فقدان استرانژی معین در نظام توزیع

رئیس اتاق اصناف ایران با اشاره به اینکه تعریف و استرانژی معینی برای نظام توزیع در کشور وجود ندارد گفت: به جز نظام صنفی، ساختار دیگری برای ساماندهی نظام توزیع وجود ندارد که آن هم با چالش های بسیاری در این مسیر مواجه است. قبل از هر چیز، رشد بی رویه بنگاههای کوچک و واسطه گری غیر مفید در دهه اخیر به خلا نبود نظام توزیع مناسب دامن زده و با وجودی این نوع بنگاهها جای کار در کلانشهرها نداشتند اما با سرعت و به تعداد بالا شکل گرفتند

بسیاری از پژوهشگران عرصه اقتصاد قرن حاضر را قرن رقابت و تمایز در توزیع و پخش می دانند. توجه ویژه به این بخش منجر به افزایش و تحول اساسی در روند سوددهی بنگاههای تولیدی ،دسترسی آسان با قیمت یکسان کالا و خدمات  به مصرف کنندگان ، کاهش هزینه های واسطه ای، ایجاد اشتغال و گسترش عدالت می شود. بدون تردید توزیع و پخش از مهمترین بخشهای اقتصادی است که با پیشرفت های سریع فن‌آوری همگام بوده و همانند تمامی بخشها از دانشها و فن آوری‌های جدید متاثر می شود. به نظر می رسد نظام توزیع در کشورمان توان لازم برای پشتیبانی از تولید کالاو خدمات برخوردار نیست. شکل سنتی توزیع در اقتصاد جوابگوی حجم تولید نیست و نتیجه خلا برخورداری از نظام توزیع به روز و ساختارمند، حضور چشمگیر کالای خارجی در بازار کشور است. اگزیم نیوز  به منظور بررسی چالشهای نظام توزیع با علی فاضلی رئیس اتاق اصناف ایران گفتگویی انجام داده که مشروح ان را در ادامه می خوانید:

رئیس اتاق اصناف ایران با اشاره به اینکه تعریف و استرانژی معینی برای نظام توزیع در کشور وجود ندارد گفت: به جز نظام صنفی، ساختار دیگری برای ساماندهی نظام توزیع وجود ندارد که انهم با چالشهای بسیاری در این مسیر مواجه است. قبل از هر چیز، رشد بی رویه بنگاههای کوچک و واسطه گری غیر مفید در دهه اخیر به خلا نبود نظام توزیع مناسب دامن زده و با وجودی این نوع بنگاهها جای کار در کلانشهرها نداشتند اما با سرعت و به تعداد بالا شکل گرفتند.

علی فاضلی در ادامه گفت: ما به جای اینکه اجازه گسترش بی رویه بنگاههای توزیعی را بدهیم باید  به دنبال برند سازی و توسعه فروشگاههای زنجیره ای بزرگتر باشیم. در یک سال و نیم گذشته اتاق اصناف با سیاستگذاریهای جدید سعی داشته این مساله را پوشش دهد و آن را مدیریت کند. فروشگاههای بزرگ زنجیره ای به جای توسعه در شهرهای کوچک، باید در کلانشهرها تقویت شوند. در شهرهای کوچک ضرورتی بر ایجاد این فروشگاهها با این حجم و اندازه نیست.اما در شهرهای بزرگ فروشگاههای زنجیره ای می توانند با امتیاز ارائه کالا با قیمت مناسب در بازار رقابتی موفق عمل کنند.گشترش فروشگاههای زنجیره ای در همه جای دنیا  به نفع نظام توزیع هستند.

 به عقیده رئیس اتاق اصناف ایران  با وجود اینکه سرمایه گذاری در فروشگاههای بزرگ زنجیره ای، راهکار مناسبی برای جلوگیری از فعالیت واحدهای توزیع متعدد است و در عین حال نباید  اهمیت بنگاههای توزیع در اشتغال زایی را نادیده گرفت. وی افزود: مساله اشتغالزایی در حال حاضر برای ما اهمیت ویژه ای دارد و بنگاههای توزیع در ایجاد شغل موفق عمل کرده اند. باید طوری حرکت کنیم که ضربه ای به بخش اشتغال وارد نشود.

فاضلی در ادامه اظهار داشت: از نظر مباحث کنترلی نیز با مشکل مواجهیم. سازمانهای نظارتی ما در عین اینکه بر اساس قانون تشکیل شده اند در مجموع  از قدرت کافی و پشتوانه مالی مناسب برخوردار نیستند. این سازمانها همواره یک خلا قانونی دارند که باید آن را رفع کرد تا بتوان از کارایی این اهرم سود برد.

رئیس اتاق اصناف ایران گفت: اگر قرار است تولید رشد کند، یقینا نیازمند ساماندهی نظام توزیع هستیم. متاسفانه در حال حاضر چنین اتفاقی نیفتاده و ما شاهد حضور بی رویه کالاهای خارجی هستیم. در بعضی بازارهای ما که بعنوان مرکز داد و ستد کشور محسوب می شود، درصد بالایی از اجناس خارجی هستند و کالای ایرانی جایی برای مانور پیدا نمی کند. این مساله نشان دهنده خلل در نظام توزیع است که باید برای ان چاره اندیشید.

فاضلی گفت باید  یک نظام هدفمند با ساختار سازمان یافته در جهت رفاه مصرف کننده تعریف شود. طرف صحبت من با بنگاههای توزیع کوچک در سطح کشور است که باید به سمت تجمیع حرکت کنند و به صورت جمعی وارد بازار رقابت بشوند. این واحدها باید خودشان را به نوعی بازمهندسی کنند تا علاوه بر بهره مندی از بازار بتوانند مثبت عمل کنند.

وی در ادامه افزود: اتاق اصناف راهکارهایی به این منظور اندیشیده و به اتاقهای اصناف شهرستانها و تشکلهای صنفی ابلاغ کرده است لکن برایرسیدن به استاندارها نیازمند همت خود اصناف هستیم. ما باید بپذیریم که سیستم توزیع ما یه سیستم سنتی است و باید مدرن شود.یقینا در این مسیر آموزش نقش مهمی در دستبابی به اهدافمان ایفا می کند.در مباحث برند سازی بنگاههای ما نیازمند کمک علمی هستند و باید با دانش این فرایند آشنا شوند. نباید انتظار داشته باشیم که همه کارها را خود بنگاهها انجام دهند.این تغییر نیازمند همکاری مستمر است. بنگاههای کوچک مزیت ایجاد شغل با هزینه های پایین را دارند و ما نیازمند بهره برداری از این امتیاز هستیم. تحول در نظام توزیع نیازمند کمک ماست.

فاضلی در ادامه اضافه کرد: ما اتحادیه ها را تشویق کرده ایم که برای کسب مهارتهای علمی و آموزش از نیروهای دانشگاهی در این حوزه استفاده کنند. هر چند این تغییرات کند صورت می گیرد اما اتاق اصناف در این زمینه همه تلاش خود را به کار گرفته است.

 

 

 

کد خبر 14921

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 14 =