چشم انداز افزایش ۳۰ میلیارد دلاری مبادلات ایران و ترکیه

سید جلال ابراهیمی نشست مشترک بین وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران و وزیر اقتصاد ترکیه را که هفته گذشته با حضور مسئولین و نمایندگان تجاری دو طرف انجام شد بسیار مهم ارزیابی کرد و از هدف گذاری برای افزایش مبادلات تجاری بین دو کشور تا سقف ۳۰ میلیارد دلار خبر داد

دبیر شورای مشترک بازرگانی ایران و ترکیه نشست مشترک بین وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران و وزیر اقتصاد ترکیه را که هفته گذشته با حضور مسئولین و نمایندگان تجاری دو طرف انجام شد بسیار مهم ارزیابی کرد و از هدف گذاری برای افزایش مبادلات تجاری بین دو کشور تا سقف 30 میلیارد دلار خبر داد. به عقیده سید جلال ابراهیمی، حضور آقای زیبکچی وزیر اقتصاد ترکیه و هیات بلند پایه اقتصادی ترکیه بیانگر اهمیت توسعه اقتصادی و تجاری برای دو کشور است. وی ادامه داد در این جلسه در زمینه تعرفه های ترجیحی صحبت و قرار شد اقلام مورد توافق به 200 قلم جنس از دو طرف افزایش پیدا کند.

به عقیده وی این توافقات تا پایان سال میلادی عملیاتی خواهد شد و جلساتی نیز متعاقبا با وزیر صنعت و معدن و تجارت انجام شده که نشان از عزم جدی برای اجرایی شدن توافقات دارد و مقرر است کمیته های تخصصی هر دو کشور مسائل مربوط به افزایش حجم مبادلات تجاری و تسهیل در امر بازرگانی را در حوزه های مختلف حمل و نقل گمرک و امور بانکی و تعرفه های ترجیحی بررسی و تا یکماه آینده برای نشست آتی در اختیار وزرای مذکور قرار دهند.

وی در خصوص مشکلات حمل و نقل کامیونی در مرز دو کشور گفت: به دلیل مشکلات امنیتی در آن سوی مرز، گمرگ ترکیه به دلیل ناامنی شبانه بصورت شبانه روزی نمی تواند خدمات ارائه کند و به همین دلیل در شرایط فعلی یک شیفت بودن گمرک ترکیه، کم عرض بودن جاده و نا امنی شبانه در جنوب شرق ترکیه منجر به بروز ترافیک و تاخیر در عبور و مرور در مرز می شود. در صورتی که  در این سوی مرز چنین مشکلی برای کامیونهای خروجی وجود ندارد روزانه ما می توانیم 500 کامیون را بپذیریم در حالیکه به دلایل یاد شده 350-300کامیون از مرز می گذرد.قطار باری نیز رفت و آمد می کند و مشکل حمل و نقل قطار مسافری هم به زودی رفع خواهد شد.

ابراهیمی به هدف گذاری 30 میلیارد دلاری در آینده نزدیک بین دو کشور اشاره کرد و گفت: در حال حاضر حجم مبادلات تجاری دو کشور از نصف این رقم نیز کمتر است که رقمی حدود 9 میلیارد دلار آن گاز و نفت و فرآورده های پترو شیمی است باتوجه به اینکه ایران و ترکیه در سطح بالایی از دیپلماسی قرار دارند و مشکل قانونی و مقررات تجاری لاینحل نداریم می توانیم به این هدف به راحتی دست پیدا کنیم. توافقات جدید روی  صادرات اقلام تجاری جدید مثل مصنوعات فلزی در کنار تولیدات کشاورزی و دامداری صورت گرفته است که بدیهی است هر دو طرف باید با بررسی نیازها و کمبودها بازارسنجی لازم را منطبق با WTO وتجارت روز جهان انجام داده و تولیدات و صادرات خود را منطبق بر نیاز متقابل ارائه دهند.

وی به اهمیت بازاریابی و نیازسنجی در بهره مند شدن از بازار صادراتی اشاره کرد و گفت: بخش خصوصی ما باید در دیدگاههای خود در مورد نیازسنجی، تولید منطبق با استاندارد های بین المللی و بازاریابی تجدید نظر کند. گاها دیده می شود در بازار هدف کالایی تقاضا دارد و ما از این نیاز بی خبریم. این وظیفه دولت یا رایزن اقتصادی و فرهنگی و نمایندگان اتاق نیست بلکه گروههای تجاری وابسته به شرکت های صادراتی باید انجام دهد در حالیکه شرکت های خصوصی تن به این کار نمی دهند. در حالیکه امروزه مشاوران تجاری اهمیت غیر قابل انکاری دارند و در همه جای دنیا با پاسخ به سوال کی؟کجا؟ و چه چیز؟ به رونق صادرات کمک می کنند.

 

 

کد خبر 14757

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 1 =