دو الزام سرمایه ای برای سیستم بانکی

کوروش پرویزیان دو موضوع افزایش سرمایه و کفایت سرمایه را موضوعاتی دانست که بانک‌های ایرانی برای ارتباط با بانک‌های خارجی باید رعایت کنند

مدیرعامل بانک پارسیان با اشاره به این که دو موضوع افزایش سرمایه و موضوع کفایت سرمایه، موضوعاتی اند که بانک‌های ایرانی برای ارتباط با بانک‌های خارجی باید رعایت کنند گفت: افزایش سرمایه موضوعی است که به سهامداران بانک ها برمی گردد و این امر رویکرد بانک مرکزی و سازمان بورس و کسانی که در بورس هستند و سایر مراجع نظارتی را می‌طلبد.

به گفته کوروش پرویزیان در حوزه بانک‌های بخش عمومی و دولتی موضوع کفایت سرمایه یک موضوع متفاوتی است که طبعا وزارت اقتصاد و دارایی و دولت از کانال قوانین برنامه و بودجه سالانه می‌توانند این تغییرات را اعمال کنند.

به گفته وی ولی نکته اینجاست که افزایش سرمایه در بخش خصوصی موضوع و ماجرایی متفاوت است. پرویزیان معتقد است در وهله اول باید بخش خصوصی انگیزه لازم و کافی را برای افزایش سرمایه پیدا کند، اما امروز متاسفانه به دلیل برخی ناهماهنگی‌هایی که در بخش های مراجع تاثیرگذار وجود دارد شرایط را برای اطمینان سهامداران بخش خصوصی به افزایش سرمایه سخت کرده است.

وی با اشاره به این که برای افزایش سرمایه بانک‌ها، یک سری استانداردها وجود دارد گفت: از یک طرف بانک مرکزی به عنوان دستگاه ناظر برای گرفتن ذخایر کافی برای کاهش ریسک‌های متعدد در عملیات بانکی آنها را مطرح می کند و از یک طرف هم سازمان مالیاتی قرار دارد که به عنوان سازمانی به دنبال حق و حقوق بخش عمومی عمل می‌کند. این در حالی است که هنوز در همین موضوع ناهماهنگی وجود دارد و این ناهماهنگی هم بیشتر در گرفتن ذخایر و مطالبات بانک‌ها است و نیاز به حل و فصل دارد.

وی افزود: همچنین الان در سازمان حسابرسی و دیگر مراجع نظارتی، بخش سیستم‌های گزارش‌دهی محل مناقشه است و این موضوع ذخایر مطالبات هم محل منازعه قرار گرفته است. مدیرعامل بانک پارسیان ادامه داد: در حوزه کسب و کار بانکی هم این مسایل وجود دارد ولی در نهایت به نظر من باید انگیزه کافی و لازم و مناسب برای سهامداران بانک ها ایجاد شود تا آنها بتوانند در افزایش سرمایه شرکت کنند. پرویزیان ادامه داد: به این ترتیب باید انگیزه برای سهامداران ایجاد شود که مطمئن باشند این نوع سرمایه‌گذاری، سرمایه گذاری مطمئنی است که جواب می دهد و تضمین کننده منافع آنها در آینده خواهد بود.

به گفته وی الان در این حوزه با چالش‌هایی مواجه هستیم و لذا کار افزایش سرمایه بانک ها به سختی انجام می شود. وی افزود: بانک‌های ایران برای برقراری روابط بین‌المللی نیاز به افزایش و کفایت سرمایه دارند، اما روابط خارجی یک بخش ماجرا است و ارائه خدمات و برای اینکه بانک‌ها در فضای بین‌المللی کار کنند یک بخش دیگر است. وی با تأکید بر این که کسانی که بخواهند سرمایه گذاری کنند هم بایستی خوشحال باشند که سرمایه گذاری انجام دهند افزود: اما باید این اطمینان را هم داشته باشند که سرمایه گذاری که انجام می دهد با ریسک عدم برگشت و سوخت و ورشکستی و این موارد مواجه نیست. بالاخره بحث فرصت از دست رفته مهم است که کسانی که در این حوزه سرمایه گذاری می کنند باید به آن توجه کنند.

 به عقیده وی در این مدت برای بانک‌داری و ارتباط‌های بین‌المللی قوانین و توصیه‌های مختلفی مطرح شده است. افراد حرفه‌ای در زمینه بانک‌داری بین‌المللی سال‌ها کار کرده اند و بالاخره به جمع بندی می‌رسند و این ها را به صورت توصیه و رهنمود ارائه می دهند. بخشی از آن هم شاید به صورت تعهدات مطرح شود. مثل قوانین ضدپولشویی که وضع و به الزامات تبدیل شده است. به گفته این عضو اتاق بازرگانی تهران، این الزامات باعث می شود که بانک ها در واقع شرایط را برای پاسخگویی فراهم کنند. همچنین این موارد باعث می‌شود که فرمت ها و آموزش و چارچوب ها و مقررات مربوط را رعایت کنند. به این ترتیب بعضی از این تجربه‌ها جنبه توصیه ای دارند و بعضی ها هم واجد گذر زمان هستند. اما مساله مهم این است که همه آنها در سه سال یا 5 سال آینده اتفاق بیافتد.

منبع: اتاق تهران

کد خبر 14810

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 8 =