ایران در مقابل آمریکای پساترامپ

لاهوتی: مطمئنا صحبت هایی که ترامپ حین تبلیغات انتخاباتی مطرح کرده با آن چیزی که در دوره ریاست جمهوری اش اتفاق خواهد افتاد متفاوت خواهد بود. نه تنها آمریکا بلکه هر کشور دیگری چارچوب هایی برای عملکرد دارد و نمی تواند خارج از آنها عمل کند. آمریکا در حوزه بین المللی تنها در برخی حوزه ها می تواند اعمال سلیقه کند

دونالد ترامپ در حالی به مسند ریاست جمهوری آمریکا تکیه می زند که در بیان مواضع پوپولیستی همچون ضدیت با توافقنامه های متعدد تجارت آزاد و اظهارنظر های جنجال برانگیز خود در مورد سیاست خارجی آمریکا پیش بینی در مورد آینده را سخت کرده است. عکس العمل بازارهای مالی دنیا آمیخته ای از بیم و امید است که بیم در آن بیشتر حس می شود.ایران پس از برجام که در شرف  آغاز دوره ای جدید در مناسبات خود با دنیاست، اولین نشانه های احتیاط را بروز داد. افت شاخص بورس، افزایش قیمت محصولات معدنی سبک مثل آهن و زغال سنگ، افزایش بهای فلزات صنعتی همچون مس، آلومینیوم، روی، افزایش احتمالی قیمت در بازار فولاد و کاهش قیمت نفت و طلا از اولین عکس العمل های اقتصاد ایران به انتخاب ترامپ است.

محمد لاهوتی، رئیس کنفدراسیون صادرات اتاق ایران در گفتگو با اگزیم نیوز گفت: به دلیل ناشناخته بودن  آقای ترامپ در عرصه سیاست جهانی پیش بینی عملکرد او در آینده دشوار است. به نظر می رسد ترامپ برای جذب جامعه متوسط آمریکا از شعارها و واژههایی استفاده کرده  که بتواند  افکار عمومی این قشر را متوجه خود سازد و نتیجه انتخابات نشان داد که در این راه موفق بوده است.

لاهوتی بیان کرد: مطمئنا صحبت هایی که ترامپ حین تبلیغات انتخاباتی مطرح کرده با آن چیزی که در دوره ریاست جمهوری اش اتفاق خواهد افتاد متفاوت خواهد بود. نه تنها آمریکا بلکه هر کشور دیگری چارچوب هایی برای عملکرد دارد و نمی تواند خارج از آنها عمل کند. آمریکا در حوزه بین المللی تنها در برخی حوزه ها می تواند اعمال سلیقه کند.

وی با اشاره به سابقه کاری اقای ترامپ گفت: از طرفی چون ترامپ یک تاجر است اصولا به دنبال ثبات و آرامش سیاسی و اقتصادی کشور و دنیاست. ترامپ وعده رشد دوبرابری اقتصاد را داده و رشد اقتصادی مستلزم ایجاد ثبات است. سرمایه گذاری تنها در این شرایط است که انجام می گیرد و ترامپ این را کاملا درک می کند. و هدف گذاری مد نظر ترامپ است بر مبنای افزایش سهم تجارت جهانی آمریکاست و برای تحقق این هدف مسیر سرمایه و سرمایه گذاری را با ایجاد ثبات و امنیت فراهم خواهد کرد. به نظر من به همین دلیل انتظار تغییرات عمده در سیاست گذاری های آتی دولت ترامپ نمی رود.

رئیس کنفدراسیون صادرات افزود: در ارتباط با آینده روابط تجاری ایران و آمریکا که امروز دغدغه بسیاری از افراد است گفت: آمریکا در این 4 دهه نهایت کارشکنی را نسبت به کشور ما نشان داده و در هر فرصتی، هرکاری توانسته انجام داده تا مقابل ایران بایستد. در زمان آقای کلینتون در سال 1996 قانون داماتو برای لغو معاملات دلاری با ایران وضع و هر 5 سال تمدید شد و در تمام این دو دهه از سوی تمام روسای جمهور آمریکا از هر دو حزب تایید شد. در دوره وزارت امور خارجه خانم کلینتون هم طرح تحریم های شدیدتر و فریز شدن ایران مطرح و اجرایی شد. به نظر من ترامپ در شرایطی که ایران هیچگونه ارتباط اقتصادی و سیاسی با امریکا نداریم شرایطی بدتر از انچه که رخ  داده برای ایران رقم نمی زند. انها در این سالها هر کاری خواستند کردند و ما نیز هر کجا توانسته ایم مقابله به مثل کرده ایم لذا انتظار تغییر فاحشی در سیاست آمریکا در ارتباط با ایران نمی بینم.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در ادامه گفت: در بحث تاثیر انتخابات امریکا بر سرمایه گذاری خارجی در ایران، احتمال عکس العمل شدید منفی نمی رود. خانم موگیرینی به صراحت اعلام کردند که این توافقات، توافقات جهانی است و توافق با یک کشور نیست.  به دلیل جذابیت هایی که در ایران وجود دارد اروپا به منظور تامین منافع خود و حفظ فرصت های سرمایه گذاری همه تلاش خود را برای حفظ توافقنامه خواهد کرد و در کنار ایران خواهد ماند.

 

 

کد خبر 14843

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 8 =