رشد ۱۰ درصدی معدن در ۷ ماه

معاون وزیر صنعت، معدن وتجارت گفت: در هفت ماهه امسال (منتهی به مهر) در حالی رشد اقتصادی چهار درصد اعلام شد که بخش معدن و صنایع معدنی در این دوره رشد حدود ۱۰ درصدی را نشان داد

به گزارش اگزیم نیوز، مهدی کرباسیان امروز(یکشنبه) در جمع خبرنگاران افزود: در هفت ماه نخست امسال، ارزش صادرات فولادی کشور به بیش از 1.6 میلیارد دلار، صادرات مس به 511 میلیون دلار و آلومینیوم به 140 میلیون دلار رسید و سایر اقلام معدنی برابر با 400 میلیون دلار شد.
رییس هیات عامل سازمان توسعه ونوسازی معادن وصنایع معدنی ایران (ایمیدرو) اضافه کرد: براساس برنامه ششم توسعه کشور 50 میلیارد دلار جذب سرمایه گذاری خارجی باید صورت گیرد که از این رقم 11 میلیارد دلار در حوزه مس و آلومینیوم ، 10 میلیارد دلار در سایر بخش های معدنی و صنایع معدنی و بقیه در حوزه فولاد زنجیره پایین دستی آن است.
وی خاطرنشان ساخت: جمهوری اسلامی به عنوان یکی از کشورهای شاخص معدنی جهان محسوب می شود و در بخش های فولاد، آلومینیوم، مس، روی، کروم، سنگ تزئینی و سیمان از مزایای لازم برخوردار است.
کرباسیان گفت : امسال دومین اجلاس معدن وصنایع معدنی ایران با رویکرد ' توسعه و سرمایه گذاری ' از سوی سازمان ایمیدرو روزهای 20 و 21 آذر ماه در تهران برپا می شود که حضور 64 شرکت خارجی با حضور 105 نفر تاکنون قطعی شده است . 
وی افزود: شرکت های خارجی از کشورهای آلمان، ایتالیا، انگلستان، اسپانیا، روسیه، سوئد، لوکزامبورگ، فنلاند، استرالیا، کانادا، بلژیک، چین، هند، ژاپن ، ترکیه ، امارات و آفریقای جنوبی در این اجلاس حضور خواهند داشت. 
کرباسیان گفت: علاوه بر شرکت های خارجی، تعداد 223 شرکت ایرانی و با حضور 920 نفر در این رویداد بین المللی حاضر می شوند و در مدت دو روزه این نشست، 6 پنل تخصصی 35 سخنرانی ارایه می شود. 
به گفته رییس هیات عامل ایمیدرو براساس برنامه ریزی 60 درصد سخنرانی ها از سوی طرف های خارجی صورت می گیرد و بقیه سهم طرف ایرانی است و در کنار این اجلاس نمایشگاهی از بخش های تخصصی داخلی و خارجی برپا می شود و موسسه تجارت استرالیا به شکل ویژه در آن حاضر خواهد شد. 
وی خاطرنشان ساخت: سالهای گذشته اجلاس تخصصی بخش معدن وصنایع معدنی با حضور ایران در کشورهای منطقه از جمله ترکیه و امارات برگزار شده بود، اما اکنون با استقبال طرف های خارجی به ویژه شرکت های صاحب نام و متخصصان برجسته این بخش، در ایران این اجلاس برپا خواهد شد. 
آمارهای گمرک جمهوری اسلامی ایران نشان می دهد که کشورهای چین، امارات، هند، کره جنوبی، ترکیه، آلمان، تایوان، ایتالیا، فرانسه و اسپانیا از طرف های اصلی تجارت با کشورمان در حوزه معدن وصنایع معدنی محسوب می شوند . 
سازمان ایمیدرو پیش از این اعلام کرد: مهمترین عوامل موثر در تصمیم سرمایه گذاران خارجی در بخش معدن حاکی است، قابلیت زمین شناسی متناسب با بازار تقاضا، امنیت دارایی ( ملکی - زمین)، امکان انتقال سود به کشور سرمایه گذار، پایداری و دوام سیاست های معدنی در کشور هدف، امکان اعمال مدیریت در کارخانه ساخته شده، مالکیت معدن، نرخ تبدیل ارز واقع بینانه، ثبات در قوانین معادن واکتشاف، امکان تشخیص میزان تعهد مالیاتی از قبل، تشخیص سقف تعهدات زیست محیطی برخی از عوامل موثر به حساب می آید. 

کد خبر 14985

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 3 =