شوک غربی ترامپ به بازارهای شرقی

شوک ترامپ به بازارهای جهانی بیش از آن که بر بازار امریکا تأثیر بگذارد ، بازارهای شرقی را در نوردید هرچند که هنوز بسیاری از بازارهای امریکا به زمان اوج معاملات خود نرسیده اند

شوک ترامپ به بازارهای جهانی بیش از آن که بر بازار امریکا تأثیر بگذارد ، بازارهای شرقی را در نوردید هرچند که هنوز بسیاری از بازارهای امریکا به زمان اوج معاملات خود نرسیده اند. به نظر می رسد امواج سونامی ترامپ بازارهای امریکایی را بیش از ارقام موجود مورد لطف خود قرار خواهد داد اگرچه سایر کشورها ، بیش از خود امریکایی ها نگران ترامپ هستند. مواضع حمایت از اشتغال و ضد واردات ترامپ خود یکی از دلایل اقبال عمومی به این شخص بود بنابراین باید هم چین و ژاپن نگران ترامپ باشند.

سرگیجه تحلیل گران و اصحاب رسانه از رشد گام به گام آراء ترامپ در امریکا ، خود سیگنالی بسیار تأثیرگذار بود که به سر در گمی بازارهای جهانی منتهی شده همچنین جهان را در بهتی پساانتخاباتی وارد ساخت. سقوط بازارهای سهام ، جهش شتابان بازار طلا ، عقب نشینی بهای نفت خام و سقوط نزدیک به 1400 واحدی شاخص بازار سهام ایران ( تا لحظه تنظیم این گزارش ) ، مواردی است که رخنمایی کرده ولی تنها چند دقیقه پیش نتایج نهایی انتخابات اعلام شد. نگرانی همگانی رسانه ها و بازارها واقعیتی غیرقابل کتمان است زیرا هیلاری کلینتون را طرفدار وضع موجود و ترامپ را طرفدار تغییر دانسته اند ولی این بار ، ترامپ نه همچون اوباما برای بهبود وضع موجود پا به رقابت ها گذاشته، بلکه همچون نماینده قشرهای مختلف حاشیه ای به میدان آمده و قطعاً رفتارهای نامتعارف بسیاری را انجام خواهد داد.

گام گذاشتن ترامپ به فاز برتری در انتخابات ریاست جمهوری امریکا کافی بود تا بهای طلا بیش از 3 درصد در یک روز جهش کند. رشدی که حتی از افزایش بهای این کالا در روز اعلام آراء مبنی بر خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا نیز فراتر رفته است. نکته جالب توجه را باید در آمارهای اقتصادی امریکا و سایر کشورها به شمار آورد. به عنوان مثال ارزش دلار امریکا در برابر سبدی از ارزهای معتبر نزدیک به 1.5 درصد کاهش یافت ولی در همین زمان ، ارزش ین ژاپن در برابر دلار امریکا رقمی نزدیک به 4 درصد افت کرد ولی باز هم تا 3 درصد کاهش ، تقویت شد. از طرف دیگر قیمت نفت سبک امریکا 1.78 درصد کاهش یافته و برنت نیز 1.76 درصد افت نرخ را ثبت کردند. این در حالی بود که بهای نفت خام در بازار ژاپن 4.42 درصد کاهش یافت هرچند که نفت در این بازار با ین مورد داد و ستد قرار می گیرد. نکته جالب تر آن که در بازارهای کالایی و معاملات فیزیکی آن همچون بازار مس ، آلومینیوم و یا روی ، شاهد نوسان چندانی نیستیم و حتی کاهش ارزش دلار امریکا ، خود به عنوان اهرمی حمایت از این بازار خودنمایی کرده است.

سقوط بیش از 5 درصدی شاخص نیکی در بازار بورس ژاپن و کاهش 2.76 درصدی شاخص هنگ سنگِ هنگ کنگ خود شواهدی است که نشان می دهد بازارهای جهانی بیش از بازار امریکا نگران ترامپ هستند. البته باید به این نکته نیز اشاره داشت که به صورت فیزیکی هنوز بازارهای امریکا باز نشده بنابراین نمی توان اظهارنظر قاطعی داشت هرچند که سقوط بیش از 5 درصدی در بازارهای آتی سهام امریکا ، خود نشان دهنده همه چیز است. با توجه به تمامی این موارد ، تأثیرگذاری ترامپ بر بازارهای مالی مخصوصاً بازارهای سهام و بازارهای آتی در کنار بازار طلا و نفت بیش از سایر بازارها بوده و بازارهای کالایی و معاملات فیزیکی آن ها همچون فلزات پایه ، کمترین تأثیر را از این رویکرد جدید سیاسی پذیرفته اند. در هر حال ترامپ نشان دهنده تغییر است و بسیاری از سرمایه گذاران با دارایی ها بزرگ تمایل چندانی به تغییر نداشته و شرایط فعلی بازارها را می پذیرند. به نظر می رسد

کد خبر 14795

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 3 =