کاهش هزینه تجارت با الکترونیکی شدن گمرک

به گزارش اگزیم نیوز به نقل از روابط عمومی گمرک ایران، محسن بهرامی ارض اقدس مشاور معاون اجرایی رئیس جمهور با بیان این مطلب گفت: الکترونیکی شدن گمرک و ایجاد پنجره واحد تجارت فرامرزی یکی از اقداماتی بود که در دولت یازدهم انجام شد و آقای مسعود کرباسیان رئیس کل گمرک ایران که از مدیران باسابقه و موفق کشور هستند نقش بسزایی در تحقق این موضوع داشتند.
وی افزود: ایجاد پنجره واحد تجارت فرامرزی باعث شد تا از فرصت‌هایی که در گذشته از دست می‌دادیم اکنون بهره ببریم و فعالان اقتصادی در این زمینه اتفاق نظر دارند.
ارض اقدس ادامه داد: یکی دیگر از مزایای الکترونیکی شدن گمرک کاهش پروسه زمانی صادرات و واردات است که هزینه تجارت را برای فعالان اقتصادی کاهش می‌دهد. از آنجایی که هزینه مالی بخش بازرگانی زیاد است و احتمال دارد هر یک روز تاخیر هزینه‌های زیادی به فعال اقتصادی تحمیل کند اکنون با الکترونیکی شدن گمرک می‌توان این هزینه‌ها را حذف کرد و در نهایت این موضوع باعث کاهش قیمت تمام شده می‌شود.
مشاور معاون اجرایی رئیس جمهور گفت: کوتاه شدن روند اجرایی واردات و صادرات، شفافیت عملکرد تجارت خارجی، شناسایی حلقه‌های مفقوده در این مسیر، جلوگیری از کارت‌های بازرگانی یکبار مصرف، مقابله با فرار مالیاتی، جلوگیری از احتکار کالاهای مورد نیاز کشور پشت درب‌های گمرک، دسترسی به اطلاعات به‌روز و تصمیم‌سازی بهتر برای فعالیت در گمرک از جمله مزایای الکترونیکی شدن گمرک و ایجاد پنجره واحد تجارت فرامرزی است.
ارض اقدس ادامه داد: در این میان باید توجه داشت که ایراداتی وجود دارد که گمرک در آن نقشی نداشته و باید برطرف شود. اینترنت یکی از مشکلاتی است که اکنون کاربران با آن مواجه هستند و ممکن است با قطع اینترنت بخش بازرگانی دوباره با چالش زمانی روبه‌‍رو شود که هزینه‌های فعالان اقتصادی در این شرایط افزایش خواهد یافت و همه اینها مرتبط با سرعت و برقراری اینترنت است.
ارض اقدس اظهارداشت: در گذشته مراجعات حضوری بود اما با الکترونیکی شدن دیگر نیازی به رفت و آمد نبوده و اگر اینترنت با مشکل روبه‌رو نشود فعالان اقتصادی هزینه رفت و آمدی نخواهند داشت.

 

کد خبر 14894

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 3 =