سالانه ۱.۱ میلیارد دلار قطعه قاچاق وارد می‌شود

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی گفت: سالانه حدود یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار قطعات خودرویی به صورت قاچاق وارد ایران می‌شود

آرش محبی‌نژاد در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: سالانه حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان قطعات خودرویی در ایران تولید می‌شود که حدود ۴۰۰۰ میلیارد تومان آن مربوط به هزینه‌های مالی و سود تسهیلات سیستم بانکی است، بنابراین ارزش خالص قطعات خودرویی تولیدی در کشور ۱۶ هزار میلیارد تومان است.

وی با بیان اینکه حدود یک میلیارد دلار قطعه نیز از مبادی رسمی و یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار به صورت قاچاق وارد می‌شود، خاطرنشان کرد: در مجموع دو میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار ارزش قطعات خودرویی است که به صورت رسمی و قاچاق وارد ایران می‌شود.

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی کشور ادامه داد: ارزش گمرکی این قطعات وارداتی حدود ۸۰۰۰ میلیارد و ارزش بازار آن بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان است.

وی افزود: بنابراین مشخص می‌شود که از نظر ارزشی بیش از نیمی از قطعات خودروی مورد استفاده در خطوط تولید خودروسازان و بازار خدمات پس از فروش، وارداتی است.

محبی‌نژاد با بیان اینکه برنامه‌ریزی برای ساخت داخل کردن این قطعات باعث ایجاد اشتغال و ارزش افزوده بالایی در کشور خواهد شد، تصریح کرد: برخی از قطعات وارداتی به‌ویژه قطعات قاچاق، بی‌کیفیت بوده و باعث ایجاد ضرر و زیان برای خریداران می‌شود.

کد خبر 14801

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 11 =