رشد مالیات؛ افت نفت

آمارهای ۶ ماهه بانک مرکزی نشان می دهند درآمدهای نفتی در این مدت در مقایسه با سال گذشته کمتر شده ولی درامدهای مالیاتی رشد کرده است

در شرایطی که رقم درآمدهای مالیاتی کشور بر اساس آمارهای 6 ماهه بانک مرکزی از رقم 314 هزار میلیارد تومان در سال 93 به 433 هزار میلیارد تومان در 6 ماهه 95 رسیده است که سهم این درامدها از کل درامدهای دولت از 77 درصد به 73 درصد رسیده است. نکته دوم در این رابطه آن که رقم مصوب مالیات برای دوره 6 ماهه سال جاری در حدود 530 هزار میلیارد ریال بوده که رقمی معادل 96 هزار میلیارد ریال از آن محقق نشده است.

در طرف دیگر آنطور که گزارش های بانک مرکزی نشان می دهد رقم درامدهای دولت از محل فروش نفت و فراورده های نفتی که باید در اصل رقمی در حدود 38 هزار میلیارد تومان می شد به 24 هزار و 500 میلیارد تومان رسیده است. به عبارتی علیرغم افزایش میزان فروش نفت و فراورده های نفتی اما درامد دولت از این محل افزایش نیافته است که حتی در قیاس با مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته و از 280 هزار میلیارد ریال به 245 هزار میلیارد ریال رسیده است.

بررسی های دقیق تر حکایت از آن دارند که میزان فروش نفت خام که انتظار می رفت به 37 هزار میلیارد تومان برسد کمتر از 18 هزار میلیارد تومان در 6 ماهه 95 محقق شده است. به این ترتیب در بخش درامدهای مالیاتی شاهد رشد 26.8 درصدی کل درآمدها در کنار رشد 30 درصدی درآمدهای مالیاتی بوده ایم اما در بخش درآمدهای نفتی 12.2 درصد افت فروش درآمدهای نفت و فراورده های نفتی را شاهد هستیم.

 

 

کد خبر 14814

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 14 =