مدیریت واحد مرزی تا سه سال آینده به گمرک واگذار شد

مدیریت ، ساماندهی و تقویت مبادی ورودی و خروجی مرزهای مجاز زمینیبه مدت ۳ سال به گمرک واگذار شد

گمرک ایران اعلام کرد :سازمان‌ها و نهادهای مستقر در مرز که حوزه فعالیت آنها امور اقتصادی و بازرگانی است و شمار آنها به حدود 10 سازمان می‌رسد با گمرک جمهوری اسلامی ایران در جهت رفع مشکلات کنونی و تسهیل و توسعه تجارت و تسریع عبور محموله‌های تجاری و مسافران از مرزها همکاری خواهند کرد.


به منظور تصمیم‌گیری، ایجاد هماهنگی، هم‌افزایی و رفع اختلاف‌نظر میان دستگاه‌های مستقر در مرز مجاز زمینی، کمیته‌ای مرکب از مدیر پایانه، مدیر گمرک، نماینده مرزبانی، گذرنامه نهاد ریاست جمهوری، پلیس مهاجرت و گذرنامه با مسئولیت گمرک جمهوری اسلامی ایران تشکیل می‌شود.
رفع مشکلات مربوط به ایجاد صف‌های طولانی در مرزهای زمینی، فراهم کردن شرایط مناسب برای عبور سریع محموله‌های وارداتی، صادراتی و ترانزیتی از مرزها، کنترل و نظارت دقیق‌تر بر نحوه ورود و خروج کالا و جلوگیری و مبارزه با قاچاق و تخلفات گمرکی و تجاری از طریق توسعه و تجهیز گمرکات به دستگاه‌های پیشرفته کنترلی نظیر ایکس‌ری، گیت وی و... و اجرای کنوانسیون‌های بین‌المللی ازجمله کنوانسیون هماهنگی مرزها از محورهای مهم دستورالعمل ساماندهی مرزهای زمینی است.
در این دستورالعمل همچنین وظایف و مسئولیت‌های هر یک از سازمان‌ها و دستگاه‌های مستقر در مرز به تفکیک مشخص شده است.


مسعود کرباسیان رئیس کل گمرک ایران با اظهار خرسندی از تصویب دستورالعمل یادشده و قدردانی از تلاش‌های صورت گرفته توسط مسئولان وزارت کشور، سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، سازمان حمل‌ونقل و پایانه‌ها، نیروی انتظامی و سایر سازمان‌های دخیل در امور مرزی و همچنین توجه دولت به گمرک، خواهان همکاری و مساعدت سازمان‌های مسئول مرزی برای اجرای این دستورالعمل شد.


مجید آقابابایی مدیرکل امور مرزی وزارت کشور نیز هدف از این دستورالعمل را انجام سریع تشریفات گمرکی کالاهای تجاری و مسافران در مرزهای زمینی و رفع مشکلات کنونی دانست.


پیش از این نیز در سال 90 طی مصوبه‌ای از سوی دولت، مدیریت واحد مرزی به گمرک سپرده شده بود که متأسفانه به علت عدم همکاری لازم از سوی برخی از سازمان‌ها این مصوبه به نحو مطلوب اجرا نشد. مدیریت واحدمرزی یکی از استانداردهای مهم سازمان جهانی گمرک برای تسهیل و توسعه تجارت است.

افزایش 52 درصدی صادرات غیرنفتی ایران به چین

صادرات غیرنفتی ایران به چین در دوره فعالیت دولت یازدهم 52 درصد افزایش یافت.

گمرک ایران اعلام کرد : صادرات غیرنفتی ایران به چین در دولت یازدهم در مجموع حدود 10 میلیارد دلار رشد داشته است.

از سال 92 تاکنون صادرات غیرنفتی کشورمان روند افزایشی به خود گرفته است به طوری که در نخستین سال از آغاز به کار دولت یازدهم صادرات ایران به چین در سال 92 به میزان 7 میلیارد و 458 میلیون دلار بوده است در حالی که این میزان در سال 93 به 9 میلیارد و 389 میلیون دلار افزایش یافت که رشد قابل توجهی را نشان می ‌دهد.

در سال 88 تا سال 92 میزان صادرات غیرنفتی ایران به چین 18 میلیارد و 767 میلیون دلار بود که این میزان از سال 92 تا هفت ماهه سال‌جاری به 28 میلیارد و 
514 میلیون دلار افزایش یافته و در مجموع به میزان 52 درصد رشد داشته است.

در هفت ماه سال‌جاری سهم چین از کل صادرات غیرنفتی ایران به 18 درصد رسیده است.

در این مدت چین رتبه اول بازار صادرات ایران را دارد و به میزان 4 میلیارد و 438 میلیون دلار این کشور کالای ایرانی خریداری کرده است.

با توجه به اینکه در ماه‌های پایانی سال شاهد افزایش بیشتر صادرات غیرنفتی به چین خواهیم بود پیش‌بینی می‌شود حجم صادرات ایران به چین در دولت یازدهم به بالای 52 درصد افزایش یابد.

کد خبر 14777

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 4 =