون وزیر اقتصاد افزود: بطور کلی گفته ها و اطلاعات ارائه شده در راستای ایجاد اطمینان و تمایل به سرمایه گذاری در ایران انجام شد و ما تلاش کردیم بانک چین به این موضوعات بطور جدی فکر کند.

وی همچنین گفت: اعطای فاینانس به پروژه های ایرانی و انواع خطوط اعتباری برای تامین مالی پروژه های سرمایه گذاری در ایران از جزئیات مورد بررسی در جلسه فوق بود که امیدواریم نتایج مفیدی برای اقتصاد و سیستم بانکی ایران در پی داشته باشد.

به گزارش اگزیم نیوز، هفته گذشته هیاتی متشکل از مدیران «بانک چین» با معاون وزیر اقتصاد و دارایی دیدار کردند. این نشست با حضور حسین قضاوی، معاون وزیر اقتصاد، حمیدرضا معبودی، مدیر امور بین الملل بانک توسعه صادرات، چن سینگینگ رییس «BANK OF CHINA» برگزار شد. حسین قضاوی در این نشست ضمن تشریح شرایط فعلی اقتصاد ایران و بهبودهای حاصل شده در دوران پساتحریم، آمادگی سیستم بانکی ایران را برای پذیرش سرمایه گذاری مطمئن خارجی در کشور اعلام کرد.

کد خبر 14727

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 4 =